Gå til innhold

Betale moms/toll?!? Svar fort, vær så snill!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har akkurat bestilt 17 Oyster cards til en klassetur, som til sammen koster 7000 kr. Så slo det meg; må jeg betale moms, toll eller liknende? Vær så snill og svar så fort som mulig, så vi evnt. kan få avbrutt kjøpet på et vis..

Anonym poster: cb7ee1ee79bf37f9ac34dd1d0e110253

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ønsker ikke å mase, men dette haster virkelig! Ingen som har en viss idé eller eventuelt noen tanker om det? =/

Skrevet

Hvis du har bestilt dem i utlandet, ja. Da skal du betale 25% moms av hele beløpet inkl. frakt. Du vil få en egen regning for dette...

Det hender at man har flaks ogs at enkelte pakker går gjennom tollen uten at de blir momsbelagt, men ikke regn med det.

Anonym poster: 300b71b0bf8f6f94a83c5632bce4206a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har noen tanker.

Normalt skal varer til verdi over 200 kr som ikke er bøker, fortolles. Men dette er T-banekort til bruk i utlandet, det kommer ikke i konflikt med norske handelsinteresser. Det finnes forskjellige tollsatser alt etter varegruppe, men hvilken kan dette høre til?? Så jeg tror ikke det skal bli noe problem!

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil føye til at moms kommer på bare hvis varen er solgt uten moms. Det blir ikke dobbel moms.

Gjest Blue Jeans
Skrevet (endret)

Har ikke greie på det, men her er en liten liste med ting som er tollfrie

• elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer)
  • DVD
  • CD
  • skriver
  • skanner
  • kikkert
  • kamera
  • sko og støvletter
  • bildeler
  • møbler
  • alt sportsutstyr, unntatt sportsklær
  • briller og solbriller
  • vesker, bagger, ryggsekker
  • sanitærartikler (badekar, vasker, dusjkabinett)
  • kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)
  • barnevogner
  • sykler
  • verktøy (elektronisk og mekanisk)
  • pyntegjenstander
  • drikkeglass, varer av glass
  • servise og porselen
  • plakater

Er sikkert noen som vet det, som svarer snart:)

Var noen som svarte mens jeg skrev, ja :P

Endret av Blue Jeans
  • Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg har akkurat bestilt 17 Oyster cards til en klassetur, som til sammen koster 7000 kr. Så slo det meg; må jeg betale moms, toll eller liknende? Vær så snill og svar så fort som mulig, så vi evnt. kan få avbrutt kjøpet på et vis..

Man må betale toll av alt som overstiger 200kr. Og når det overstiger 200kr så regnes frakten også med i beløpet. Så regnestykket blir da slik 7000kr+frakt. Gange dette med 25% + 120kr som posten skal ha i gebyr.

Skrevet

Jeg har noen tanker.

Normalt skal varer til verdi over 200 kr som ikke er bøker, fortolles. Men dette er T-banekort til bruk i utlandet, det kommer ikke i konflikt med norske handelsinteresser. Det finnes forskjellige tollsatser alt etter varegruppe, men hvilken kan dette høre til?? Så jeg tror ikke det skal bli noe problem!

Det var noen fornuftige (og positive) tanker. Håper virkelig du har rett, for du roet meg i det minste ned litt! :) Jeg fant ingen varegruppe som kunne passe jeg heller... Hjelpes, for noe stress. Men takk for svar!

Skrevet

Ring tollen.

Anonym poster: 592cbfd76b3e52eea5f97f6e02b8193b

Skrevet

Ring tollen.

Anonym poster: 592cbfd76b3e52eea5f97f6e02b8193b

Jeg har sendt mail, siden de uansett ikke svarer i kveld!:) Men vil aller helst finne ut av det idag..

Skrevet

Man må betale toll av alt som overstiger 200kr. Og når det overstiger 200kr så regnes frakten også med i beløpet. Så regnestykket blir da slik 7000kr+frakt. Gange dette med 25% + 120kr som posten skal ha i gebyr.

Nei, dette er reglene for moms, ikke for toll. Tollavgiften beregnes bare ut fra varens verdi; portoen holdes utenom.

Skrevet

Jeg har noen tanker.

Pleier det ikke billetter og slike ting å være momsbelagt?

Anonym poster: 01d904923b03a8476311d851ff854fbd

Skrevet

Hvis du har bestilt dem i utlandet, ja. Da skal du betale 25% moms av hele beløpet inkl. frakt. Du vil få en egen regning for dette...

Det hender at man har flaks ogs at enkelte pakker går gjennom tollen uten at de blir momsbelagt, men ikke regn med det.

Anonym poster: 300b71b0bf8f6f94a83c5632bce4206a

Ok, du er helt sikker? Så dette svaret først nå..

Skrevet

Nei, dette er reglene for moms, ikke for toll. Tollavgiften beregnes bare ut fra varens verdi; portoen holdes utenom.

Portoen holdes ikke utenfor nei.

"Prosentsatsen på toll varierer.

Toll beregnes ut fra summen av varens verdi + frakt + eventuell forsikring. Forsikring er frivillig."

Kilde.

Anonym poster: 01d904923b03a8476311d851ff854fbd

Skrevet

Jeg har forresten ikke betalt moms, ifølge nettsiden.

Skrevet

Ajajaj, dette blir dyrt! Hvorfor undersøkte du ikke først?

Anonym poster: 01f213ff08a51de75f3d63399ad372ac

Skrevet

Ajajaj, dette blir dyrt! Hvorfor undersøkte du ikke først?

Anonym poster: 01f213ff08a51de75f3d63399ad372ac

Jeg tenkte ikke over det, for å være ærlig. Handler veldig ofte på nett, så jeg var fullstendig klar over at man vanligvis må det, men tenkte ikke over det i dette tilfellet, ettersom det ikke var ting til meg selv, hehe :P

Skrevet

mye missoppfattelser her. nei ikke toll. moms er noe HELT annet. Du blir mest sannsynlig å få en regning fra posten på 25 % av kjøpesummen (moms) samt rundt 200 kroner i tollklareringsgebyr siden summen er så høy

Skrevet

En liten tanke; Når vi har bestilt musikal-billetter før har vi ikke måttet betale noe.

Skrevet

Du har kjøpt en tjeneste som blir levert i utlandet. Det blir hverken moms eller toll på dette.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...