Gå til innhold

Bordplassering med skilte foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løser vi dette?

Brudgommens mor er gift på nytt. Brudgommens far en singel.

Brudens mor er singel og brudens far har en langvarig kjæreste.

Hvordan plasserer vi disse?

Anonym poster: 2024f7e46696f3d44d330d89bc594d67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine foreldre er skilt og har et litt anstrengt forhold. De er begge i nye forhold. Allikevel skal de ha hverandre til bords. Den dagen er de "kun" stolte foreldre. Deres respektive skal ha hverandre til bords også. De kjenner ikke hverandre, men er voksne mennesker som kan konversere..

• Liker 2
Skrevet

strengt tatt skal vel bruden ha sin far til bords og brudgommen ha sin svigermor til bords, og disse skal igjen ha brudgommens foreldre ved sin side, så sånn sett er det vel ikke noe problem ... ?

jeg ville satt

brudgommens mors kjæreste - brudgommens mor - brudens far - brud - brudgom - brudens mor - brudgommens far - brudgommens fars kjæreste

alternativt - hvis jeg ikke kjente disse kjærestene eller jeg hadde andre behov - ville jeg satt

brudgommens forlover - brudgommens mor - brudens far - brud - brudgom - brudens mor - brudgommens far - brudens forlover (forutsatt at det stemte med annenhver kvinne og mann)

Skrevet

hvorfor skal brudens foreldre sitte nærmest brudeparet og brudgommens foreldre utenfor der igjen? er ikke de jevnstilte med brudens foreldre?

undrende brud her...

Anonym poster: a76186f8f5c212adfb6113dc43b2b7b3

• Liker 1
Skrevet

tja .. fordi det er sånn det skal være ... ? fra gammelt av handlet det iallefall om at brudens foreldre var vertskap - og derfor har rangen :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Det Petalouda seier er korrekt ift skikk og bruk. Forlovarane har kvarandre til bords, og har dei partnerar har dei kvarandre til bords. Enkelt og greitt. :)

Gjest Adriane
Skrevet

hvorfor skal brudens foreldre sitte nærmest brudeparet og brudgommens foreldre utenfor der igjen? er ikke de jevnstilte med brudens foreldre?

undrende brud her...

Det er nå engang bare plass til en person nærmest brud og brudgom, så... men tenker du mer som at bruden skal ha sin svigerfar til bords, og brudgommen sin svigermor?

Skrevet

jeg tenkte slik:

brudens mor - brudens far - brud - brudgom - brudgommens mor - brudgommens far

men vi bryr oss ikke så mye om skikker ellers i bryllupet, så da bryr vi oss nok ikke så mye med disse heller

• Liker 4
Skrevet (endret)

Brudeparet har naturligvis hverandre til bords.

Etter skikk og bruk skal man sitte annenhver mann og kvinne, og brudeparets foreldre nærmest brudeparet. (Dermed blir brudens foreldre sittende nærmest brudeparet)

I et bryllup blir to familier til brudeparets storfamilie, og dette blir ofte (I alle bryllup jeg har vært i) symbolisert ved at brudgommens far og brudens mor har hverandre til bords, og tilsvarende sitter brudens mor og brudgommens far sammen. Forloverne sitter også som regel sammen, evt på hver sin side av hovedbordet (gjerne med partnere)

Foreldrenes nye partnere kan dermed ha hverandre til bords, evt plasseres sammen med noen de kjenner.

Om de skilte parene (og deres nye partnere) ikke går godt overens kan det enkleste være å gjøre det "etter boka", så slipper de å sitte sammen, men er likevel nær brudeparet.

Til TS sin problemstilling: Jeg ville plassert brudgommens stefar og brudens "stemor" sammen og de biologiske foreldrene som skissert lenger oppe (evt brudens foreldre sammen og brudgommens foreldre sammen)

Endret av Skjoldmøy
Skrevet

Hos oss er mamma gift på nytt og pappa er i et langvarig forhold. Svigerfar er enkemann og har ikke kjæreste. Så vi gjorde det sånn:

Brudgommens søster - brudgommens far - brudgom - brud - brudens far - brudens mor

Og så hadd vi forlover med følge på hver side der igjen. Mine foreldres respektive satt sammen et annet sted selv om jeg er nær spesielt stefaren min

Skrevet

det fine er jo at selv om noe er "skikk og bruk" så MÅ man jo ikke følge det hvis man ikke vil. men man kan slippe unna en del konstellasjonsproblemer ved å utnytte skikk og bruk til sin fordel :)

• Liker 2
Skrevet

det fine er jo at selv om noe er "skikk og bruk" så MÅ man jo ikke følge det hvis man ikke vil. men man kan slippe unna en del konstellasjonsproblemer ved å utnytte skikk og bruk til sin fordel :)

:Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...