Gjest snoopy_93 Skrevet 6. februar 2013 #1 Skrevet 6. februar 2013 Hei! Har snakket med legen og psykologen om angsten og depresjonen. De har foreslått å trene. Mest for å komme meg ut av huset og for å evt øke selvtilliten. Er det noen her som har trent mot angst og depresjon? Funket det?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #2 Skrevet 6. februar 2013 Ja det hjelper, og jeg prøver å bli flinkere til å være i bevegelse selv. Det er rene fysiologiske grunner til at det hjelper i tillegg til de psykiske som å komme seg ut, man produserer blant annet endorfiner som virker heldig inn på psyken. Anonym poster: 95cdfb87df32ec53cd5cb2e31861457a 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #3 Skrevet 6. februar 2013 Helt klart. Bare google trening + psykisk helse! Anonym poster: 2b02f358c78e691c54caa54354b6eb98
Gjest snoopy_93 Skrevet 6. februar 2013 #4 Skrevet 6. februar 2013 Kjenner at tanken skremmer meg litt. Får helt noia av steder med mye mennesker. Jeg skal prøve ihvertfall da! Slitsomt å se i veggen dagen lang.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #5 Skrevet 6. februar 2013 Kjenner at tanken skremmer meg litt. Får helt noia av steder med mye mennesker. Jeg skal prøve ihvertfall da! Slitsomt å se i veggen dagen lang. Har du mulighet til å trene i Asker? Anonym poster: 2b02f358c78e691c54caa54354b6eb98
rockarollawoman Skrevet 6. februar 2013 #6 Skrevet 6. februar 2013 Etter min mening burde trening være mye høyere prioritert innenfor psykisk helse. Kjempebra! Hvis du ikke trener regelmessig fra før av, og du kommer inn i en regelmessig og god sirkel, burde det kunne utgjøre en stor forskjell til det bedre. Aktivitet, søvn og kosthold er veldig undervurdert på dette feltet. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #7 Skrevet 6. februar 2013 Synes definitivt det har en effekt ja. Både pga kicket man får umiddelbart etter, men også pga den generelt gode følelsen en sunn livsstil bringer med seg. Det føles godt å ta vare på seg selv/kroppen sin. Man føler man gjør noe fint for seg selv. I tillegg bringer det jo også med seg et penere utseende, noe som også indirekte kan virke positivt på selvbilde. Det samme kan det å nå målene man setter seg ved treningen. Så ja, det er en rekke psykiske fordeler ved å trene. Når det er sagt burde du jo selvsagt trene uansett. Alle burde trene. Å bevege seg jevnlig er en forutsetning for å holde et minimumsnivå av helse (både fysisk og psykisk). Anonym poster: a609439ab8b13a1190d433ae01422047 1
Kira-delta Skrevet 6. februar 2013 #8 Skrevet 6. februar 2013 Det har virkelig effekt! Første gangen du er der vil du føle mestring fordi du turte, selv om det var skummelt:) etterhvert vil du mestre flere ting, det å nå målene sine er virkelig noe det beste når man har dårlig psyke. Men som terapeuten min sa "trening kurerer ikke angst, angst er adrenalin og du kan trene bort og roe ned adrenalinet, men det er ikke dermed sagt at om du trener mye så blir angsten borte". Jeg startet med å gå rundt huset mitt, det var det eneste jeg orket pga depresjonen. Senere ble det litt oftere og litt lengre. Etterhvert jogget jeg 5km, så en mil og nå prøver jeg meg på 2mil Før turte jeg ikke engang å puste da jeg gikk forbi folk i lysløypa, nå peser og stønner jeg meg gjennom lange økter på treningsstudioet 2
Gjest snoopy_93 Skrevet 6. februar 2013 #9 Skrevet 6. februar 2013 Har du mulighet til å trene i Asker? Anonym poster: 2b02f358c78e691c54caa54354b6eb98 Tja, blir et lite stykke å dra da. Har fått et slags tilbud de har i kommunen her som jeg tenkte jeg skulle prøve ut
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #10 Skrevet 6. februar 2013 Ja, det funker. Mestringsfølelse, lavere hvilepuls, endorfiner, alt gjør godt. Anonym poster: b7552458d5d8766f2f6e9dcfc3f2ba36 2
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 7. februar 2013 #11 Skrevet 7. februar 2013 Jeg har vært deprimert i nesten ti år, men har vært nesten helt depresjonsfrisk det siste året. Jeg opplever en dramatisk bedring i psyken under og etter trening. Det aller viktigste er at hvis jeg trener hardt nok (hovedsaklig jogging, elipse eller sykling) så glemmer jeg rett og slett de vonde tingene som plager meg. Jeg kan umulig fokusere på slikt når jeg har en pulsen i taket og svetten renner. For det andre utløser det som nevnt endorfiner, for min del merker jeg det når jeg er ferdig på trening. Jeg går alltid ut av senteret med et smil, selv om jeg kom inn med gråten i halsen. For det tredje skaper det struktur, spesielt om du ikke er i jobb/skole. Du kan se på trening som din jobb - du må møte opp hver morgen klokka 9 for å trene. En grunn til å komme seg opp og ut av huset! Jeg kunne sikkert nevnt en hel haug med andre grunner til at trening hjelper for psyken, for eksempel hvordan effekten i hjernen av trening/lange gåturer er helt lik effekten av antidepressiva. Men det bør du heller lese litt om selv. Hvis du sliter med sosial angst, prøv å trene tidlig om morgenen eller sent om kvelden. Jeg blir sykt stressa hvis det er andre folk på treningssenteret pga sosial angst - så jeg trener klokken 08 hver morgen, da er det nesten bare meg der. 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #12 Skrevet 9. februar 2013 Jeg har selv en depresjon og har trent 3-5 ganger i uken de siste årene. Tror jeg hadde vært enda verre om jeg ikke hadde trent. Det er en fin måte å komme seg ut på og det kan hjelpe litt på humøret hvis man finner en treningsform som gir mestringsfølelse. Man produserer jo endorfiner av trening, så man føler seg bedre etter en treningsøkt Selv er jeg veldig glad i zumba. Anonym poster: 7c5a9f7c8dddfec215f18748503b9773
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #13 Skrevet 11. februar 2013 Tja, blir et lite stykke å dra da. Har fått et slags tilbud de har i kommunen her som jeg tenkte jeg skulle prøve ut http://www.friskvernklinikken.no/treningssenter.189079.no.html Anonym poster: 2b02f358c78e691c54caa54354b6eb98 1
Gjest snoopy_93 Skrevet 12. februar 2013 #15 Skrevet 12. februar 2013 Hva har du angst mot egentlig? Har slitt med sosialangst siden jeg var 14-15år. Ble bedre i en lengre periode før det gikk rett vest for snart 6mnd siden.
Gjest JJune Skrevet 12. februar 2013 #16 Skrevet 12. februar 2013 Jeg har sosial angst og er deprimert, og for meg har det ihvertfall hjulpet mye å begynne å trene og spise sunnere. Det føles godt å ta vare på seg selv, og man blir så intenst stolt over seg selv etterpå! Mestringsfølelse og endorfiner er godt, og gode ting avler flere gode ting! Bare husk å starte rolig og heller øke etterhvert så ikke du får helt sjokk av for stor overgang Ønsker deg all lykke til!
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 12. februar 2013 #17 Skrevet 12. februar 2013 Min psykolog sa fortalte forresten om en studie: Forsøkspersonene hadde varierende grad av angst og depresjoner og det ble tatt tester av hjernen. de ble delt inn i to grupper. Den første gruppen ble satt på medisiner og i samtaleterapi. Den andre gruppen fikk kun beskjed om å gå ca 2 timer hver dag i en skog. Etter 5 uker ble forsøkspersonene utsatt for de samme testene, og det viste seg at de som gikk i skogen hadde mye bedre resultater enn dem som gikk på medisiner. Årsaken er at fysisk altivitet endrer hjernens kjemiske samspill. Antidepressiva endrer også denne kjemiske balansen, men er ikke alltid like effektiv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå