origin Skrevet 6. februar 2013 #1 Del Skrevet 6. februar 2013 Hei. Er det noen som kan hjelpe meg med ca pris på tannregulering for voksne? Tenker i første omgang overkjeven. Forestiller meg sånn ca 30.000 kr men mulig jeg tar feil? Har hørt at noen kan få det helt eller delvis dekket, stemmer det? evt hvordan? Har noen fortenner bl.a. som står på tverke pga bl.a. visdomstenner som presser på og at jeg fra før av har dårlig tannstilling. Ene fortanna vender skrått bakover og den andre er som før vender utover. Ja det ser helt fælt ut og noen kan kanskje le men det er ikke moro. På forhånd tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Armitage Skrevet 6. februar 2013 #2 Del Skrevet 6. februar 2013 Mener jeg har lest at man kan få store deler av beløpet dekket, men kun om tannstillingen gir en helseplager. Om plagene kun er kosmetiske så får man det ikke dekket. Men jeg lurer på dette selv. Skulle egentlig ha hatt tannregulering da jeg var ung, men det ble ikke noe av fordi foreldrene mine som var skilt kranglet om hvem som skulle ta regningen. Så nå må jeg ta regningen selv. Vurderer å spare til sånn invisalign. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 6. februar 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 6. februar 2013 Mener jeg har lest at man kan få store deler av beløpet dekket, men kun om tannstillingen gir en helseplager. Om plagene kun er kosmetiske så får man det ikke dekket. Men jeg lurer på dette selv. Skulle egentlig ha hatt tannregulering da jeg var ung, men det ble ikke noe av fordi foreldrene mine som var skilt kranglet om hvem som skulle ta regningen. Så nå må jeg ta regningen selv. Vurderer å spare til sånn invisalign. Samme her bortsett fra at foreldra mine ikke var skilt og kranglet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #4 Del Skrevet 6. februar 2013 Om du må fjerne noen tenner kirurgisk, får du dekket alt, eller deler av det. Men du må betale et par 1000 for å fjerne tennene kirurgisk. Om du bor i/ved Oslo, kan du dra til tannlegehøyskolen. Der får du billig og bra tannlege, og de kan anbefale deg videre, tror jeg ... Anonym poster: 29f5f9019acd74845a25c4b6d02bdf37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 7. februar 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 7. februar 2013 Om du må fjerne noen tenner kirurgisk, får du dekket alt, eller deler av det. Men du må betale et par 1000 for å fjerne tennene kirurgisk. Om du bor i/ved Oslo, kan du dra til tannlegehøyskolen. Der får du billig og bra tannlege, og de kan anbefale deg videre, tror jeg ... Anonym poster: 29f5f9019acd74845a25c4b6d02bdf37 Jeg bor dessverre ikke i Oslo men i Trondheim. Noen andre som kan anbefale noen der som er flinke med sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grasjur Skrevet 7. februar 2013 #6 Del Skrevet 7. februar 2013 jeg betalte 20.000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 7. februar 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 7. februar 2013 jeg betalte 20.000 ok.Hvor lenge siden var det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grasjur Skrevet 7. februar 2013 #8 Del Skrevet 7. februar 2013 fikk den på i 2010. tok den av i 2012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta2 Skrevet 7. februar 2013 #9 Del Skrevet 7. februar 2013 Jeg betalte litt over 20 000 for oppe og nede. Hadde hvite klosser på oppe så en så ikke strengen så godt. Min tannlege valgte å ikke trekke noen tenner, men formet de på nytt. Hadde streng på i ungdomskolealderen, men fikk visdomstennen ut i 18 19 års alderen. Og de presset tennene nede ut av stilling. Så nå har jeg rette fine tenner og gull på baksiden, så de holder seg på plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Armitage Skrevet 8. februar 2013 #10 Del Skrevet 8. februar 2013 (endret) Men for folk som er under 20år så gjelder helt andre regler. For de får dekket store deler av det nettopp på grunn av alderen. Så billig som 20 000 tror jeg ikke det blir for oss over 20. Men det kommer jo helt an på hvor store anomalier det er da. Endret 8. februar 2013 av Armitage Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #11 Del Skrevet 8. februar 2013 sjekk ut inman aligner, jeg hadde veldig skjeve hjørnetenner pga visdomstenner, det ble helt rette etter 3 mnd. Jeg gikk på en klinikk i fredrikstad. Du kan evt ringe til de som driver med tannregulering og kosmetisk tannbehandling i området ditt. Anbefales på det varmeste. Det egner seg ikke for mer kompliserte tilfeller, men fungerer veldig bra på tenner som er trange, enten forover eller innover. Man bruker den ca 16-20 timer i døgnet. Tar den ut for å spise og drikke. Praktisk hvis du skal i et møte med jobb eller noe sånt. Stor minus at du var ganske dårlig tale de første ukene, men du blir vant til det. Jeg betalte 20.000. Dette er ganske nytt i norge, så de fleste klinikkene jeg ringte hadde ikke hørt om det engang. http://www.radiosor.no/artikkel.php?pid=4&aid=3306 http://www.implantattenner.no/Behandlinger/Estetisk-tannbehandling/Kjeveortopedi/ Anonym poster: 148c1c45aaeb29f6aebc633bb65ec597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Armitage Skrevet 8. februar 2013 #12 Del Skrevet 8. februar 2013 På HELFO sine sider så står følgende: Aldersbegrensning Behandlingen må være påbegynt senest det året bruker fyller 20 år. Det kan i noen tilfeller uavhengig av alder ytes stønad til kjeveortopedisk behandling. Dette gjelder bittanomalier; svært stor behov (pkt. 8a), rehabilitering ved tanntap som følge av grav marginal periodontitt (pkt.6b), tannagenesi (pkt. 7c), tannskader ved godkjent yrkesskade (pkt. 12) og tannskade ved ulykke, som ikke er yrkesskade (pkt. 13). Refusjon Avhengig av alvorlighetsgrad ytes stønad 40 prosent, 75 prosent eller 100 prosent av folketrygdens takster for kjeveortopedisk behandling. Ved ”Klart behov” dekkes 40 prosent og ved ”stort behov” dekkes 75 prosent. Ved ”svært stort behov” dekkes 100 prosent av folketrydens takster. Det er tydelig beskrevet i regelverket hva klart, stort og svært stort behov defineres som. Dersom tannlegens pris er høyere enn folketrygdens takster, må pasienten betale en egen del som ikke teller med når folketrygdens dekningsgrad beregnes. Dette betyr at selv om folketrygden for eksempel dekker 100 prosent av folketrygdens takster (ved ”svært stort behov”), vil pasienten ofte måtte betale noe selv. Etter det jeg leser så kan man bare få støtte til tannregulering som voksen om man har svært stort behov for det. Eller ved spesielle tannsykdommer og tap av tenner ved ulykker eller yrkesskade. Under betegnelsen svært stort behov går: a) Svært stort behov22 1) Leppe-kjeve-ganespalte 2) Medfødt og ervervet craniofacial lidelse 3) Bittavvik som er så alvorlig at bruker må ha ortognatisk-kirurgisk behandling Det er en forutsetning at tilfredsstillende behandlingsresultat kun kan oppnås gjennom kombinasjonsbehandling. Nødvendig bittrehabilitering for å stabilisere behandlingsresultatet ved ortognatisk kirurgi kan også dekkes når tenner mangler, uavhengig av årsaken til tanntapet. Utgiftene dekkes med 100 prosent etter honorartakstene. Kilde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #13 Del Skrevet 8. februar 2013 Du bør nesten be om en time hos en reguleringstannlege og få en vurdering. Tannstillingen trenger ikke å se så ille ut, men det kan allikvel være rimelig omfattende. Tror jeg betalte rundt 2000 kr for en vurdering og kostnadsoverslag. Her ble prisen på over 100 000, men dette gjaldt en tenåring og jeg fikk refundert 75%. Det var ingenting som skulle tilsi at det ble så dyrt for tilsynelatende så så tannstillingen helt ok ut. Anonym poster: 33135c7e96f56a91f4dec248efa7ccc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 8. februar 2013 #14 Del Skrevet 8. februar 2013 Og så kan det hende behandlingen blir enklere/mindre omfattende enn du tror. Sikkert lurt å spørre reguleringstannlegen hva son skal til.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 11. februar 2013 #15 Del Skrevet 11. februar 2013 Jeg har full tannregulering på baksiden av tennene (helt supert!) og har fått beskjed om at sluttsummen kommer til å bli rundt 45 000. Det er kun overkjeven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #16 Del Skrevet 13. juni 2017 Ved hodepine og fysisk vondt der tenner er hos voksen - nede underkjeve, 3-4 tenner og det er for trangt - behøver regulering for å få de rettet opp. Kan man få refusjon på noe da? Uansett inntekt? Anonymkode: 61a86...116 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #17 Del Skrevet 13. juni 2017 Hør med tannlegen Anonymkode: 6fb2b...ee8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå