Gå til innhold

Stresser og bjeffer på andre hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden vår bjeffer, hveser, gråter og drar mot andre hunder vi treffer på tur. Vi gikk til en trener som lærte oss å bruke en kindereggmetode slik at vi skal ha godbiter og hver gang vi ser en hund skal vi klikke så hun snur seg mot oss og får godbiter. Dette fungerer desverre dårlig, da andre eiere enten har sin hund løs og den kommer løpende bort og forstyrrer oss, eller de kommer for nære fordi vi møter dem rett rundt et hjørnet eller det er umulig å komme forbi uten at det blir for nære. Det er hele tiden et steg frem, to steg tilbake. En suksess og to utfall. Det bedrer seg altså ikke. Vi har gjort dette i snart et år nå, og har også sendt hun på treningsleir hvor de spesialiserer seg på å sosialisere hunder med slike problemer, også uten noe bedring.

Noen tips? Hva ville dere gjort? Har virkelig troen på positive metoder, men begynner nesten å tvile.... Hun er for ellers en ekstremt lydig, flink, rolig tispe som elsker alt og alle. Frisk og rask og litt over et år gammel. Hun er liten så vi kan jo bare holde henne igjen å gå videre, men vi vil ikke at hun skal lide. Vi vil også kunne nyte å gå tur med henne, men det gjør vi jo ikke slik det er.

Hilsen Frustrert :(

Anonym poster: 6207cdf5e507a624fe86c8d8da3d1eea

Videoannonse
Annonse
Gjest Kaninpus
Skrevet

Hei! Jeg har brukt kindereggmetoden på min hund med stor suksess. Jeg er klar over problematikken med andre hunder og dustete hundeeiere som saboterer. IRRITERENDE! Velg derfor turveier hvor det er helårig båndtvang. Da har du eliminert løshund-problematikken en del! Dessuten påtaler jeg de som går uten bånd på slike områder! Et annet viktig moment som jeg glemte bort i starten, er AVSTAND, AVSTAND og AVSTAND. Om du har en hund som blir helt elektrisk når det kommer en forstyrrelse i mot, hjelper det ikke å ta fram godbiter om dere passerer forstyrrelsen for tett. Jeg har border collie, en rase som er lett avledbar på godt og vondt. I starten måtte jeg trene ofte på 10 meters avstand. Så jeg forstyrrelser som andre hunder, sykler osv, trakk jeg laaaaaaaangt ut på sida, og gav godbiter så det sto etter. Ikke gi hunden masse mat før en sånn treningstur. Ha SKIKKELIG fristende godbiter som skinkebiter, fiskepudding, hantlers treningsgodbiter (fås hos canis.no) eller annet som hunden din virkelig DIGGER. Slik har jeg nå trent med min hund i halvannet år, og det gir resultater, men det kan ta tid. Husk at du kanskje skal ha hunden din i 15 år eller mer. Nå er min snart 2 år, og kan fint passere andre. Greia med min, er at ho blir så overlykkelig over andre hunder og mennesker at ho holder på å gå i oppløsning hahaha. Men likevel er det noe en må trene på dersom du vil ha en rolig hund. Og hvem vil ikke det? Selvsagt vil alle det, men ikke alle er villig til å legge ned innsatsen som krever det. Et annet tips, er å alliere deg med andre hundemennesker du føler deg trygg på, så kan dere trene passering sammen:)

Skrevet

Tusen takk for svar. Vi bor ikke i Norge, og her vi bor er det båndtvang året rundt overalt, men ingen som følger loven og det blir ikke gjort noe med :( Vi kjenner heller ingen med hund som vi kan trene med her. Jeg føler at vi har vært veldig villige til å gjøre en innsats, og at tålmodigheten har vært stor, men det kommer til et punkt hvor det føles håpløst etter et år og ingen fremgang - men heller at problemet har blitt værre.

TS

Anonym poster: 6207cdf5e507a624fe86c8d8da3d1eea

Gjest Kaninpus
Skrevet

Ja, ingen metode virker om en ikke gjør det rett eller konsekvent. Hvor bor du, om jeg kan spørre om det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...