AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #1 Del Skrevet 6. februar 2013 Fikk nettopp svar på noen blodprøver om at jeg hadde litt for lite vitamin b12 under det som var normalen. Husker jeg hadde dette for noen år siden også.. er 21 år gammel og er jente. Hvordan kan jeg øke dette inntaket!? Jeg får i meg god kost, både kjøttprodukter, kylling, egg og melkeprodukter. Helsesekretæren sa noe om sprøyer!?!?!? ææ.. Noen som har erfaring? Anonym poster: 41346ed054038bdabaa906ea8efbbe38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #2 Del Skrevet 6. februar 2013 Tror nok ikke du spiser så dårlig at du får lav b12, dessverre, da den er så enkel å få i seg og kroppen behøver så lite av den. Du har nok en intolleranse eller har/hatt en tarminfeksjon som tapper deg for b12. B12 lagres også i kroppen optil to år så det tar lang tid etter intolleransen før du får mangelsydom. Du må nok begynne med sprøyte. Anonym poster: 48383e5e2361f8dd83bbf37a3ad1ed0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #3 Del Skrevet 6. februar 2013 Tror nok ikke du spiser så dårlig at du får lav b12, dessverre, da den er så enkel å få i seg og kroppen behøver så lite av den. Du har nok en intolleranse eller har/hatt en tarminfeksjon som tapper deg for b12. B12 lagres også i kroppen optil to år så det tar lang tid etter intolleransen før du får mangelsydom. Du må nok begynne med sprøyte. Anonym poster: 48383e5e2361f8dd83bbf37a3ad1ed0a Hm, hva skyldes dette da? ekkelt å vite at jeg må begynne på sprøyter.. er dette sprøyter jeg må ta selv?? kan ikke huske å ha fått oppfølging av lege sist gang jeg fikk beskjed av legen at det var for lite b12. Som jeg har forstått er b12 ganske viktig!? Anonym poster: 41346ed054038bdabaa906ea8efbbe38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DysterPytten Skrevet 6. februar 2013 #4 Del Skrevet 6. februar 2013 Jeg får tabletter for b12 mangel, kan ikke skjønne at du må ha sprøyter? Og jeg har veldig mangel, ikke bare litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #5 Del Skrevet 6. februar 2013 B12 er viktig ja, så du må nok ta tilskudd i form av sprøyter. De kan du godt sette selv, men jeg vet at mange kvier seg for dette og får andre til å gjøre det. Tingen er at selve tilskuddet er såpass tyktflytende at man føler at man må legge hele sin tyngde på sprøyta for å få det godt nok inn i muskelen... Anonym poster: 8b577d8f4815e8b7cf1544c20d8dc765 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #6 Del Skrevet 6. februar 2013 Hm, hva skyldes dette da? ekkelt å vite at jeg må begynne på sprøyter.. er dette sprøyter jeg må ta selv?? kan ikke huske å ha fått oppfølging av lege sist gang jeg fikk beskjed av legen at det var for lite b12. Som jeg har forstått er b12 ganske viktig!? Anonym poster: 41346ed054038bdabaa906ea8efbbe38 Jeg mener du bør ta et alvorsord med legen din. Lav b12 er ikke noe man ignorerer. Ja, du kan miste appetitt og føle deg ustabil/svimmel uten nok b12. Det er en viktig vitamin. Du kan også kreve utredning til hvorfor du har fått lav b12. Infeksjon i tarm er vanlig årsak. En annen er intolleranse for ett eller annet du spiser. Infeksjoner fører ofte også til intoleranser. Snakk emr med legen. Du trenger bare sprøyes inn en gang i måeneden vil jeg tro. Anonym poster: 48383e5e2361f8dd83bbf37a3ad1ed0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #7 Del Skrevet 6. februar 2013 Ts her takk for svar Dermika og anonym. Var bare helsesekretæren på telefonen som snakket om sprøyter var et alternativ. legen min hadde visst enda ikke åpnet dokumentet fra svarene på prøvene. Hva avgjører om jeg må ta tabletter eller sprøyte da? Er ikke noe glad i sprøyter, så håper tabletter kan være et alternativ. Hørtes ut som det ikke var noe alvorlig mengde jeg manglet, men rett under normalen. Jeg hadde som sagt mangel på b12 for 3-4 år siden også, men legen gjorde aldri noe med det... kanskje derfor jeg enda har det? :S Anonym poster: 41346ed054038bdabaa906ea8efbbe38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #8 Del Skrevet 6. februar 2013 Jeg mener du bør ta et alvorsord med legen din. Lav b12 er ikke noe man ignorerer. Ja, du kan miste appetitt og føle deg ustabil/svimmel uten nok b12. Det er en viktig vitamin. Du kan også kreve utredning til hvorfor du har fått lav b12. Infeksjon i tarm er vanlig årsak. En annen er intolleranse for ett eller annet du spiser. Infeksjoner fører ofte også til intoleranser. Snakk emr med legen. Du trenger bare sprøyes inn en gang i måeneden vil jeg tro. Anonym poster: 48383e5e2361f8dd83bbf37a3ad1ed0a Hm.. prøvene er tatt i forhold til henvisning til psykolog. vil tror at de iallefall vil bli fulgt opp da? Eller? Ble litt skremt nå jeg.. Resultatene hadde nettopp kommet til kontoret, så vil tro det tar en uke eller noe før jeg får noe svar om videre prøver.. Anonym poster: 41346ed054038bdabaa906ea8efbbe38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane F. Skrevet 6. februar 2013 #9 Del Skrevet 6. februar 2013 Jeg har B12 mangel. Fikk det for 7-8 år siden. Begynte med tabletter men kroppen tok det ikke opp. Så jeg begynte med sprøyter. Først en sprøyte hver 14 dag og deretter en sprøyte hver 3. mnd. Jeg får fortsatt disse sprøytene men i det siste har jeg følt meg skikkelig dårlig og sover veldig mye, ca 12- 16 timer i døgnet. Så nå skal jeg på utgreiing. Legger til at B12 mangel er også knyttet opp mot humøret så folk med lite b12 er utsatte for å bli deprimerte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalon Skrevet 6. februar 2013 #10 Del Skrevet 6. februar 2013 Jeg har fått sprøyter, du tar to-tre sprøyter hver uke tror jeg det var. Gjør ikke vondt. Så en sprøyte etter 2-3 uker. Lenge siden så husker ikke helt. Men, uansett, ingenting å få angst av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Papesse Skrevet 6. februar 2013 #11 Del Skrevet 6. februar 2013 Hei:) Jeg begynte med sprøyter når jeg var 20-25år. I dag er jeg 41år. JEg tar ikke opp B12, så piller hjelper ikke meg. Det er celledelingen i magen som er min "feil" derfor sprøyter. Jeg er IKKE glad i sprøyter.. Kaldsvetter, fysisk dårlig +++ Men det går helt greit med B12. De blir satt i rumpen, og man merker lite. Det kommer selvfølgelig ann på hvem som setter, men stort sett går det helt greit. Jeg startet med 1 sprøyte i uken i 4 uker og har fortsatt med en sprøyte hver 3mnd.. Jane F sier det går på humør og depresjon noe jeg merker hvis det går lang tid imellom. En annenting er hukommelse.. Jeg blir rett og slett glemsk! Så sover jeg også mye, lett for å miste følelse i armer og ben.. Lykke til, det kommer til å bli bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå