Gjest Hovedfagsstudent 28 Skrevet 18. mars 2004 #1 Skrevet 18. mars 2004 Jeg er ferdig med hovedfag om ca. 6 måneder og har nå mulighet for å få en 80 % stilling i et inkasso selskap i Oslo som saksbehandler med litt kundekontakt på telefon. Tror det er ansatt endel jusstudenter og BI-folk der fra før. Kan dette anbefales? Kjedelig? Interessant? Lønnen? Isåfall hvis jeg sier ja, betyr jo det at jeg bør bli der i minst et par år synes jeg. Er de verdt det? Hva synes dere som vet noe om arbeidsmarkedet og inkassobransjen?
Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2004 #3 Skrevet 18. mars 2004 Hva hovedfaget består i er revnende likegyldig for en slik jobb. Jeg er mest ute etter svar fra folk som selv har jobbet i inkasso-bransjen og kan fortelle med realistisk hva jeg kan forvente og om det er lurt av meg å si ja til en slik jobb for et par år.
Gjest Lullik Skrevet 19. mars 2004 #4 Skrevet 19. mars 2004 Jeg jobbet i ett inkassoselskap i ca 4 mnd (gjennom vikarbyrå). Trivdes greit med jobben jeg, er jo en kontorjobb. Noen litt kiipe telefoner, men det får man tåle. Blir jo litt det samme man gjør hver dag, men sånn er det vel egentlig i alle jobber. Var et ungt miljø, så vi hadde det veldig gøy sammen, men tror det var litt gjennomstrømmning av folk der.. Jeg kunne godt vært der lenger jeg, men var jo bare vikar...
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2004 #5 Skrevet 19. mars 2004 Ungt miljø...betyr det mellom 20 og 30? Eller er mellom 30 og 40 også et "ungt miljø"? :-)
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2004 #6 Skrevet 21. mars 2004 Jeg er ferdig med hovedfag om ca. 6 måneder og har nå mulighet for å få en 80 % stilling i et inkasso selskap i Oslo som saksbehandler med litt kundekontakt på telefon. Tror det er ansatt endel jusstudenter og BI-folk der fra før. Kan dette anbefales? Kjedelig? Interessant? Lønnen? Isåfall hvis jeg sier ja, betyr jo det at jeg bør bli der i minst et par år synes jeg. Er de verdt det? Hva synes dere som vet noe om arbeidsmarkedet og inkassobransjen? Det er vel ingen regel som sier at du må jobbe der i to år. Hvilke andre alternativer har du? Jobberfaring fra før? Synes du høres ganske krass ut... Uansett så er vel arbeidserfaring viktig. Inkasso har jo mye med juss å gjøre. Men min erfaring er at man også bør vise medmenneskelighet, og bl.a være løsningsorientert. Kommer vel litt an på hva du jobber med.
Dødspingvinen Skrevet 21. mars 2004 #7 Skrevet 21. mars 2004 Hva hovedfaget består i er revnende likegyldig for en slik jobb. Dersom du ikke vil at folk skal spørre hva du har som hovedfag, så ikke opplys om at du nesten er ferdig med det. Det kan misforståes som at dette hovedfaget kommer til å avgøre hva du skal jobbe med i inkassobyrået, hvor høyt oppe på stigen du skal være, og blir derfor et nødvendig spørsmål for å finne ut hvilken type stilling du skal ha. Det å bli sur for at folk spør er ganske barnslig, og du burde ha opplyst om at du ikke ville bli spurt (fordi det ikke var relevant). Du burde også kanskje opplyst om at du bare vil ha svar fra folk som har jobbet med det selv, før du biter hodene av de som stiller deg spørsmål. Dersom du forventer deg fine svar, så må du faktisk oppføre deg fint og høflig selv. Det kan bli tungt å kjedelig til tider, dersom det ikke er et godt arbidsmiljø. Mye telefonjobbing, og naturligvis en del tunge samtaler. Hvorfor må du absolutt bli i jobben din i to år? Du har jo lov til å prøve først. Derom man ikke trives, så trives man ikke. Ingen vits i å mistrives bare for å la vær å slutte.
Gjest Hovedfagsstudent 28 Skrevet 21. mars 2004 #8 Skrevet 21. mars 2004 Ja, her var det mye moral, "skal" og "bør". Og en synes jeg høres "krass" ut. Det er virkelig fint at noen engasjerer seg svært i andres behaviour. Når man tenker etter er det nok man KUNNE ha gjort isteden. Da passer jeg i det minste i et inkassoselskap. Grunnen til at jeg nevne at "jeg bør være i en jobb i omtrent 2 år" er fordi tilbakemeldingen fra slike selskaper har anbefalt meg det: de har alle sagt at opplæringen tar opp til 6 måneder og at de ansetter folk som gjerne vil bli i bransjen litt. Det er selvfølgelig ingen regel som sier at man må, men arbeidsgiver ønsker gjerne det. Jeg ønsker kun svar her fra folk som har jobbet/jobber i et inkassoselskap. Hittil har jeg fått inntrykk fra dere som har svart at det kan være kjedelig, tungt og mange ubehagelige telefoner. Hvordan er det med fastlønnen/timelønnen?
Gjest Myumi Skrevet 21. mars 2004 #9 Skrevet 21. mars 2004 Heinrich von Stampen Finans og Inkassoselskapet Slegge & Kneskål anbefales på det varmeste.
Gjest agurk Skrevet 21. mars 2004 #10 Skrevet 21. mars 2004 Så sur og grinete du høres ut så virker det som du passer i ett inkassobyrå
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. mars 2004 #11 Skrevet 21. mars 2004 Jaggu er jeg enig med Timien. Dersom dette er en oppvisning av din høflighet, tilpasningsdyktighet til diskusjonspartnere og måte å takle spørsmål på, da passer du veldig bra i et inkassofirma. Makan til firkanta måte å ta ting på.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2004 #12 Skrevet 21. mars 2004 Siden du tydeligvis er stolt av ditt hovedfag(hvorfor ellers nevne det) så hadde det vært morsomt å vite hva du har hovedfag i. Når noen forteller deg om arbeidet i et inkasoselskap så har de vel jobbet der...Jeg har faktisk aldri møtt folk med hovedfag i et inkassoselskap, da må de ha synket dypt.
Gjest Hovedfagsstudent 28 Skrevet 22. mars 2004 #13 Skrevet 22. mars 2004 Takk for svarene. Dette var jo svært interessant. Jeg tror nok ikke jeg vil si ja takk til tilbudet. Ved nærmere ettertanke høres bransjen noe kjedelig ut. Jeg har hovedfag i Business og International Relations. Men jeg tror nok at uansett hva jeg hadde hatt hovedfag i, ville ikke et inkassoselskap brydd seg så mye om det. Tror nemlig ikke at det er så mange folk med høyere utdanning som jobber der... Vel, vel det finnes mange andre muligheter! :-) Hilsen en med by the way masse trening i kommunikasjon og service, som tilfeldigvis ikke gadd å legge så mye "smil og stil" i første-innlegget.
VesleBråka Skrevet 22. mars 2004 #14 Skrevet 22. mars 2004 Hilsen en med by the way masse trening i kommunikasjon og service Masse folk med høy utdannelse og masse kommunikasjonstrening og service som likevel ikke pokker får det inn i hodet. Det er noe lært og påtatt, og blir aldri en del av personligheten.
Gjest Hovedfagsstudent 28 Skrevet 22. mars 2004 #15 Skrevet 22. mars 2004 Jeg tror forøvrig svært få gidder å være serviceminded hele tiden i enhver situasjon. Noe annet ville være unormalt. De som jobber mye med service betaler nok en personlig pris for det. Hvis vi skal diskutere dette her, bør kanskje noen starte en ny tråd istedet, ellers blir det litt usaklig. Veslebråkas utsagn over her gjelder hvertfall ikke meg. Jeg lærte kundeservice fra da jeg var 17 år og i mange år fremover. Da var ikke snakk om så mange kurs, men rett og slett å begynne på bunnen. PS! Jeg har erfart på dette kvinneforumet uskrevne regler som nesten "tvinger en" til å fremlegge smileys og en ydmyk tone. Ellers blir man raskt møtt av fordømmende norske moralister. Kvinner er flinke ti å holde hverandre nede - hvis de virkelig vil. Bare en observasjon. Lykke til alle sammen!
VesleBråka Skrevet 22. mars 2004 #16 Skrevet 22. mars 2004 Du har fortsatt ikke skjønt poenget. Det handler ikke om å være serviceminded hele tiden, eller å ha en særskilt ydmyk tone og å strø om seg med smileys. Når du ber andre om hjelp, å gjøre deg en tjeneste, så spør man på en ordentlig måte. Man er ikke frekk. Dette er barnelærdom som gjelder både her og IRL. Det er derfor folk reagerer.
Gjest Trine Sol Skrevet 23. mars 2004 #17 Skrevet 23. mars 2004 Synes ikke det var så ille, jeg! Kan jo hende det er noen hårsåre her også... Good luck to you!
Gjest JobberMedInkasso Skrevet 23. mars 2004 #18 Skrevet 23. mars 2004 Jeg er saksbehandler i et inkassoselskap. Et stort et. Og synes i grunn det er en helt OK plass å jobbe! Hvis du har muligheten til fast jobb i noen år, er det ikke verd å ta den da? Gode jobber (selv bare midlertidige) vokser jo heller ikke på trær, så har du sjansen, så synes jeg bare du skal ta den. Lykke til!
Gjest Hovedfagsstudent 28 Skrevet 23. mars 2004 #19 Skrevet 23. mars 2004 Tusen takk for svar, du som jobber med inkasso. :-) Ja, det er jammen sant: jobbene vokser ikke på trær i disse dager! Jeg vurderer fortsatt, men jeg behøver jo en heltidsjobb. Ja, hvorfor ikke? Jeg var der en dag for å se hvordan de jobbet, og det var jo skikkelig hyggelige kontorer der. Folkene så ganske ålreite ut de også...i alderen 25-45 kanskje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå