Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Min kjære var sykemeldt fra jul 2011 til august 2012 pga av at frisøryrket ble for stor belastning for han. Dette har han jo svart på hvitt fra både leger, og nav.

Han bestemte seg for å finne en annen yrkesvei istedenfor å bare fortsette å gå sykemeldt. Han vil studere til å bli lærer, men var for sent ute til å søke på skoleåret 2012/2013, så istedenfor å bare sitte på ræva så tok han seg jobb på SFO. Nå viser det seg at dette skal straffe seg.

Han får vite fra NAV at han ikke vil få noe utdanningsstøtte (omskolering) fordi han ikke har vært sykemeldt i 2 år!!!!! Det straffer seg altså å ta i ett tak selv. Han får mindre lønn for assistentstillingen på SFO enn han fikk i sykepenger, så økonomisk hadde det jo lønt seg å gå sykemeldt, men han ble jo smådeprimert av å gå hjemme hele dagen!

Er det virkelig riktig at det kan være sånn? At siden han tok tak selv så får han ikke støtte, men hvis han hadde drevet dank i 2 år på statens regning så hadde han fått støtte?

I tillegg har vi sjekket mulighetene til lånekassen. Der ser det også mørkt ut siden vi skal gifte oss til høsten, OG planlegger barn. Dermed blir min inntekt gjeldende, og han vil miste masse av stipendet etc.

Noen som har vært i lignende situasjon som har noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Han er jo tydeligvis arbeidsfør, så det var ingen grunn til at han ikke skulle finne seg en annen jobb mens han ventet på å starte med studier.

Studier kan han fint finansiere med studielån og deltidsjobb slik som de aller fleste andre her i landet.

Endret av Naria
  • Liker 7
Skrevet

Jeg har selv utdannet meg på studielån og deltidsjobb, men da uten barn og boliglån (han har allerede en datter som vi forsørger), samt at jeg fikk fullt lån og stipend fordi jeg ikke var gift eller hadde barn.

Alle som får omskolering er jo arbeidsfør. Det er jo bare det at han ikke er arbeidsfør i den jobben han HAR. Og den utdannelsen han har er dermed bortkastet. Skjønner bare ikke hvem som skal få omskoleringstiltak fra NAV hvis ikke han får det?

Skrevet

Jeg har selv utdannet meg på studielån og deltidsjobb, men da uten barn og boliglån (han har allerede en datter som vi forsørger), samt at jeg fikk fullt lån og stipend fordi jeg ikke var gift eller hadde barn.

Alle som får omskolering er jo arbeidsfør. Det er jo bare det at han ikke er arbeidsfør i den jobben han HAR. Og den utdannelsen han har er dermed bortkastet. Skjønner bare ikke hvem som skal få omskoleringstiltak fra NAV hvis ikke han får det?

Såvidt jeg vet, de som er sykemeldte og ikke kan få seg ny jobb uten videre utdannelse.

Og at man gifter seg og får barn er valg man tar, det vil selvfølgelig også påvirke økonomien. Men man får da virkelig fullt lån selv om man er gift og har barn? Man kan til og med få forsørgerstipend når man har barn, men det er avhengig av ektefelle/samboers inntekt. Har han datteren sin mer enn 40 % nå, så kan han til og med få ekstra stipend.

Vi har verdens beste ordninger, men man må være villig til å ofre litt.

Anonym poster: c10e77abaf214667b2b2274eee70a3e1

• Liker 4
Skrevet

Såvidt jeg vet, de som er sykemeldte og ikke kan få seg ny jobb uten videre utdannelse.

Dette er jo hele poenget mitt. Hvis han hadde fortsatt og vært sykemeldt, og sagt at han ikke fikk den jobben han ville ha uten utdannelse så hadde han fått støtte. Men siden han tok en jobb han faktisk kunne få uten utdannelse (ikke den jobben han VIL ha, men altså, en som var mulig å ta på dette tidspunktet) i stedenfor å bare gå å vente på å få hjelp, så straffer det seg.

Misforstå meg rett, jeg skjønner jo at det er mulig for han å utdanne seg uten støtteordninger også, jeg bare syns det er veldig dumt at man tjener på å være "lat" og ikke ta i ett tak selv.

Og at man gifter seg og får barn er valg man tar, det vil selvfølgelig også påvirke økonomien.

Lånekassen har vi vært i kontakt med. Gifter vi oss så mister han alt av stipend. I tillegg mister han forsørgerstipend. Dette pga min inntekt. Giftemålet kunne vi godt ventet med, slik at vi ikke kom i den situasjonen. Men det samme skjer om vi får felles barn. Skal vi vente til han er ferdig utdannet er vi nærmere 40 år. Da vet vi ikke lenger om det er mulig å få barn, så det er ikke aktuelt.

Vi har verdens beste ordninger, men man må være villig til å ofre litt.

Vi er villig til å ofre mye vi. Vi kommer blandt annet til å ofre hus. Vi må sette mye på vent. Men det er vi innerforstått med. Sånn har jo situasjonen blitt. Det bare irriterer meg grenseløst at han hadde tjent på å gå sykemeldt i 1 år til kontra det å skaffe seg jobb..... Det syns jeg er litt bakvendt.....

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo hele poenget mitt. Hvis han hadde fortsatt og vært sykemeldt, og sagt at han ikke fikk den jobben han ville ha uten utdannelse så hadde han fått støtte. Men siden han tok en jobb han faktisk kunne få uten utdannelse (ikke den jobben han VIL ha, men altså, en som var mulig å ta på dette tidspunktet) i stedenfor å bare gå å vente på å få hjelp, så straffer det seg.

Misforstå meg rett, jeg skjønner jo at det er mulig for han å utdanne seg uten støtteordninger også, jeg bare syns det er veldig dumt at man tjener på å være "lat" og ikke ta i ett tak selv.

Lånekassen har vi vært i kontakt med. Gifter vi oss så mister han alt av stipend. I tillegg mister han forsørgerstipend. Dette pga min inntekt. Giftemålet kunne vi godt ventet med, slik at vi ikke kom i den situasjonen. Men det samme skjer om vi får felles barn. Skal vi vente til han er ferdig utdannet er vi nærmere 40 år. Da vet vi ikke lenger om det er mulig å få barn, så det er ikke aktuelt.

Vi er villig til å ofre mye vi. Vi kommer blandt annet til å ofre hus. Vi må sette mye på vent. Men det er vi innerforstått med. Sånn har jo situasjonen blitt. Det bare irriterer meg grenseløst at han hadde tjent på å gå sykemeldt i 1 år til kontra det å skaffe seg jobb..... Det syns jeg er litt bakvendt.....

Det er veldig fint hvis du lærer deg å sitere ordentlig, for det blir veldig tungvindt å svare når du skriver inne i sitatet.

Han har mulighet til å jobbe, hvorfor skal da staten gi han en ny utdanning? Og ja, han kunne sikkert ha løyet på seg en sykmelding over lengre tid, det kalles snylting på staten, og flere burde bli tatt for det når de gjør det.

Jeg skjønner at du sikkert er ute etter sympati og at det er en forferdelig situasjon for dere, men det er faktisk slik at støtte til omskolering gis til de som ikke kan jobbe med noe annet og trenger videre utdanning for å komme tilbake i jobb. Utover det må vi faktisk dekke det selv, alle sammen.

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar. Jeg er ikke ute etter sympati, da jeg ikke føler at det er til veldig stor nytte, og dessuten har jeg det egentlig ganske bra. :) Jeg var bare ute etter erfaringer fra andre i samme situasjon som skjønner hva jeg mener, og dermed kunne gi litt tips om hvordan de hadde løst det på best mulig måte økonomisk, siden utfordringene helt klart er til stede når man lever i en familie og plutselig må gå fra to til en inntekt. Damen på NAV oppfordret oss til å høre med andre i samme situasjon. Men skjønner at jeg er på feil forum. Er helt ny her også, så jeg kan ikke alle funksjonene her.

Skrevet

Takk for svar. Jeg er ikke ute etter sympati, da jeg ikke føler at det er til veldig stor nytte, og dessuten har jeg det egentlig ganske bra. :) Jeg var bare ute etter erfaringer fra andre i samme situasjon som skjønner hva jeg mener, og dermed kunne gi litt tips om hvordan de hadde løst det på best mulig måte økonomisk, siden utfordringene helt klart er til stede når man lever i en familie og plutselig må gå fra to til en inntekt. Damen på NAV oppfordret oss til å høre med andre i samme situasjon. Men skjønner at jeg er på feil forum. Er helt ny her også, så jeg kan ikke alle funksjonene her.

Du ga i de første innleggene dine inntrykk av at dette er fryktelig urettferdig, og at å snylte på staten hadde vært løsningen. Derav mine svar ;)

For å finne gode økonomiske løsninger hadde jeg gått inn på forbruker og økonomi forumet, mange forslag til gode løsninger der. Snakk med banken, kanskje er det mulig å få avdragsfrihet på lånet i studieperioden? Er det mulighet for litt jobb og litt studier? Det er jo selvfølgelig veldig avhengig av hva slags studie han skal ta, men noen kan f.eks. tas over 4 år, da har man mulighet til å jobbe litt ved siden av.

Ellers er det streng økonomi som gjelder, som det er for de fleste studenter ;)

Skrevet

Hei.

Min kjære var sykemeldt fra jul 2011 til august 2012 pga av at frisøryrket ble for stor belastning for han. Dette har han jo svart på hvitt fra både leger, og nav.

Han bestemte seg for å finne en annen yrkesvei istedenfor å bare fortsette å gå sykemeldt. Han vil studere til å bli lærer, men var for sent ute til å søke på skoleåret 2012/2013, så istedenfor å bare sitte på ræva så tok han seg jobb på SFO. Nå viser det seg at dette skal straffe seg.

Han får vite fra NAV at han ikke vil få noe utdanningsstøtte (omskolering) fordi han ikke har vært sykemeldt i 2 år!!!!! Det straffer seg altså å ta i ett tak selv. Han får mindre lønn for assistentstillingen på SFO enn han fikk i sykepenger, så økonomisk hadde det jo lønt seg å gå sykemeldt, men han ble jo smådeprimert av å gå hjemme hele dagen!

Er det virkelig riktig at det kan være sånn? At siden han tok tak selv så får han ikke støtte, men hvis han hadde drevet dank i 2 år på statens regning så hadde han fått støtte?

I tillegg har vi sjekket mulighetene til lånekassen. Der ser det også mørkt ut siden vi skal gifte oss til høsten, OG planlegger barn. Dermed blir min inntekt gjeldende, og han vil miste masse av stipendet etc.

Noen som har vært i lignende situasjon som har noen råd?

1. er man sykemeldt i 2 år går man ikke hjemme "å driver dank". Man er syk og ikke i stand til å jobbe.

2. det er ikke det offentliges "problem" at dere ønsker å gifte dere og planlegger barn. Da må deres planer endres. Sånn er det bare.

Anonym poster: 26dcda40475bbf1c0346f78d32fc31a9

• Liker 5
Skrevet

Det er slett ikke sikkert at han hadde fått ta utdanning på AAP. Og før det i det hele tatt hadde vært aktuelt hadde han garantert måttet gjennom runder med arbeidstrening først. Og kanskje hadde han kun blitt tildelt et AMO-kurs innen f.eks. regnskap. Man skal være ganske så dårlig før NAV dekker høgskoleutdanning. De gjør gjerne det for kronisk syke som må omskoleres, da jobber som krever høgre utdanning ofte er mer fleksible og lettere å tilrettelegge enn fagarbeiderjobber, noe som er strengt nødvendig for en del i forhold til å kunne komme tilbake til jobb.

Anonym poster: 9ea9029114c9444f14cc85f1e4d544da

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvor folk har det i fra om at man ikke får lån og stipend når man er gift/samboere (med felles barn)

Stipendet er kun beregnet ut fra din egen inntekt og formue (og evetuelt felles formue med ektefelle).

Jeg har fått fullt stipend i 7 år, og mannen min har tjent fra ca 500 -800 000 i denne perioden. Spiller ingen trille for mitt stipend, så lenge jeg står på eksamene. Lån får man også...

Anonym poster: ac05a7bd86063f9829075b13d697d6d7

• Liker 2
Skrevet

Han er arbeidsfør og kan få støtte fra lånekassen. Hva trenger dere NAV til da?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...