Akvalise Skrevet 7. februar 2013 #1 Skrevet 7. februar 2013 Ser - som alltid - med gru mot mars måned med alle regningene. Hos oss er det barnehage, sfo, forsikringer, strøm, mobil. fibernett m/TV, bilavgift for 2 biler og kommunale avgifter. Vi legger vekk hver måned til regningskonto (og overfører 500 kroner ekstra utover det hver måned), men problemet er at kredittkort og andre småregninger blir trukket fra kontoen uten at vi har overført.... Dermed ligger vi etter når februar, mars, april kommer... og det blir den sure svie.... I år har jeg tenkt å be om utsettelse av strøm, mobil, fibernett m/TV. Skjønner at man bør prioritere betaling av offentlige regninger fordi det her er høye renter og de har vi tenkt å betale. Men lurer på om forsikringer går an å be om betalingsutsettelse for?? Noen som har gjort det? Vi betaler forsikring 1 gang i måneden.
Rubies_ Skrevet 7. februar 2013 #2 Skrevet 7. februar 2013 Jeg foreslår å selge den andre bilen. Trenger dere virkelig to biler når dere åpenbart ikke har råd til dette? PS: jeg prøver på ingen måte å være frekk, bare prøver å hjelpe. 7
Akvalise Skrevet 7. februar 2013 Forfatter #3 Skrevet 7. februar 2013 Nei, dessverre. Vi er avhengige av den. Bor på "bygda" med få busser og ca 4 mil til jobben og når barnehage og SFO åpner i seneste laget i forhold til jobb og den som begynner tidligst av oss begynner et kvarter etter barnehagen har åpnet går det ikke. Ser forøvrig etter jobber nærmere bosted.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #4 Skrevet 7. februar 2013 Nei, dessverre. Vi er avhengige av den. Bor på "bygda" med få busser og ca 4 mil til jobben og når barnehage og SFO åpner i seneste laget i forhold til jobb og den som begynner tidligst av oss begynner et kvarter etter barnehagen har åpnet går det ikke. Ser forøvrig etter jobber nærmere bosted. Nummer 1 kjører nummer 2 på jobb, og barna i barnehagen, så på jobb selv. Hvordan kunne det gå? Anonym poster: 2f25316cdcccf235c2a718dbceedf437 5
Akvalise Skrevet 7. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2013 Nei, det går ikke. Barnehagen åpner kl 07:15, SFO kl. 07:30. Mannen min begynner kl 07:30 på jobb 30 minutts kjøretur unna. Jeg begynner på jobb kl 08:00 35 minutts kjøretur unna.
Akvalise Skrevet 7. februar 2013 Forfatter #6 Skrevet 7. februar 2013 Dessuten er jeg hjemme hver onsdag, og ordner masse praktiske ting, som å handle mat, gå til lege etc.. og han er hjemme tirsdag formiddag og annenhver torsdag. Da ordner han også ev. praktiske ting. Veldig tungvint med 1 bil da, for da må den andre bli kjørt til jobb og tilbake og bli hentet...
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #7 Skrevet 7. februar 2013 Klipp i stykker kredittkortet. Det har dere ikke råd til å bruke. Si opp alle unødvendige abonnementer, billigere internett, ingen ekstra TV-kanaler enn det aller billigste abonnementet, billigere mobilabonnement. Ingen ferietur i år, disse åengene må brukes til å fylle opp regningskontoen. Og dere må ha høyere overføring til regningskontoen hver måned. Dette får dere til ved: Ingen klesinnkjøp til dere voksne, ingen lommepenger til dere voksne. Kutt i utgifter til ungene, også. Dyre hobbyer byttes med billigere. MÅ man ha SFO? 7-åringer klarte seg som nøkkelbarn tidligere... Anonym poster: 2cc328955c41d37cbea43f234acd4fa0 7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #8 Skrevet 7. februar 2013 Og hvordan skal dere ha råd til alt det ekstra i februar, da? Evig runddans... Utsett færrest mulig regninger, lev på et eksistensminimum frem til neste lønning. "Straffen" for overforbruk. Bilene brukes aldri til annet enn strengt nødvendig reising. Det vil si til og fra jobb og kanskje noe ungekjøring i tillegg. Hjemmedagene må bilene stå ubrukte. Mannen får storhandle på vei til jobb tirsdagene. Må man til lege/tannlege, så samler man avtalene på samme dag, så trenger man ikke kjøre mer enn én tur. Så får man finne på andre ting enn å reke rundt å handle og "gjøre praktiske ting" på fridagene sine. Ekstrajobb, f.eks. Anonym poster: 2cc328955c41d37cbea43f234acd4fa0 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #9 Skrevet 7. februar 2013 Jeg er ikke TS, men jeg ser av svarene her at det tydeligvis ikke er mange som bor på landet med dårlig eller ikke offentlig transport. Det er faktisk ikke så enkelt som dere skal ha det til å bo steder hvor man er avhengig av bil å bare ha en av de. Det får heller være andre ting man kan kutte, som ferier, klær etc. Bil er en nødvendighet for mange med barn og to jobber. Anonym poster: ffbc860e4fb43a3a98e7d4f937bc2f65 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #10 Skrevet 7. februar 2013 Jeg er ikke TS, men jeg ser av svarene her at det tydeligvis ikke er mange som bor på landet med dårlig eller ikke offentlig transport. Det er faktisk ikke så enkelt som dere skal ha det til å bo steder hvor man er avhengig av bil å bare ha en av de. Det får heller være andre ting man kan kutte, som ferier, klær etc. Bil er en nødvendighet for mange med barn og to jobber. Anonym poster: ffbc860e4fb43a3a98e7d4f937bc2f65 Jeg forstår det absolutt veldig godt at mange steder ikke har tilstrekkelig offentlig transport, som gjør at man er avhengig av bil. Men når det er sagt - hvorfor har man ikke laget et budsjett og sett at det går opp i opp? Har man valgt å flytte på landet, eller ta en jobb som er et stykke unna der man bor, har man også sett hva det betyr for økonomien. Det samme gjelder å få barn - man vet at det koster penger. Man kan helt enkelt sette opp et budsjett å se hvor pengene går hver måned, for så å se om det går opp-i-opp. Noe det tydeligvis ikke gjør her. Så da lurer jeg på; når fant dere ut at det tydeligvis ikke fungerer? Det må jo ha skjedd ganske nylig siden du nå "henger etter" på regningene? Anonym poster: 2d18b60950f091d333eb9168b27ab048 1
83` Skrevet 7. februar 2013 #11 Skrevet 7. februar 2013 Enig med over her; de har vel streng tatt ikkje råd til å ha fri ein dag i veka kvar? Praktiske ting kan de ordne i helga/evt at han beheld den halve dagen sin med fri til å gjere slike ting som ikkje har ope laurdagane og ikkje kan ordnast etter jobb. Overfør heile lønninga dykkar til rekningskontoen desse verste vintermnd, ingenting til fornøyelsar. Så skal de sjå det går bra Slik lever vi og desse verste mnd... 4
Britt Banditt Skrevet 7. februar 2013 #12 Skrevet 7. februar 2013 Går det an å kjøpe billigere biler da? Om dere har to biler til 100 000,- hver kan dere kanskje kjøpe to biler til 50 000,- hver og få betalt ned kredittkortregninger osv? 2
Sol79 Skrevet 7. februar 2013 #13 Skrevet 7. februar 2013 Om dere går opp fra til full stillingsprosent begge to ordner det seg vel av seg selv. Når to personer går i 80& stilling (eller mindre?) siet det seg selv at inntektstapet blir for stort. 6
Miss Lucky Skrevet 7. februar 2013 #14 Skrevet 7. februar 2013 Går det an å kjøpe billigere biler da? Om dere har to biler til 100 000,- hver kan dere kanskje kjøpe to biler til 50 000,- hver og få betalt ned kredittkortregninger osv? Ikke alltid like lønnsomt det. En eldre bil kan ofte gi uforutsette verkstedsregninger. For min del har jeg spart mye på å bytte ut en eldre bil med en ny.
Britt Banditt Skrevet 7. februar 2013 #15 Skrevet 7. februar 2013 Ikke alltid like lønnsomt det. En eldre bil kan ofte gi uforutsette verkstedsregninger. For min del har jeg spart mye på å bytte ut en eldre bil med en ny. Enig i det, men det spørs jo mye på hva slags bil man velger også. Merke, servicehistorikk, kilometerstand etc. Tenkte først og fremst for å komme "ovenpå" igjen,og få betalt ned kredittkort.
Miss Lucky Skrevet 7. februar 2013 #16 Skrevet 7. februar 2013 Enig i det, men det spørs jo mye på hva slags bil man velger også. Merke, servicehistorikk, kilometerstand etc. Tenkte først og fremst for å komme "ovenpå" igjen,og få betalt ned kredittkort. Ja kan kanskje være en mulighet å bytte ut bilen i en billigere for en liten periode.. til man kommer seg ovenpå igjen.. Men litt kjedelig med den omregistreringsavgiften som "blir kastet ut vinduet" da. 1
-Jiinxs- Skrevet 7. februar 2013 #17 Skrevet 7. februar 2013 (endret) (..) men problemet er at kredittkort og andre småregninger blir trukket fra kontoen uten at vi har overført.... Dermed ligger vi etter når februar, mars, april kommer... og det blir den sure svie.... (..) Hva mener du med det? Er det en avtalegiro som er inne i bildet eller noe slikt? Sorry, om det var et tåpelig spm, og om svaret var så åpenbart siden ingen andre har spurt om det. Det er vel kanskje ikke en bra løsning, men hva med å tenke på å få lånet på huset/bil avdragsfritt i noen mnd? Endret 7. februar 2013 av -Leon- 1
Gjest Skrevet 7. februar 2013 #18 Skrevet 7. februar 2013 Økonomien deres ble ikke dårlig over natta. Dere har gjort en del dårlige prioriteringer over tid, og brukt mer enn dere har råd til. Dere må ganske enkelt ta tak, skru alt forbruk ned på et minimum, prøve å få tak i mer jobb (høyere inntekt), og betale regninger. Snakk med de dere skylder penger til, om du ser at dere ikke greier å betale. Be om å få delbetale, betalingsutsettelse, eller hva som helst. Gjør et nøye budsjett, og følg det. Alt dere greier dere uten, går til å betale regninger. Betal alle faste avdrag, og deretter setter dere det resterende beløpet inn på et av lånene/kredittene. Enten den med høyest renter (det er dyrest) eller det minste, for da er du ferdig raskest. Så snart du har betalt ned et kort, så legger du det beløpet på det du betaler på ett av de andre. Google "snøballmetoden", så får du sikkert en del tips. Videre må dere ha en krisebuffer. En krisebuffer gjør at man ikke tar idiotvalg når vaskemaskinen ryker eller bilen må på verksted. Kredittkort og lån må dere holde dere unna. Dere har ikke råd til å drive med sånt. Begynn med å spare noen kroner månedlig på en egen konto som skal være buffer. Selv i deres situasjon bør dere ha en buffer på minst 10.000,- Se hva dere kan selge unna. Dere må også droppe alle fornøyelser, abonnementer og andre ting som drar penger til dere er i rute. Det er en lang prosess foran dere, men dere må bare sette i gang, bite tenna sammen og stå løpet ut. Du kan også få en del tips på http://www.pengevett.com 5
Wonders Skrevet 7. februar 2013 #19 Skrevet 7. februar 2013 ts, dere må prioritere helt anderledes. Og ikke start med å dekke regninger med kredittkort. Dette kan lett endres på til neste år. Ikke la desember ta knekken på dere... Tenk langsiktig med feriepenger. Evt. be om forskudd på litt feriepenger fra jobben. 2
Akvalise Skrevet 7. februar 2013 Forfatter #20 Skrevet 7. februar 2013 Enig med over her; de har vel streng tatt ikkje råd til å ha fri ein dag i veka kvar? Praktiske ting kan de ordne i helga/evt at han beheld den halve dagen sin med fri til å gjere slike ting som ikkje har ope laurdagane og ikkje kan ordnast etter jobb. Overfør heile lønninga dykkar til rekningskontoen desse verste vintermnd, ingenting til fornøyelsar. Så skal de sjå det går bra Slik lever vi og desse verste mnd... Jeg er 20 % ufør og kan ikke jobbe mer enn 80 %. Mannen min jobber 100 %, men når han har fri torsdagen jobber han lørdagen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå