AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #1 Skrevet 6. februar 2013 Hei dere. I november startet jeg i ny jobb i butikk, skulle være ekstrahjelp og få faste vakter. Har enda ikke fått kontrakt, så får vel etterlyse den.. Vi var flere nye som startet da, og det var en del åpne vakter som skulle fylles av oss nye. I juletida var det ikke vanlig vaktplan, tror det ble satt inn ekstra vakter, og vi alle forstod det slik at over nyttår når vaktplanen ble mer oversiktlig over hvilke vakter som var ledige og hvor det var behov, skulle vi få ønsker om jobbdager og hvor ofte vi ville jobbe, altså få faste vakter. Nå har det vært slik siden, at vi bare blir satt opp på vakter uten samtykke fra oss, og det er ulike dager fra uke til uke slik at vi har ikke fast de og de dagene hver/annenhver uke. Jeg blir satt opp på flere vakter enn det jeg vil ha, og er nå satt opp på fire torsdager på rad uten at sjefen har spurt om det er greit. I går sendte jeg melding til sjefen om at jeg har eksamen fredag 22.feb, så jeg ville ikke bli satt opp noe den uka hvis hun ikke hadde laget planen enda. Fikk tilbake om at jeg er satt opp ons og tors den uka, og at jeg må bytte selv hvis det ikke passer. Det jeg lurer på, er om det er lov å sette oss opp på vakter uten at vi har takket ja til dem? Jeg mener å ha lest en plass at man aldri skal settes opp på vakter uten å bli spurt om det. Hadde vi hatt faste dager annenhver uke, da hadde det ikke vært noe problem, da har vi jo takket ja til at de vaktene er våre annenhver uke, og da er det selvsagt vårt ansvar å bytte dem dersom man ikke kan noen ganger. Nå er det slik at vi må sjekke selv når vi er satt opp, og bytte dersom det ikke passer. Noen som har kunnskaper om dette? Anonym poster: 2a9550a3b5f8a62c9e4daa8936b91b7a
fresia Skrevet 6. februar 2013 #2 Skrevet 6. februar 2013 jeg jobber også som ekstrahjelp i butikk. jeg får melding om hvilke vakter som er ledige fremover, så går jeg gjennom timeplanen min og gir beskjed om hvilke vakter jeg vil ta. blir aldri satt opp på vakter uten å ha sagt at jeg vil ha den vakta! det hørtes merkelig ut. jeg hadde blitt ganske irritert om jeg var satt opp på vakter i eksamensperioden uten å bli spurt og hvertfall hvis jeg fikk ansvaret om å ordne sånn at noen andre tar vakta for meg. det høres ut som dere er flere ekstrahjelper som har det sånn? kan dere ikke gå sammen og si ifra? dette kan umulig være lov! og sørg for å få arbeidskontrakt så fort som mulig!
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #3 Skrevet 6. februar 2013 jeg jobber også som ekstrahjelp i butikk. jeg får melding om hvilke vakter som er ledige fremover, så går jeg gjennom timeplanen min og gir beskjed om hvilke vakter jeg vil ta. blir aldri satt opp på vakter uten å ha sagt at jeg vil ha den vakta! det hørtes merkelig ut. jeg hadde blitt ganske irritert om jeg var satt opp på vakter i eksamensperioden uten å bli spurt og hvertfall hvis jeg fikk ansvaret om å ordne sånn at noen andre tar vakta for meg. det høres ut som dere er flere ekstrahjelper som har det sånn? kan dere ikke gå sammen og si ifra? dette kan umulig være lov! og sørg for å få arbeidskontrakt så fort som mulig! Jeg snakket med en ekstrahjelp forrige uke på jobb, og hun synes også det er dårlig at vi bare blir satt opp slik. Jeg har selv ikke tatt initiativet til kontrakt fordi det først og fremst er daglig leder sitt ansvar, og fordi jeg har vært usikker på om æ liker selve jobben, så da er det ingen oppsigelsestid hvis jeg vil si opp. Det er jo både fordeler og ulemper ved å ikke ha kontrakt, men jeg skal etterlyse den. Vet at hun ene som begynte samtidig som meg, har fått kontrakt, så skal høre med de 4-5 andre om de har fått, og hva det står angående timer i uka. Må bare nevne at jeg har fått byttet vaktene mine dagene før eksamen, heldigvis. Jeg er bare så sykt irritert over dette opplegget, synes ikke det er riktig... Anonym poster: 2a9550a3b5f8a62c9e4daa8936b91b7a
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #4 Skrevet 6. februar 2013 Dette skjedde med meg da jeg måtte skaffe meg en bijobb i tillegg til min vanlige jobb. Biarbeidsgiver visste jo at jeg hadde en annen jobb i tillegg, men likevel ble jeg satt opp på helt tilfeldige vakter en hel sommer uten å bli spurt! Jeg brukte laaang tid på å ordne det slik at ingen vaktene mine krasjet, for som deg fikk jeg beskjed om at det var mitt ansvar å bytte vaktene jeg ikke kunne jobbe... Valgte da å svelge denne kamelen da jeg ikke hadde planer om å bli lenge i bijobben. Men faen så utidig og respektløst, og ikke minst ulovlig... I svaret på denne siden står det litt om det. Anonym poster: 29bd7623c77020a3c6afc0c3e5cecc4c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #5 Skrevet 6. februar 2013 Dette skjedde med meg da jeg måtte skaffe meg en bijobb i tillegg til min vanlige jobb. Biarbeidsgiver visste jo at jeg hadde en annen jobb i tillegg, men likevel ble jeg satt opp på helt tilfeldige vakter en hel sommer uten å bli spurt! Jeg brukte laaang tid på å ordne det slik at ingen vaktene mine krasjet, for som deg fikk jeg beskjed om at det var mitt ansvar å bytte vaktene jeg ikke kunne jobbe... Valgte da å svelge denne kamelen da jeg ikke hadde planer om å bli lenge i bijobben. Men faen så utidig og respektløst, og ikke minst ulovlig... I svaret på denne siden står det litt om det. Anonym poster: 29bd7623c77020a3c6afc0c3e5cecc4c Hufff for et styr. Greia med denne jobben, er at jeg søkte og fikk tilbud, og tok jobben ettersom sjefen på den gamle jobben min (jobber der enda inntil videre) ikke ga meg noen vakter. Har slitt sånn med henne, hun driver og lyver og lurer oss, bruker oss, er frekk og bryr seg ikke om oss ansatte, derfor måtte jeg ha en annen jobb, og det ble denne jeg plages med nå...... Synes det er så synd at jeg skal plages med jobbene mine. Takk for linken! Skjønner det slik av svaret på linken at jeg kun er tilkallingsvakt nå, ettersom jeg ikke har noen kontrakt enda. Det var noe sånt jeg også tenkte. Vanligvis er det jo slik at de som kun jobber tilkalling og ikke har noe fast, bllir spurt om vakter og tar dem eller ikke. Slik er det jo ikke nå, sjefen bare setter oss opp og da er vaktene VÅRT problem. Blir så forbanna!!!! Skal prøve å snakke med de andre ansatte som startet samtidig som meg. En ting som jeg har tenkt på, er at de andre nye er 17 år og dette er deres første jobb. Så er mulig sjefen bare utnytter det at de ikke kan noen regler innenfor arbeidslivet. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH Anonym poster: 2a9550a3b5f8a62c9e4daa8936b91b7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå