Gjest Amalie Skrevet 6. februar 2013 #1 Skrevet 6. februar 2013 Er en kvinne på 20 år, som går siste uken i praksis før jeg er utdanna helsesekretær. Problemet er bare at flere ganger har folk sagt at de ikke vil jeg skal ta blodprøver på de, fordi jeg ser så ung ut. At jeg liksom ikke har peiling på hva jeg driver med. Syns det er så utrolig frekt, og jeg har flere ganger måtte gått ut for å samle meg og passe på at tårene ikke begynner å renne, fordi det sårer meg. Selvom jeg ser ung ut, betyr det jo ikke at jeg ikke kan hva jeg gjør. Var på jobb i dag og da kommenterte ei "uff, haha. det var godt. trudde først det var du som skulle stikke meg." Noen tanker rundt dette, og hva jeg egentlig burde gjøre? Gruer meg til jobb i morgen, og det sliter meg helt ut at hver eneste pasient må kommentere det..
Amarinda Skrevet 6. februar 2013 #2 Skrevet 6. februar 2013 Jeg har blitt spurt om jeg er gammel nok til å kjøre bil i jobben min som da gikk ut på å kjøre rundt til brukere, og jeg var 23 år da.. Det er nesten bare å venne seg til det, tar lang tid før de vil tro at du er så veldig mye eldre. Du får bare trekke pusten, smile og si at "ta det med ro, dette vil gå helt fint". Etter hvert som de blir kjent med deg, vil de jo stole på deg. 1
Alina X Skrevet 6. februar 2013 #3 Skrevet 6. februar 2013 Drit i det, og stikk litt ekstra hardt just for fun.... Hey,hvis det er noen trøst så er jeg 25 år og blir spurt av små jypling på 18 som sitter i kassa "Har du leg?"når jeg skal kjøpe alkohol. Har ofte spurt om de selv er gamle nok til å i det hele tatt sitte i kassa. Vær heller glad for at folk undervurderer deg, da får de seg en overraskelse når de tar feil, og ikke la deg "knekke"av små kommentarer som det der:) 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #4 Skrevet 6. februar 2013 Jeg jobbet som eksamensvakt. Flere ganger i uken ble jeg skjelt ut av pensjonister som mente jeg prøvde å juge meg til å få tilgang på eksamenen. Dette skjedde også på ungdomsskolen. Jeg er 25år. Anonym poster: 87b0338ce1cbbeabaae139625a4e1004
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #5 Skrevet 6. februar 2013 Jeg hadde sagt "Ååå? Syns du jeg ser SÅ ung ut? Takk for komplimanget, men jeg er faktisk 20 ". Også hadde jeg stukket pasientene. Det er jo ikke de som bestemmer om det er du eller en av de andre som skal stikke. Om du har fått oppgaven i å ta blodprøve, ja da gjør du det. Stå på ditt du. Anonym poster: 0dbc8489c06c99d7af66683f8bfdcf12 7
karkl Skrevet 6. februar 2013 #6 Skrevet 6. februar 2013 Du må bare ikke gi deg. I morgen går du på med friskt mot, og om noen ikke vil så skal du le og si at dette har du gjort tusenvis av ganger, og at det ikke er noe farlig å bli tatt blodprøve av. For dette kan du jo, og går du på med nok selvtillit så kommer etterhvert folk til å merke det. Og da vil du få stadig færre kommentarer.
Gjest Out Skrevet 6. februar 2013 #7 Skrevet 6. februar 2013 Du kan ikke være så sensitiv hvis du skal jobbe i helsesektoren så du nesten begynner å grine av en tøysete kommentar. 15
HedvigR Skrevet 6. februar 2013 #8 Skrevet 6. februar 2013 Hey,hvis det er noen trøst så er jeg 25 år og blir spurt av små jypling på 18 som sitter i kassa "Har du leg?"når jeg skal kjøpe alkohol. Har ofte spurt om de selv er gamle nok til å i det hele tatt sitte i kassa. Det er jo jobben deres å spørre... 16
Bernardette Skrevet 6. februar 2013 #9 Skrevet 6. februar 2013 Du kan trøste deg med at du bare blir eldre du og, som alle oss andre. Og du virker urovekkende nærtagende til helsearbeider å være. 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #10 Skrevet 6. februar 2013 Jeg liker heller ikke å bli tatt blodprøve av av nyutdannede, så det er nok ikke unormalt. Har til dags dato aldri opplevd at de har klart å tatt prøven på første forsøket. Har blodårer som ikke synes og som i tillegg er små og tynne, og jeg ender alltid opp med å se ut som om jeg har fått bank når jeg går ut igjen når det er nyutdannede som har prøvd å grave seg ned til dem og stukket igjen og igjen og bommet igjen og igjen. Anonym poster: 53feaf06705848e46d8cd56fa7cbc0b2 2
Gjest Amalie Skrevet 6. februar 2013 #11 Skrevet 6. februar 2013 Du kan ikke være så sensitiv hvis du skal jobbe i helsesektoren så du nesten begynner å grine av en tøysete kommentar. Når det kommer over 20 pasienter inn hver dag, og man får høre det av nesten hver enkelt blir det nesten oppi 80 for uka. Ikke si jeg er sensitiv, for det er jeg ihvertfall ikke. Jeg blir utslitt av å måtte nesten overtale pasientene, og tvinge de til det ene og det andre. Det kommer en grense hvor mye ett menneske tåler. Ikke meningen å virke sur, men plis ikke kom her å si at jeg tåler lite. - TS
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #12 Skrevet 6. februar 2013 Er en kvinne på 20 år, som går siste uken i praksis før jeg er utdanna helsesekretær. Problemet er bare at flere ganger har folk sagt at de ikke vil jeg skal ta blodprøver på de, fordi jeg ser så ung ut. At jeg liksom ikke har peiling på hva jeg driver med. Syns det er så utrolig frekt, og jeg har flere ganger måtte gått ut for å samle meg og passe på at tårene ikke begynner å renne, fordi det sårer meg. Selvom jeg ser ung ut, betyr det jo ikke at jeg ikke kan hva jeg gjør. Var på jobb i dag og da kommenterte ei "uff, haha. det var godt. trudde først det var du som skulle stikke meg." Noen tanker rundt dette, og hva jeg egentlig burde gjøre? Gruer meg til jobb i morgen, og det sliter meg helt ut at hver eneste pasient må kommentere det.. Det er ingen som kommer til å gi deg noe gratis. Vær høflig, profesjonell og over tid vil de opparbeide seg tillitt til deg. Det har dessuten mye med fremtreden å gjøre. Kler du deg bra? God holdning? Ryddig hårsveis? Profesjonell sminke? Rolig og behersket stemme? Om de tror du er ei lita jente kommer det av at du ser ut som ei lita jente. Så sørg for å se voksen og ansvarlig ut. Og om det er noen trøst så går jeg ut fra at alle jeg møter er inkompetente inntil de beviser det motsatte. Oftest har jeg rett. Anonym poster: ff5a5065e482fac8025e1b8100a5b74a 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #13 Skrevet 6. februar 2013 Mange er redd for sprøyter og da vil de gjerne ha en som har en del år på baken som stikker de. Og det er jo forståelig. Jeg har en favoritt hos min lege selv om jeg ikke er redd for sprøyter. For det er så mange helsesekretærer som stikker feil. At du får kommentarer på at du er ung er bare å venne seg til. Det gjør man i mange yker. Du må jobbe deg opp litt pondus. Har gått i mange år uten å bli respektert av gubbene selv fordi jeg er ung og jente. Men nå vet de at jeg kan jobben min, og er dyktig. Du kan jo bare si tilbake med glimt i øyet "men jeg kan jobben min ) Anonym poster: 4ecb3aaee30052fb75f33d58f67172d4 1
Alina X Skrevet 6. februar 2013 #14 Skrevet 6. februar 2013 Det er jo jobben deres å spørre... Ja, men du ser ironien i det gjør du vel?
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2013 #15 Skrevet 6. februar 2013 Så må du utvikle personlig autoritet. Bli trygg på deg selv, komfortabel med å være bestemt og tydelig. Da blir du tatt på alvor bare de ser på deg, på grunn av hva du utstråler.
HedvigR Skrevet 6. februar 2013 #16 Skrevet 6. februar 2013 Ja, men du ser ironien i det gjør du vel? At de spør om det, selv om de er veldig unge selv? Nei, egentlig ikke 4
Alina X Skrevet 6. februar 2013 #17 Skrevet 6. februar 2013 At de spør om det, selv om de er veldig unge selv? Nei, egentlig ikke Neivel....
Alina X Skrevet 6. februar 2013 #18 Skrevet 6. februar 2013 Så må du utvikle personlig autoritet. Bli trygg på deg selv, komfortabel med å være bestemt og tydelig. Da blir du tatt på alvor bare de ser på deg, på grunn av hva du utstråler. Det er sant. Du fremstår som mer moden hvis du uttrykker trygghet og autoriet ovenfor pasientene.Hvis de kommer med kommentarer så si gjerne "dette går helt bra" "dette klarer du" osv.
Singha Skrevet 6. februar 2013 #19 Skrevet 6. februar 2013 Er det bare jeg som leste "slikke"? Mer seriøst: Jeg løser dette med å bare la det gå ut det andre øret. Går ut i fra at de fleste som overlever butikkyrker o.l. lærer seg trikset. Har ikke noe godt råd utover det, men når du først får det til kan folk si hva som helst uten at det går inn på deg. (Jeg tenker sånn her: Jeg kjenner dem ikke. Jeg har ingen relasjon til dem. De er mest sannsynlig idioter som klarer å si slike ting og derfor har ikke det de sier noen verdi. Det er jeg som er fagmann og vet hva jeg holder på med. De er sikkert mer nervøse enn meg. Og så kan de si hva faen de vil uten at det går inn på meg). 2
Puremercy Skrevet 6. februar 2013 #20 Skrevet 6. februar 2013 At de spør om det, selv om de er veldig unge selv? Nei, egentlig ikke Enig, jobbet ogsaa paa butikk da jeg var 18 og det er en del av jobben aa spoerre folk som ser unge ut om legitimasjon. Tenk om vi ikke spoer, da kjoeper en haug med 16-aaringer alkohol! Det er ille. Har heldigvis aldri opplevd at noen som er eldre ble sur paa meg fordi jeg gjorde jobben min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå