Gå til innhold

Dåp - Hvordan går man frem? Pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg poster kanskje under feil forum, men prøver... :)

Jeg er ikke døpt, det er heller ingen i min nære familie, så jeg har null kunnskap rundt dette med dåp. I samboerens familie derimot er dette tradisjon, og alle er døpt. Og familien hans forventer dåp. De fant allerede før fødsel frem "familiedåpskjolen". Han ønsker derfor å døpe babyen vår, noe som er greit nok for min del.

Men... Hvordan går man fram? Tar man kontakt med kirken? Og når det gjelder selskapet etterpå: hva er vanlig å servere? hvor har man selskapet? (vi holder på å pusse opp, og har foreløpig ikke mulighet til å ha det hjemme) og ikke minst hva koster det sånn ca. for lokale/mat osv. og totalt?

Jeg nevnte at vi skulle døpe baby for mine foreldre, og de lurte på om vi hadde råd til dette (vi holder som sagt på å pusse opp) fordi det var så dyrt. Stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Send en mail/ring til kirken dere sokner til, og "bestill" dato.

Vi lånte et klubbhus til å ha laget etterpå (betalte 1200 for hele helgen).

Serverte snitter som vi bestilte (3200kr) , men man kan jo servere noe annet. Koldtbord er veldig vanlig.

Kjøpte to kasser brus (400kr)

Så kaker og kaffe. Kjøpte en dåpskake (600kr), også bakte svigermor, mamma og ei venninne bakte kaker.

Om dine foreldre eller svigerforeldre har plass, kan dere kanskje ha laget der?

Endret av Magdalene
Skrevet

Att döpa barnet kostar inget, ta kontakt med kirken.

Det som kostar är valfritt. Hur många bjuder ni till selskapet efter dåpen?

Kan ni inte vara hemma, kanske ni kan vara hos svigers? Kanske kirken har en lokal att låne eller leie billigt? En roddklubb, bådklubb, borättslaget kanske har en lokal? Är ni 20 personer, kanske det går bra att bjuda på smörgåstårta, smörebröd, storr fisk- eller köttgryta eller soppa med hembakt bröd och litet koltbord.

Ska ni vara på restaurang eller kafe blir kostnaden högre, så måste ni antagligen också köpa kaffe och kaker där.

Skrevet

Du tar selv kontakt med kirken ja.

Vi hadde selskapet hjemme og bestilte koldtbord. Vi var totalt 18 i selskapet, men jeg bestilte mat til 15, da jeg ikke regnet med de minste barna. Kjøpte ekstra karbonader og kylling. Maten kom på ca 2500. Så kom brus/drikke i tillegg, ca 200 kr (kjøpte 1 1/2 l flasker på Spar, hvor de har kjøp 5 betal for 3)

Bestilte en kake(650 kr) og bakte resten selv. Min mor lagde et par desserter.

Anonym poster: 22e9f157a5e56b0e5bf9f52223c155e4

Skrevet

Hvor mye det koster kommer jo an på. Vi hadde det hjemme, 14 stykker, lagde viltgryte med potetpuré til middag og bakte 2-3 kaker, hadde farris og noen flasker brus til. Kostet oss vel ikke mer enn etpartre tusen.

Hvis dere ikke kan ha det hjemme så høres det ut som en ide og høre med svigers.

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Da var det slett ikke så ille prismessig virker det som :)

Vi er avhengig av å leie lokale da den familien som bor i nærheten her ikke har plass. Mine foreldre bor nesten en times kjøring herfra, så jeg synes det blir litt langt å kjøre fra kirken og oss. Men vi bor på et lite sted og det er flere mulige lokaler vet jeg, så da koster det sikkert ikke all verdens kontra i byene.

Men hvem/hvor langt ut i familien er det vanlig å be? Ber man kun familie, eller venner også? Og hvor lang tid i forveien bør det gjøres? Og ikke minst hvor gammel "bør" baby være?

Skrevet

Vi ba kun den nærmeste slekta, dvs besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. I min familie så er dette det mest vanlige. Husk at dere må ha faddere til barnet. Kravet er minst 2, maks 6 og at de må være over 15 år.

Det første du må gjøre er å ta kontakt med kirkekontoret der dere bor og avtale en dåpsdato med dem. Det "vanlige" er vel at man døpes når man er et sted mellom 3 og 5 mnd, men her er det store variasjoner.

Når dåpsdatoen er satt, så kan du like gjerne sende ut invitasjoner ganske kjapt. De fleste i nær slekt klarer vel uansett å rydde en søndag på ganske så kort varsel, men det er like greit å få unna "bookingen" så raskt som mulig. :)

Skrevet

Dåpen er et overgrep, la barnet velge selv når det får vett og forstand.

En blir aldri kvitt dåpen, den kan ikke omgjøres.

Anonym poster: 448e752ea549e79dcf0313c3648500c4

• Liker 4
Skrevet

Det er det man har konfirmasjnen til. Dåp er foreldrenes avgjørelse. Og det er ikke noe overgrep.

Anonym poster: 0c40525e05e1135c3297b1b21f091389

• Liker 5
Skrevet (endret)

Du tar kontakt med kirke/prestekontoret i kommunen, så hjelper de dere i forbindelse med det praktiske rundt selve seremonien, valg av faddere etc. Hør også med de om de har forsamlingslokale/menighetshus. Er man riktig heldig, så får man låne dette gratis eller svært billig i forbindelse med dåpsfeiring. Alternativt er forsamlinslokaler som klubbhus, skytterhus etc. Kommunen bør ha oversikt over slike i kommunen. Ring kommunens sentralbord og spør etter liste.

Hvor dyrt det blir kommer an på hva man serverer. I trøndelag er det f.eks. vanlig med sodd i slike lag, og kaker kan du be gjestene bake og ta med. Det er også en muighet å kun ha kaffe og kaker. Men om dere får tilreisende gjester, så må jo disse uansett ha mat, og en enkel gryterett/sodd koster ikke mye per porsjon og er enkelt å lage og servere. Hør med et par venninner om de kunne tenke seg å gjøre noen timer kjøkkentjeneste for dere, mot at du gjør gjengjeld en annen gang.

Endret av Rosalie
Skrevet

Dåpen i seg selv koster ikke noe, men selskapet som andre over påpeker og det er valgfritt.

Jeg har i dag fire voksne barn over tyve år. Og er det noe jeg skulle valgt annerledes var det å leve opp til de store forventningene, om å passe inn i en A4 tilværelse.

Da mine barn ble døpt så trodde jeg at jeg måtte ha selskap for det hadde mine foreldre hatt osv. Faddere slik de hadde detosv. Jeg var en usikker sjel.

I dag vet jeg bedre. Jeg gjorde alt kroppen min skrek den ikke orket fordi et selskap var en opplagthet i andres munn.

Du trenger ikke noe som helst bortsett fra en dåpskjole og dåpen i seg selv den koster ingenting.

Barnet er allikevel for lite til å få noe glede utav et selskap.

"Å så glad det er over sier mange" der de segner om helt utslitt etter selskapet.

Våg å skuffe familien, dropp selskapet og da viser du at du setter deg selv og barnet i fokus.

Det er veldig mange som ikke tør det, men skulle jeg valgt om igjen ville det valget utvilsomt spart meg for mye slit da jeg gikk på akkord med mine egne krefter og alt jeg kunne tenke tenkte mest på var å passe inn i de korrekte a4former og ikke gjøre noe feil.

Jeg forsikrer deg at hvis du handler etter din egen overbevisning , begynner å tenke litt på tvers av det andre gjør så er det et godt utgangspunkt , også for barnet ditt å gjøre det.

Hvilken fin gave, for hvem vil ønske et skjørt og usikkert barn?

Se kvinne , hva dine foreldre allerede prøver å si til deg?

Fortell dem at det er faktisk helt greit å ikke ha et selskap. At det er ditt valg. Og de har sin mening.

Hilsen en medsøster

Anonym poster: d5583a7bac305ab1622322649fb9c4d0

• Liker 1
Skrevet

Hallo???

Tenk deg at barnet vokser opp og blir troende. Da vil dåpen være viktig for vedkommende. Om det finnes en gud som barnet tror på, så er velsignelsen en betryggelse.

Tenk deg så at barnet vokser opp og blir ateist. Da vil dåpen være fullstendig uten betydning. Om det ikke finnes en gud vil en velsignelse bare være løse ord.

Når ble det et overgrep å ønske noen lykke til på ferden?

Anonym poster: fefc60c05333f7acec51e4172c6ec763

Skrevet

Du trenger ikke ha noe stort selskap. Invitér kun nærmeste familie, bak noen kaker og smør noen karbonadesmørbrød, trakt kaffe/te og kjøp mineralvann. Er det mange barn som inviteres, kan de få wienerpølse i lompe. Får du leie et lokale billig/låne gratis, er dette helt overkommelig. Pynt osv. kan sløyfes helt, eller du kan kjøpe en tulipanbukett og sette i vase®.

Anonym poster: d057f52ae15012ba2ce4b6d5bb61f39c

Skrevet

Nå er ikke babyen vår født ennå, men mannen min har 2 barn som er døpt. Der ble bare besteforeldre og søsken til foreldre bedt.(9 gjester) Jeg har lyst til å be litt flere fordi det er så sjeldent vi ser familien (våre onkler og tanter f.eks) samt jeg har lyst til å ha noen av vennene våre også. Vi var i barnedåp forrige helg og der ble det servert pølser i brød/lompe og stort kakebord. Så det trenger vel ikke bli så dyrt. Jeg har også vært i dåp der lapskaus ble servert, det koster sikkert heller ikke så altfor mye vil jeg tro. Så er nok veldig hva en gjør det til og ikke noe praksis som er mer vanlig enn annet.

Anonym poster: 824e82403fd3831bb1cd56fdc03ae4b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...