Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden sykemeldt pga at jeg plages med mye kvalme i svangerskapet.

I alle fall, i min jobb er det problematisk at noen er sykemeldt. Tenk deg at det 3 ting som må gjøres og derfor er det 3 stk som er ansatt. Skjønner? Nå som jeg er sykemeldt er det altså 2 stk til å gjøre 3 ting, noe som selvfølgelig er problematisk.

Uansett så var en vennine inne på finn.no for å finne en ny jobb og der finner hun min jobb utlyst? Ikke som vikar, men som fulltids. Jeg skjønner at de trenger folk akkurat nå, men når jeg kommer tilbake så blir vi jo 4 stk til å gjøre 3 ting. Eller 2 stk (meg og den nye) for og gjøre en ting. Som gjør at jeg mister en god del av timene mine! Det kan da vel ikke være lov? For vist den nye har tenkt og leve av de pengene denne jobben gir (som jeg regner med at den vil) så er det overhodet ikke aktuelt at begge jobber. Da en lønning delt på to er alt for lite.

Og jeg har vel ikke en gyldig kontrakt engang når jeg tenker meg om, da den eneste kontrakten min er fra når jeg gikk på skolen og jobbet som deltidsansatt/ekstrahjelp. Men mitt ansvars område er jo utvidet enormt etter det, og jeg har jobbet fulle dager i et år nå.

Er jeg helt fucked? Føler nesten at jeg har fått sparken eller noe.. Og det har jeg ikke råd til! Kommer jo et barn snart, og jeg forventet jo å få foreldrepenger..! Har tenkt på om jeg skulle ringe sjefens sjef, men vet ikke om det hjelper det heller..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i all verden har du ikke fornyet kontrakten?? Det er jo galskap!

Om du bare har kontrakt på ekstrahjelp/deltid så er det mest sannsynlig det du blir dumpet ned til.

Om du er mye syk så må jo de nesten ansette en til, og om du i tillegg skal ut i permisjon må de hvertfall ha en til.

Anonym poster: e00ec31c214af2882f006dc28dfaeaf5

Skrevet

Du får søke på jobben da, hvis du vil ha den. For det er jo ikke din jobb, det er bare en stilling du har gått i, uten avklart ansettelsesforhold.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor i all verden har du ikke fornyet kontrakten?? Det er jo galskap!

Om du bare har kontrakt på ekstrahjelp/deltid så er det mest sannsynlig det du blir dumpet ned til.

Om du er mye syk så må jo de nesten ansette en til, og om du i tillegg skal ut i permisjon må de hvertfall ha en til.

Anonym poster: e00ec31c214af2882f006dc28dfaeaf5

Tydligvis er jeg jo verdens dummeste naive person. Er så sint på meg selv! Men det står jo på en rekke papirer at jeg har ansvaret for ditten og datten, det må da hjelpe? Passelig irritert på meg selv.

Men tror min sjef lurer seg unna mye fordi det er for mye tungt papir arbeid. Tror nok jeg skal ringe sjefens sjef.

Skrevet

Mulig jeg er helt på viddene nå men er det ikke slik at hvis kontrakten ikke blir fornyet etter så og så lang tid er man som fast ansatt å regne?

Jeg vet med sikkerhet at en venninne ble ansatt på denne måten for 7 år siden. Etter 3!år kom lederen med ny kontrakt men tillitsvalgte sa hun ikke måtte finne på å underskrive. De var tvunget til å ansette henne.

Det var dog innen kommunen så hvordan det ellers er aner jeg ikke.

Anonym poster: 9adcbb40eed037538b7b9b14e555f354

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du har jobbet 1 år uten kontrakt vil lønnslippene vise at du har jobbet der full stilling, med lønnslippene har du en god sak i retten. Ta kontakt med tillitsvalgt på jobben og spør hva som skjer.

Anonym poster: 4979dec4303aa7d982457713a2e26b4f

Skrevet

Han regner vell med at du blir borte resten av svangerskapet + at du blir borte etter det pga ungen..?

Skrevet

Så lenge du har jobbet 1 år uten kontrakt vil lønnslippene vise at du har jobbet der full stilling, med lønnslippene har du en god sak i retten. Ta kontakt med tillitsvalgt på jobben og spør hva som skjer.

Anonym poster: 4979dec4303aa7d982457713a2e26b4f

Tenkte ikke på dette, flotte greier! Alle lønnslippene har jeg jo fått på mail, så der ligger de jo enda:) Men tror ikke vi har noen tillitsvalgt da, i alle fall ikke som jeg har fått opplyst..

Skrevet

For alt du vet så har firma mer jobb som kommer slik at det dekker opp for 4 stillinger.

Beste er å faktisk ha dialog med din leder om dette her. Snakke om hva hun/han har tenkt, fordi noen bekjente av deg så stillingen utlyst.

Anonym poster: 2f92ddaf8f68537fdacba6958f069b58

• Liker 3
Skrevet

Han regner vell med at du blir borte resten av svangerskapet + at du blir borte etter det pga ungen..?

Men heter det ikke vikar da? Dessuten plages jeg ikke med noe annet en kvalme så det må jo gi seg snart.. Noe jeg har sagt til ham også.

Skrevet

Spør sjefen da vel - si noe sånn som at "jeg ser at du har utlyst en stilling identisk med min egen på finn.no, hva mener du egentlig med dette?", så får du hvertfall et svar, enten det er positivt eller negativt. Når du ikke jobber med arbeidskontrakt (som jo er en veldig, veldig, veldig dum ting å gjøre, men det har du vel skjønt på den harde måten nå) må du passe på timelistene dine så du kan bevise for en eventuell rett at du i realiteten har hatt en fulltidsstilling dersom det står om det, for da vinner du glatt hele saken, samt at du har krav på en del andre goder i en 100%-stilling enn du har som ekstrahjelp/deltid/"vikar". Spør du, så ser du jo hva slags reaksjon og svar du får. Det kan jo hende at det ikke er så ille som du tror heller - det vet du jo ikke før du har spurt -, men for all del få på plass den arbeidskontrakten asap!!

Skrevet

Er det en fast stilling som er utlyst? (du skrev fulltid, men det er ikke det samme som fast) For da har du jo antakelig mistet jobben fordi du ikke har kontrakt. Er det ikke en fast jobb som er utlyst så er det en vikar han vil ha for deg så lenge du er borte.

Ta kontakt med tillitsvalgte!

Anonym poster: 97d7d3ba029ccba040ac2de586f985a2

Skrevet (endret)

Kan jo hende noen av de andre har sagt opp? Eller at sjefen ønsker å ansette en til pga økt arbeidsmengde? DIALOG er vel et stikkord her, vi andre her kan bare gjette hva sjefen din tenker...

Ingen vits i å gå til tillitsvalgte før du har alle fakta for deg..

Endret av Leanne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...