AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #1 Del Skrevet 6. februar 2013 Hei! Jeg var på Møbelringen og fant meg en forholdsvis dyr sofa (30.000,-) som jeg ønsket å bestille. Men så forlangte de 20% av kjøpesummen på forskudd. Jeg har selvsagt penger til det, men jeg syntes det var så rart. Har aldri opplevd det på andre møbelbutikker, og jeg har da handlet noen møbler i løpet av et liv.. Er det noen som har opplevd det samme? Har de virkelig lov til å forlange dette? Anonym poster: 14eff00d5e862d019384c84434a5dd17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~white lady~ Skrevet 6. februar 2013 #2 Del Skrevet 6. februar 2013 Det er ikke ulovlig å kreve forskuddsbetaling, les mer her; http://www.forbrukerombudet.no/id/381.0 Jeg jobbet i en faghandel der vi hadde anledning å bestille (ganske kostbare) møbler fra samarbeidsleverandører, for kunden. For å bestille måtte kunde forhåndsbetale, også fraktkostnadene. Kunden fikk selvfølgelig med seg kvittering, og vi beholdt vår kopi med kundens navn og nr. i bestillingspermen. Husker en gang en kunde var innom og ville handle en hel serie ifra en av katalogene, og vi gikk igjennom katalogen, diskuterte og jeg regnet ut totalprisen. Jeg skulle kontakte leverandøren for å høre at de hadde alle varer på lager, og kunden skulle komme innom i løpet av uken for å betale for varene. Han dukket aldri opp. Se for deg hvor problematisk det ville vært for butikken om vi da skulle sittet der med en hel serie kostbare møbler som hadde tatt opp lagerplassen vår og som vi antagelig måtte solgt til redusert pris for å bli kvitt; om ikke kunden hadde forhåndsbetalt. Du ønsker å bestille en dyr sofa- klart butikken ønsker en "garanti" på at den faktisk blir hentet og betalt for. Det er begrenset med plass å lagre varer i butikk, og er det en noe spesiell sofa kan det bli vanskelig å få solgt den til andre kunder, med mindre man går ned i pris. Det koster også å frakte store varer. Kjedebutikkene har også et hovedkontor og et hovedlager, og det er regler på hvor mye hver butikk kan ha inne av hver vare. Veldig dumt hvis en butikk i Bergen sitter inne med to like sofaer, mens butikken i Trondheim har null, men en kunde som ønsker å bestille. Tenk fraktkostnader. Om du tenker worst case scenario om at butikken går konkurs før du får varen; vel jeg skal ikke si at det ikke kan skje med en liten uavhengig butikk, men kjedebutikkene har hovedkontoret i ryggen og der går ikke butikkene konkurs, de blir evnt lagt ned eller flyttet til et annet sted. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #3 Del Skrevet 6. februar 2013 Det er veldig vanlig. Anonym poster: 5e7335a62aa5247303a79816a9b37fe4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Midnattsol Skrevet 6. februar 2013 #4 Del Skrevet 6. februar 2013 Det er veldig vanlig, men i de butikkene som krever depositum, prøver jeg heller å signere en kjøpekontrakt. Grunnen til det, er at jeg bestilte noen gulvtepper på en butikk der hele kjeden gikk konkurs, og tapte dermed hele depositumet. Etter det bruker jeg den episoden som begrunnelse, og sier at jeg heller vil signere en bindende kjøpekontrakt - og hittil har ingen orket å diskutere det med meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå