Rakel Skrevet 6. februar 2013 #1 Skrevet 6. februar 2013 Vi har fått tomt ved vingårdene i Chile, og skal få velge akkurat hvordan jeg vil ha det! Hus, hvor mange bad, soverom og hvor stort basseng. Skal vi ha tennisbane eller fotballbane, mulig å kombinere..? Dette er som en drøm, jeg kunne aldri forestilt meg at jeg noengang skulle stå i denne posisjonen å kunne velge mitt drømmested uten restriksjoner. Men det er visst realitet nå da min mann har fått store eiendommer av sin mor, og et flott hus med basseng og alt inkludert koster ikke mer enn rundt 350 000 der. Her ligger det: http://www.google.no/search?hl=no&q=valle+del+maule&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.41934586,d.d2k&biw=1366&bih=705&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=YM8SUfOVBMy5hAfz74CgBA Vi har vært i kontakt med et firma da vi var der nede, og 2 arkitekter kom og så tomten og skrev ned grovt hvordan vi tenkte å ha det. Nå skal jeg lete og finne et hus som kan representere sånn omtrent hvordan jeg vil ha det, slik at de har noe å gå etter når de lager forslag på skisse/ utkast. Det er ikke lett å finne, og det er jo et viktig valg, så trenger all hjelp og tips jeg kan få! Håper det er noen som har noe ideer eller tips. Setter pris på alle innspill.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #2 Skrevet 7. februar 2013 Jeg tror du burde se på hva slags type hus som er i dette området fra før. Fra enkle boliger til mer klassiske. Det ville vært synd om området plutselig får et hus som er veldig forskjellig fra det som er der fra før. Det er sikkert noen regler for oppføring av hus der, så prøv å kontakte lokale byggemyndigheter. Anonym poster: 4dc7b69851ae9e58b03d25f403b85b5d 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #3 Skrevet 7. februar 2013 Jeg ville gått for et hus som var moderne, som skilte seg ut, men som likevel går i ett med naturen. Litt som dette: http://housevariety.blogspot.no/2010/11/house-in-woods-by-parque-humano.html#.URQnV1q-2hY Kan du ikke pliiiiiis kontakte drømmedesign/drømmehus eller hva det heter, på BBC, så de kan følge byggingen? Det hadde vært kult:D Anonym poster: ac076b622b21f06a1082dfcb83eed450 2
Sulosi Skrevet 7. februar 2013 #4 Skrevet 7. februar 2013 Tennisbane og fotballbane kan du kombinere, bli litt mere slitasje på dekket men det er jo bedre det enn at det ikke blir brukt nok. Ellers er min erfaring at det beste er å ha et hus akkurat så stort som du får bruk for og ikke mere. Mye fancy man kan bygge men det krever stålkontroll på rydding og renhold. Jeg har kjøpt hus nå som er mindre enn det jeg har hatt de siste 8 årene og det skal bli deilig å slippe "mellomstasjoner" som bare samler rot men, så er ikke vi så flinke på rydding da. 1
Rakel Skrevet 8. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 8. februar 2013 (endret) Takk for tips og svar. Vi trenger nok ikke å ta hensyn til andre hus, men kanskje til omgivelsene for egen del. Det er et vidt spekter med forskjellige hus der, alt fra vingårder, trehus som Norge, herskapsvilla, "tømmerhytte" til forfalne små hus.. (Her ligger de fleste langt fra hverandre, og skjult bak porter langt fra veien.) Tusen takk for link nummer 3, der var det mye fint! Har aldri sett eller hørt om dette i BBC, men skal jammen se nærmere på det. Når det gjelder huset, så skal det være stort og i mur. Har ikke bestemt om jeg vil ha alt på 1 plan eller 2 enda, kanskje 1,5 etasje så vi får utnyttet utsikten mot Andesfjellene. Skal lage det slik at vi kan ha besøk fra Norge som får eget bad og et sted å trekke seg for seg selv. Så har vi felles stor stue, kjøkken og spiseplass hvor vi er sammen. Det er visst også vanlig med et rom og bad til hushjelpen der. Hadde det vært i Norge, så er jeg hel enig Sulosi! Det er mye mer praktisk og greit å holde ryddig og rent et mindre hus enn stort. Men rengjøring og matlaging skal jeg visst ikke tenke på der, så kan ha det stort. (men ikke altfor stort heller) Får hushjelp og en som tar seg av hagen også. (maestro) (Vi er jo ikke rike, det er bare vanlig med hushjelp der.) Dette er som en drøm, men jeg må bare begynne å forstå at det er virkelig. (Går ikke helt opp for meg.) Jeg er ingen snobb eller er vant til slike forhold, er bare en vanlig middelklasse borger som de fleste her. Dette er rett og slett som en drøm! Ellers er det veldig sjarmerende, romantisk og virkelig eksotisk. Familien hans bor også der med flere hester og driver med Chilensk Rodeo. Det er ekalyptustrær, (moren har plantet 500 stykker på vår tomt) ferskentrær, avokado, oliven, mais og "sjokoladetrær" (nøtter) langs hele alleen. Det er slakt (liker det ikke, men det er kulturen) og det er blomsterutsalg, store kontraster og alltid noe som skjer rundt på gården. Ridning lags åskammene i solnedgang med ungene... Kjempespennende, uvanlig og helt nytt for meg. Jeg hopper nå i det, så nå er det bare å gå i gang med å bestemme og få tegnet og bygd huset. Vi sitter og ser på nettet på all slags hus, men det er ikke lett å finne noe som ligner det vi ser for oss. Kom gjerne med flere tips dersom dere ser noe fint! Endret 8. februar 2013 av Rakel
humalla Skrevet 8. februar 2013 #6 Skrevet 8. februar 2013 Fy søren Rakel, dette hørtes ut som en drøm ja! Kjempeheldig:) Har du tenkt på utleiemuligheter til turister? Nå må du bare gjøre akkurat som du vil. La fantasien din løpe litt nå, siden det er så billig der! 1
Rakel Skrevet 8. februar 2013 Forfatter #7 Skrevet 8. februar 2013 (endret) Fy søren Rakel, dette hørtes ut som en drøm ja! Kjempeheldig:) Har du tenkt på utleiemuligheter til turister? Nå må du bare gjøre akkurat som du vil. La fantasien din løpe litt nå, siden det er så billig der! Ja, jeg har vært innom tanken; å leie ut og finansiere husbyggingen. Kunne leid ut til familier som kunne slappe av ved bassenget, hatt hushjelp, opplevd ridning med ekte cowboyer og sett sør amerika på en annen og ekte måte. Det er midt i et vindistrikt på landet, samtidig som det bare er 10-15 minutter til sentrum med pulserende liv, grønnsaks og matmarked, gateselgere, dansere. Det tar 2 timer å kjøre til Argentina, og 2,5 timer å kjøre til havet og strender. Jeg har aldri, aldri i mitt liv hatt det så fantastisk. Følte virkelig jeg levde og nøt hvert øyeblikk! Så unner det til alle! Eller kanskje jeg kunne arrangert kurs der nede med flere? Jeg er snart utdannet Ernæringsfysiolog, og kunne hatt kurser med god mat og spennende aktiviteter. Mulighetene er mange, og regner med at flybillettene blir rimeligere etterhvert også til Sør Amerika. Men først må jeg bygge huset hehe.. Endret 8. februar 2013 av Rakel 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #8 Skrevet 8. februar 2013 Takk for tips og svar. Vi trenger nok ikke å ta hensyn til andre hus, men kanskje til omgivelsene for egen del. Det er et vidt spekter med forskjellige hus der, alt fra vingårder, trehus som Norge, herskapsvilla, "tømmerhytte" til forfalne små hus.. (Her ligger de fleste langt fra hverandre, og skjult bak porter langt fra veien.) Tusen takk for link nummer 3, der var det mye fint! Har aldri sett eller hørt om dette i BBC, men skal jammen se nærmere på det. Når det gjelder huset, så skal det være stort og i mur. Har ikke bestemt om jeg vil ha alt på 1 plan eller 2 enda, kanskje 1,5 etasje så vi får utnyttet utsikten mot Andesfjellene. Skal lage det slik at vi kan ha besøk fra Norge som får eget bad og et sted å trekke seg for seg selv. Så har vi felles stor stue, kjøkken og spiseplass hvor vi er sammen. Det er visst også vanlig med et rom og bad til hushjelpen der. Hadde det vært i Norge, så er jeg hel enig Sulosi! Det er mye mer praktisk og greit å holde ryddig og rent et mindre hus enn stort. Men rengjøring og matlaging skal jeg visst ikke tenke på der, så kan ha det stort. (men ikke altfor stort heller) Får hushjelp og en som tar seg av hagen også. (maestro) (Vi er jo ikke rike, det er bare vanlig med hushjelp der.) Dette er som en drøm, men jeg må bare begynne å forstå at det er virkelig. (Går ikke helt opp for meg.) Jeg er ingen snobb eller er vant til slike forhold, er bare en vanlig middelklasse borger som de fleste her. Dette er rett og slett som en drøm! Ellers er det veldig sjarmerende, romantisk og virkelig eksotisk. Familien hans bor også der med flere hester og driver med Chilensk Rodeo. Det er ekalyptustrær, (moren har plantet 500 stykker på vår tomt) ferskentrær, avokado, oliven, mais og "sjokoladetrær" (nøtter) langs hele alleen. Det er slakt (liker det ikke, men det er kulturen) og det er blomsterutsalg, store kontraster og alltid noe som skjer rundt på gården. Ridning lags åskammene i solnedgang med ungene... Kjempespennende, uvanlig og helt nytt for meg. Jeg hopper nå i det, så nå er det bare å gå i gang med å bestemme og få tegnet og bygd huset. Vi sitter og ser på nettet på all slags hus, men det er ikke lett å finne noe som ligner det vi ser for oss. Kom gjerne med flere tips dersom dere ser noe fint! Ehem, ikke for å slå vann på fantasiene dine, men husk at naturen kan være skummel også der Anonym poster: 4dc7b69851ae9e58b03d25f403b85b5d 1
Rakel Skrevet 8. februar 2013 Forfatter #9 Skrevet 8. februar 2013 Ehem, ikke for å slå vann på fantasiene dine, men husk at naturen kan være skummel også der Anonym poster: 4dc7b69851ae9e58b03d25f403b85b5d Hehe.. stemmer, men foruten større jordskjelv hvert 50 - 100 år så er det lite skummelt der. Slipper til og med flått.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #10 Skrevet 9. februar 2013 Jeg ville bygd et hus i u-form, for da kunne jeg hatt en avgrenset del til utleie/gjester, og plassen i midten kunne fungert som en sosial møteplass. I tillegg ville jeg om mulig plassert bassenget litt forran den plassen som er i midten slik at badende slapp å forstyrre de som bare vil slappe av. Ser for meg et hus i mur med hvit slemming på 1 til 2 etasjer, alt ettersom hvor mye som skal være tilgjengelig for besøk/gjester. Da kan du også ha en del i den ene enden som er hushjelpen sitt dersom du ikke vil ha eget hus til henne. Jeg hadde også kommet til å ordne et annet område på gården som sosial møteplass med noen trær, bord og benker. Dersom du vurderer å ha kurs der ville jeg hatt et eget hus med allrom og toalett til dette. Hus i Chile er faktisk min drøm! Jeg er så glad i Chilensk vin, og ser for meg at det å ha et hus der må være herlig. Spesielt om du har mulighet til å ta lang juleferie Anonym poster: 9465785b8f38d647c5173b8e9daa12b8 1
Rakel Skrevet 9. februar 2013 Forfatter #11 Skrevet 9. februar 2013 Takk for tips, en u-form eller L-form blir nok bra. Men må ha bassenget på siden, fordi utsikten blir mot Andesfjellene og huset vil skygge kveldstid. Det var god ide å ha eget hus til kursdeltagerne. Det kan da komme etterhvert. Kunne gjerne tenkt meg å arrangert kurs etterhvert. Hadde vært kjekt å arrangert noe kjekt med mat, vin og kultur. Kanskje besøk på en tradisjonell vingård, økologisk vin og chilensk mat av ferske råvarer "rundt bålet" om kveldene med musikk.. Og så må det jo være en rodeooppvisning. Drømmer meg vekk..
kokkos Skrevet 9. februar 2013 #12 Skrevet 9. februar 2013 Det høres fantastisk ut! Jeg ville funnet en arkitekt som spesialsydde huset for å utnytte lys/sol (eller skygge for den saks skyld, om dette er et område hvor den kan bli plagsomt varmt i løpet av året) og utsikt maksimalt. Store vinduer og gjennomgående lys, morgensol og kveldssol, fine uteplasser til både frokost, lunsj, middag og kvelds. Mao: mye fokus på vær og vind og natur 1
snøfrisk Skrevet 9. februar 2013 #13 Skrevet 9. februar 2013 Herreguuuud, noe så fantastisk!! Heldig du er! 1
Rakel Skrevet 10. februar 2013 Forfatter #14 Skrevet 10. februar 2013 (endret) Det høres fantastisk ut! Jeg ville funnet en arkitekt som spesialsydde huset for å utnytte lys/sol (eller skygge for den saks skyld, om dette er et område hvor den kan bli plagsomt varmt i løpet av året) og utsikt maksimalt. Store vinduer og gjennomgående lys, morgensol og kveldssol, fine uteplasser til både frokost, lunsj, middag og kvelds. Mao: mye fokus på vær og vind og natur Vi har arkitekter som har sett tomten. Jeg skal sende et forslag på hvilken stil jeg ønsker, så tegner de utifra det. Har søkt på nettet, men jeg finner ikke noe som ligner det jeg ser for meg! Liker best den moderne åpne stilen heller enn tradisjonell og koselig "country" hus, men syns umulig å finne noe jeg liker, så kom gjerne med konkrete tips!! Hvordan ser deres drømmehus ut dersom dere fikk velge fritt? Endret 10. februar 2013 av Rakel
Gjest Sobril Skrevet 10. februar 2013 #15 Skrevet 10. februar 2013 Liker noe slikt, jeg (med tanke på hvor dere skal bygge) http://bighouses.biz/2011/06/18/dream-houses-pictures/dream_houses_pictures8/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå