AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #1 Skrevet 6. februar 2013 Jeg vet det sier seg selv at det er mye å vinne helsemessig på å kutte ut søtt i uka. Jeg har vært hjemme i mammaperm et år nå, og det har blitt veldig mye søtt og usunn mat. Det har stort sett vært noe hver eneste dag, enten det er sjokolade, kaker, godteri eller potetgull, samt brus. Når jeg først begynner å spise så klarer jeg ikke begrense meg så godt, så det blir bra mengder med det usunne. Dette har resultert i en del kilo opp. Samtidig har jeg (i følge Balderklinikken) intoleranser mot alle kornprodukter, alle meieriprodukter og egg. Jeg ser litt svart på det å kutte ut alt på en gang. Jeg var flink før gravidteten og gikk ned mange kilo, men da kuttet jeg alt jeg ikke tålte og alt som ikke var bra for meg. Det er litt vanskeligere nå med barn i hus, og sammen med det å være et godt forbilde. Så det jeg egentlig lurer litt på er om dersom jeg klarer å kutte ut det søte i uka, og bare spiser noe på lørdag (handle inn lite så det ikke er mye å spise), vil dette vise merkbare resultater på vekta? Selv om jeg ikke kutter ut de matvarene jeg har intoleranse mot? Jeg føler at alle som er på Balderklinikken får vite at de har matintoleranser der. Jeg syns ikke det er riktig at jeg skal kutte ut alt dette, mens barnet mitt ser at jeg gjør det. Det er klart jeg kan begrense meg, men ikke kutte det helt ut. Anonym poster: 3b3c30915f74b5553d61c7038c78c355
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #2 Skrevet 6. februar 2013 Balderklinikken er et trasig sted. Anonym poster: 50d2d430e83b7c4262132c66bfb9ffc6 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #3 Skrevet 6. februar 2013 Balderklinikken er et trasig sted. Anonym poster: 50d2d430e83b7c4262132c66bfb9ffc6 Kan du utdype hva du mener? Anonym poster: 3b3c30915f74b5553d61c7038c78c355 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #4 Skrevet 6. februar 2013 Det er komplett umulig for oss å mene noe om det vil gi resultater på vekta om du kutter ut det søte i uka, så lenge vi hverken vet hva du spiser ellers, hvor mye søtt du spiser i helgen osv. Men i utgangspunktet vil jeg tro at du iallefall slutter å legge på deg dersom du begrenser kaloriinntaket. Ellers gjelder den evinnelige regelen: Skal du gå ned i vekt, må du ha kaloriunderskudd, uansett hvilken diett du følger. Anonym poster: 5cac376468a7875ad55b2a41fe31fadb
kisskissbangbang Skrevet 6. februar 2013 #5 Skrevet 6. februar 2013 Så lenge du ikke erstatter det søte med mer mat med det samme kaloriinnholdet vil du gå ned i vekt. Det er ikke mye godis en skal få i seg før det sammen med normal mat gjør at en havner i overskudd i kaloriinntak og går opp i vekt.
Gjest *Maja* Skrevet 6. februar 2013 #6 Skrevet 6. februar 2013 Hva skjer når du spiser det du sier du er intolerant mot?
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 6. februar 2013 #7 Skrevet 6. februar 2013 Selvfølgelig vil du gå ned i vekt hvis du slutter å spise så mye junk-og-godteri, og så lenge du kjøper inn moderate mengder i helga burde det ikke bli noe problem. Det er også viktig at du ikke erstatter junk-fooden med sunne, kaloritette snacks. Matintoleransene kan du jo jobbe gradvis med. Prøv først å bli kvitt sukkeravhengigheten, og når du føler deg helt komfortabel med det, kan du begynne å bytte ut matvarene du er intolerant mot. Jeg har ingen tro på å kutte ut alt med en gang, det handler om at både kroppen og hjernen skal få tid til å omstille seg. Jeg har også fullstendig tro på at man kan spise MASSE god og sunn mat og allikevel holde seg både slank, frisk og sterk Det krever bare en del viljestyrke og mye omstilling.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #8 Skrevet 6. februar 2013 Det er komplett umulig for oss å mene noe om det vil gi resultater på vekta om du kutter ut det søte i uka, så lenge vi hverken vet hva du spiser ellers, hvor mye søtt du spiser i helgen osv. Men i utgangspunktet vil jeg tro at du iallefall slutter å legge på deg dersom du begrenser kaloriinntaket. Ellers gjelder den evinnelige regelen: Skal du gå ned i vekt, må du ha kaloriunderskudd, uansett hvilken diett du følger. Anonym poster: 5cac376468a7875ad55b2a41fe31fadb Jeg fikk beskjed om at jeg holder på veldig mye vann i kroppen pga intoleransene, og derfor jeg lurte litt på om det hjelper å kun kutte ut det søte... Hva skjer når du spiser det du sier du er intolerant mot? Jeg meker jeg blir oppblåst og får en del vann i kroppen av det. Likevel er det vanskelig å kutte alt på en gang. Anonym poster: 3b3c30915f74b5553d61c7038c78c355
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #9 Skrevet 6. februar 2013 Selvfølgelig vil du gå ned i vekt hvis du slutter å spise så mye junk-og-godteri, og så lenge du kjøper inn moderate mengder i helga burde det ikke bli noe problem. Det er også viktig at du ikke erstatter junk-fooden med sunne, kaloritette snacks. Matintoleransene kan du jo jobbe gradvis med. Prøv først å bli kvitt sukkeravhengigheten, og når du føler deg helt komfortabel med det, kan du begynne å bytte ut matvarene du er intolerant mot. Jeg har ingen tro på å kutte ut alt med en gang, det handler om at både kroppen og hjernen skal få tid til å omstille seg. Jeg har også fullstendig tro på at man kan spise MASSE god og sunn mat og allikevel holde seg både slank, frisk og sterk Det krever bare en del viljestyrke og mye omstilling. Det hjalp meg å høre det Da er det lettere å ta en ting av gange, i steden for at jeg tenker at jeg burde kutte alt på en gang. Det er vel den tanken på at jeg burde kutte alt på en gang som gjør alt uoverkommelig for meg. Anonym poster: 3b3c30915f74b5553d61c7038c78c355
Gjest *Maja* Skrevet 6. februar 2013 #10 Skrevet 6. februar 2013 (endret) At du kutter ut matvarer som du er intolerant mot er ikke skadelig for barnet ditt. For det første så vil du føle deg mye bedre og få mer overskudd når ikke kroppen konstant er oppblåst og en føler ubehag. For det andre så vil ikke et kosthold uten kornprodukter, alle meieriprodukter og egg påvirke så mye som du tror. Melkeprodukter byttes ut med havremelk, soyamelk etc. Og om det er gluten du reagerer på så er det masse alternativer for det. Om du kutter ut søtsaker og holder deg til rene råvarer som kylling, fisk, grønnsaker, frukt, nøtter, bær, brun ris etc og holder deg innenfor anbefalt kaloriinntak for deg og ditt aktivitetsnivå så vil du gå ned i vekt. Endret 6. februar 2013 av *Maja*
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #11 Skrevet 6. februar 2013 At du kutter ut matvarer som du er intolerant mot er ikke skadelig for barnet ditt. For det første så vil du føle deg mye bedre og få mer overskudd når ikke kroppen konstant er oppblåst og en føler ubehag. For det andre så vil ikke et kosthold uten kornprodukter, alle meieriprodukter og egg påvirke så mye som du tror. Melkeprodukter byttes ut med havremelk, soyamelk etc. Og om det er gluten du reagerer på så er det masse alternativer for det. Om du kutter ut søtsaker og holder deg til rene råvarer som kylling, fisk, grønnsaker, frukt, nøtter, bær, brun ris etc og holder deg innenfor anbefalt kaloriinntak for deg og ditt aktivitetsnivå så vil du gå ned i vekt. Melken er ikke det verste. Men jeg kan ikke bruke havremelk da jeg egentlig er intolerant mot ALLE kornprodukter, det være seg hevte, rug, havre osv... Det jeg savnet mest sist jeg kuttet alt var ost, og kokt egg. Dessuten er det uhyre vanskelig å bake når man skal erstatte mel med glutenfritt, melk med soyamelk og egg med eggerstatning... Det er enten gluten/kornprodukter, meiriprodukter og egg i myyyye mat. Reagerer også på en del nøtter og jeg føler det er tungt å tenke mat, og erstaning hele tiden. Jeg tror du hadde ment noe annet enn at det er enkelt å holde seg unna såpass mye som jeg burde Jeg vet det ikke er skadelig for barnet mitt. Jeg tenker mer på det at hun antakelig vil se hva jeg spiser, og kanskje bli "kresen" av den grunn. Men takk for råd uansett. Jeg kjenner jeg bare ikke er motivert riktig ennå for å klare å kutte alt. Anonym poster: 3b3c30915f74b5553d61c7038c78c355
Topplue Skrevet 6. februar 2013 #12 Skrevet 6. februar 2013 Gå et bakekurs så lærer du hvordan du baker med erstatningsprodukter. Det finnes sojaost og nøtteost som erstatning for gulost og smørost.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå