Gå til innhold

Hvor vanlig er det at menn ikke kan få barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvor mange menn finnes det som er 100% sterile?

Jeg er livredd for at jeg enten skal være steril eller ha så dårlig sædkvalitet at jeg ikke vil kunne få barn!

Er en mann i min beste alder (siste halvdel av 20-åra), er frisk og rask. Slank, og trener en del. Jeg har derimot ikke verdens beste kosthold, med en del fet mat, godterier og øl.

Mamma og pappa fikk fire barn, meg inkludert. Ingen andre i familien på noen sider har slitt med å få barn. Bortsett fra en tante på mors side, som ikke har barn tross 30 års ekteskap. Men vet ikke om det er frivillig eller ufrivillig barnløshet.

Nå har jeg jo ingen jente i sikte uansett, og vet ikke om jeg noengang vil få det. Men likevel er det greit å vite om man KAN få barn.

Tror dere det er grunn til mine bekymringer, eller er jeg bare paranoid?

Burde jeg sjekke meg hos legen, slik at jeg får bekreftet/avkreftet, eller er det bare en dum ting å gjøre?

Anonym poster: 5bdcb64a4dda206d53002b0fd40add30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på om det var 1 av 10. Skal sjekke.

Skrevet

Jeg var visst litt grei der. Mellom 30 og 40 % av menn har nedsatt fertilitet av de 15-20 % som sliter med å bli gravide. 2 % av menn er visstnok helt sterile. Sånn etter et kjapt søk.

Skrevet (endret)

Det finnes jo noen risikofaktorer som at man har cystisk fibrose (men det hadde du vel merket) eller hatt kusma (man vaksineres i dag i ung alder). Andre grunner jeg vet om er kjønnsykdommer og inflammasjon i testikler, testikler som vrenger seg (høyest forekomst i tenårene). Også kan det være en risiko om man som baby har hatt ikkenedsunkne testikler.

Er flere derimot som har lav spermkvalitet. Som oftest oppdages dette etter at man har prøvd på barn i ca 1 års tid uten resultater. Det finnes jo løsninger for å hjelpe folk med lav spermkvalitet som ICSI eller IVF. Tror ikke det er så vanlig å sjekke seg hos legen om det ikke er tilfellet at man ikke klarer å bli gravide etter å ha prøvd en periode. Går jo an å sjekke seg for infeksjoner (kjønnssykdommer) og andre generelle helsetester for å se om alt er ok om man er bekymret for noe da.

Endret av Catgirl
  • Liker 1
Skrevet

Selv om det ikke er vanlig går det helt fint an å sjekke sædkvaliteten før man setter igang med prøving. Noe jeg faktisk ikke fatter at ikke flere folk gjør.

Skrevet

Er kanskje noe med helsesystemet i Norge å gjøre!? I USA (der det mye er privat praksis) har jeg hørt at man kan ta alle testene man vil så lenge man har forsikring som dekker det.

Men går an å bli gravid selv med dårlig spermkvalitet. Min mor fikk 3 barn med den siste mannen sin som hadde det. Kommer sikkert an på hvor dårlig spermkvalitet det er snakk om, og hvordan fertiliteten ligger an hos partneren.

De fleste (ca 80-90%) av de som prøver på å bli gravide blir jo det innen 1 år... Og enda flere blir det innen 2 år (92%) Kan jo være derfor man har 1 år som "standard".

Skrevet

Man kan gjøre det i Norge og. Men folk gjør det ikke. Det er null problem å få tatt en sædprøve før man begynner å prøve på barn.

Skrevet

Men som singel så tviler jeg for at en lege vil ta en slik prøve, men jeg kan jo ta feil. Det er forskjell på å ta en test før man begynner å prøve når man har planer om å prøve, og på å ta en test som singel. Menn kan ikke få barn alene.

Uansett så er ikke slike ting arvelig (bortsett fra enkelte spesielle lidelser men det hadde du vist om hvis du hadde det), så du trengte ikke å nevne slekta di :)

Anonym poster: 7487c919d60891fa3551313c29ca582d

Skrevet

En fastlege kan ikke ta testen, men kan henvise deg til riktig sted. Men den henvisninger får du nok ikke før du har prøvd ett år. Men privat kan du selvfølgelig ta de prøvene du vil når du vil, det er nok det som menes her.

Skrevet

Det er heller ikke riktig. Venner av meg har tatt den prøven på offentlig sykehus som Haukeland og et eller annet i Oslo, Riksen kanskje, på henvisning fra lege, uten verken partner eller å ha prøvd.

Skrevet

Det er heller ikke riktig. Venner av meg har tatt den prøven på offentlig sykehus som Haukeland og et eller annet i Oslo, Riksen kanskje, på henvisning fra lege, uten verken partner eller å ha prøvd.

Det er skjer sikkert. Med det er ikke helt i henhold til retningslinjene for leger. I og med at vi har et offentlig helsevesen skal ikke prøver rekvireres uten medisinske behov. Når det gjelder utredningen for fertilitetsproblemer sier loven minst et år som prøvere, eller annen medisinsk indikasjon.

• Liker 2
Skrevet

Det er mulig de kom inn under annen medisinsk indikasjon, men ikke fordi man visste noe var galt iallfall. Det er mulig det er som du sier at det ikke er i henhold til retningslinjer, men de jeg kjenner til har altså ikke hatt noe problem med å få dette gjort.

Skrevet

Uansett så er ikke slike ting arvelig (bortsett fra enkelte spesielle lidelser men det hadde du vist om hvis du hadde det), så du trengte ikke å nevne slekta di :)

Sterilitet er ikke arvelig, riktig det! :fnise:

Anonym poster: 18adad3b261045c64bc11104d84b57f7

• Liker 1
Skrevet

Sterilitet er ikke arvelig, riktig det! :fnise:

Anonym poster: 18adad3b261045c64bc11104d84b57f7

Ha ha! Nei det ville jo vært riktig så rart:-P

Men jeg, som er TS, mente jo heller at om dårlig sædkvalitet kunne være arvelig.. Men hvis ikke, hva slags faktorer spiller da inn på dette?

Skrevet

Ha ha! Nei det ville jo vært riktig så rart:-P

Men jeg, som er TS, mente jo heller at om dårlig sædkvalitet kunne være arvelig.. Men hvis ikke, hva slags faktorer spiller da inn på dette?

Nei det er ikke arvelig (som jeg har skjønt det). Ting som kan påvirke sæden er dårlig helse, overvekt, stråling fra div, og sikkert noe medfødt som ikke er arvet. Og sikkert andre ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...