Gå til innhold

Bygge mini-hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

....og ventilasjon.....men du ønsker bare ventiler for manuell/mekanisk utlufting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes da hytter med kloakk og innlagt vann i dag.

Ja selvfølgelig gjør det det, men dette er hytter på tomter som ikke er regulert til boligformål!

Hva med å kjøpe et eldre hus i stedet? Inneklima i disse vil være veldig likt et laftet hus, med full gjennomtrekk...

Anonym poster: 99d5cb86de0b797afa9ff343d5e9ee64

Det kommer helt an på hvor godt vedlikeholdt det er. Har det vært lekkasjer og dårlig drenering, så kan også gamle hus komme med veldig dårlig inneklima. Det tryggeste for meg er å få noe nytt. Dessuten så er det ikke hus å oppdrive i min prisklasse, med mindre jeg da flytter til andre siden av landet.

Et lafta hus fordyrer vel fordi det tar lenger tid å bygge, samt krever folk som kan lafte.

Får du gratis tømmer så hjelper det noe kanskje.

Men det som fordyrer i dag er skjult røropplegg for vann og strøm.

Om man kunne bygge enklere bad og kjøkken kunne mye vært spart, men da må man ikke være jålet på utseende osv.

Bygg et bad med dobbel fuktsperre (plastfolie på rull) og kle med panel. Bruk dusjkabinett og begrens golvmembran til 1x1 m2 rundt kabinettet. Det er utrolig mye penger som går med til få røropplegg for strøm og vann inn i veggen. Bruk heller utenpåliggende gammeldags opplegg. Hvorfor bry seg om at en koblingsboks og en ledning synes på veggen.

Er sikker på at prisdifferansen kan være 100-200.000 fra enkelt bad til fancy flisebad. Problemet er at rørlegger og elektriker prøver å skrive med gaffel uansett, så trikse er å finne en likandes kar som ikke er grådig. Det finner du lettere blant de som er "vokst opp" med utenpåliggende opplegg.

Jeg tror ikke de blir levert med et fancy bad, alt har en ganske plain standard. Får en fast pris på hele jobben, altså ferdige produktet. Jeg skal jo selvsagt ringe til flere leverandører og forhøre meg :)

Anonym poster: d85db7bd9f112fdc5af3f54239ebd2f3

Skrevet

....og ventilasjon.....men du ønsker bare ventiler for manuell/mekanisk utlufting.

I et laftet hus trenger jeg ingen mekanisk ventilasjon, annet enn over komfyr (går jo med filter også, men er jo ikke like bra). eller, dette blir jo forsåvidt manuell ventilasjon også. Vanlige lufteluker holder fint. Problemet er jo at veldig mange vanlige boliger ikke kommer med mekanisk ventilasjon på badet, og folk skjønner ikke at de må bruke den manuelle ventilasjonen ved dusjing, klestørking, osv, og over tid så har man det gående.

Skrevet

Tror ikke du vil få særlig prisstigning på et slikt hus. Enn om du ønsker å flytte, og dermed må selge? Ingen andre vil kjøpe et mini-hus. Eller...?

Skrevet

Tror ikke du vil få særlig prisstigning på et slikt hus. Enn om du ønsker å flytte, og dermed må selge? Ingen andre vil kjøpe et mini-hus. Eller...?

Prisstigning er ikke relevant på noe plan. Jeg har spesielle behov når det gjelder inneklima i bolig, så derfor er dette en mulighet jeg ser på for å finne meg et sted å bo. Selvsagt vil andre kjøpe mini-hus også, det finnes de som ikke ønsker stor plass, men som samtidig ikke vil bo i blokkleilighet med mange naboer.

• Liker 2
Skrevet

heisann,

Sjekk denne bloggen for ideer til smaa hus!

http://www.busyboo.com/

Anonym poster: d02e8fc1d1c4d00344a9dc1b66a15339

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...