AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #1 Skrevet 5. februar 2013 Hvor studerer du? Liker du studiet? Hvilket arbeid ser du for deg å ha når du er ferdig med utdanningen? Leser du mye hver dag? Er du aktiv på kollokviegrupper, forelesninger, o.l. eller leser du mest for deg selv? Hvilke arbeidskrav har du i løpet av et år (arbeidskrav og eksamen, tenker jeg på)? Fortell ellers litt om din oppfatning av rettsvitenskapen. Anonym poster: 48e704fbd66bc48d82f716f6d18611df 1
Gjest student1993 Skrevet 6. februar 2013 #2 Skrevet 6. februar 2013 (endret) . Endret 18. mars 2013 av student1993
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #3 Skrevet 6. februar 2013 Bruk søkefunksjonen, det finnes ørten tråder om det samme allerede. Anonym poster: 891bcd915128328d7c2ba1292773d429
Kelsier Skrevet 7. februar 2013 #5 Skrevet 7. februar 2013 Hvor studerer du? UiO Liker du studiet? Ja, elsker det! Fantastisk morsomt og spennende studie. Hvilket arbeid ser du for deg å ha når du er ferdig med utdanningen? Jeg ser for meg å bli advokat Men det er mange muligheter her! Leser du mye hver dag? Nei, ikke nå om dagen hvertfall. Men det har mye å gjøre med hvordan jeg lærer best å gjøre, jeg får ikke så mye ut av å repetere pensum tre ganger, så da stresser jeg heller ikke med å lese masse hver dag, andre ting er viktigere. Personlig jobber jeg mye med å lese dommer og forståelse av disse. Veldig mange studenter fokuserer alt for mye på å lese pensum og alt for lite på hva de egentlig skal lære. Juss er ikke egentlig et lesestudie, det er et skrivestudie. (Dette kommer alle forelesere og kursholdere til å gjenta tusen ganger) Er du aktiv på kollokviegrupper, forelesninger, o.l. eller leser du mest for deg selv? Vi har kollokvie to ganger i uken og det får jeg masse ut av. Vi har et opplegg hvor vi har ansvar for et tema hver vår gang, og diskuterer dette. I tillegg jobber vi sammen med å diskutere fakultetsoppgaver og kursoppgaver når det er aktuelt. Innimellom jobber vi også med dommer. Forelesninger er det så som så med, kommer veldig an på foreleseren. Du er ikke avhengig av å gå på forelesninger for å gjøre det bra. Kurs er derimot viktigere, der får man stilt spørsmål og det er lettere å få en følelse av hva man skal lære. Hvilke arbeidskrav har du i løpet av et år (arbeidskrav og eksamen, tenker jeg på)? På UiO er det en eksamen i halvåret, og litt avhengig av hvilken avdeling man er på er det ikke noe obligatorisk eller bare kurs på et par dager (eller mer senere på studiet). På 1. studieår er det ikke noe obligatorisk i det hele tatt, så du kan teoretisk sett bare dukke opp på eksamen uten å ha vært på en eneste forelesning, et eneste kurs eller levert en eneste oppgave.
Miah Skrevet 8. februar 2013 #6 Skrevet 8. februar 2013 (endret) Hvor studerer du? Universitetet i Bergen Liker du studiet? Ja! Kunne ikke valgt noe bedre, midt i blinken. Hvilket arbeid ser du for deg å ha når du er ferdig med utdanningen? Vet ikke helt enda, men ikke advokat. Aldri. Leser du mye hver dag? Det varierer. Nå for tiden leser jeg en god del, er eksamen om to uker, men "utenom" eksamenstiden blir det alt fra 1 time hver dag til 4 timer. Jeg liker å ha litt "rush" og så få slappe litt av. Er du aktiv på kollokviegrupper, forelesninger, o.l. eller leser du mest for deg selv? Forelesninger går jeg på om foreleseren er flink og jeg får noe ut av det. Man merker fort om det er en foreleser man kan droppe uten å gå glipp av mye. I dette faget går jeg lite på forelesninger, det meste står nøyaktig i boken og er greit nok å bare lese det selv. Typisk uke: Mandag: Forelesning eller storgruppe Tirsdag: Arbeidsgruppe Onsdag: Gjøre og levere inn arbeidsgruppeoppgaver Torsdag: Kommentere på to medstudenter i arbeidsgruppens oppgaver, er også av og til en forelesning. Fredag: Som regel ingenting. Er ikke med i kollokviegruppe, og vet ikke om noen andre på mitt år som driver med det. Vi har obligatorisk storgruppe en gang ca. annenhver uke, og en obligatorisk arbeidsgruppe (med ca. 11 andre) en gang i uken. Der diskuterer vi oppgaver vi har fått på forhånd. Utenom det leser jeg for meg selv litt her og der, prøver å komme gjennom pensum en gang, er ikke vits i å nilese pensum to - tre ganger. Hvilke arbeidskrav har du i løpet av et år (arbeidskrav og eksamen, tenker jeg på)? Tror jeg tok litt av dette i forrige spørsmål. I Bergen har vi mye mer obligatorisk enn i Oslo, og det er jeg glad for. Vi har eksamen utover i året, og tar kun ett og ett fag. Forelesninger er ikke obligatorisk, og også med arbeidsgruppe/storgruppe/kommentering/oppgaveskriving kan man gå glipp av et par ganger og likevel få gå opp til eksamen. Jeg er glad for at vi har en del obligatorisk. Vi arbeider jevnt, og den "eksamenstiden" de fleste herjer over finnes ikke i like stor grad her hos oss. Vi får fokusere på en ting om gangen, og ikke ørten forskjellige fag. Fortell ellers litt om din oppfatning av rettsvitenskapen. Juss er spennende. Av og til tørt. Av og til kjedelig. Av og til har man fag man virkelig ikke liker, og av og til er fag utrolig kjekke. Det er som alle andre studium; man kan ikke like alt. I Bergen får vi en del oppfølging, mener jeg, og flinke studenter fra et par studieår over hjelper oss på "vårt nivå". Som hun over her skrev er juss et skrivefag, og det får vi veldig mye trening i her. Dersom du føler du er av typen som ikke kommer til å klare å "holde deg selv i gang", så vil jeg si at den litt mer obligatoriske varianten vi har er å anbefale. Spaaaanaaandeeee. Endret 8. februar 2013 av Miah
Kelsier Skrevet 8. februar 2013 #7 Skrevet 8. februar 2013 Får legge til en ting i forhold til undervisningen, jeg da I Oslo består undervisningen i forelesninger, kurs, PBL'er (problembasert læring) og basisgrupper, i tillegg til kollokvier. Gjennom året får man mulighet til å innlevere fakultets- og kursoppgaver i fagene (frivillig). Det er hva Universitetet tilbyr. I tillegg har de forskjellige studentorganisasjonene i samarbeid med advokatfirmaene en masse ekstraforelesninger gjennom hele året (for alle avdelinger). På første avdeling var det omtrent én bedriftsforelesning i uka, og de gir masse gode tips! Og god mat...
Miah Skrevet 8. februar 2013 #8 Skrevet 8. februar 2013 I tillegg har de forskjellige studentorganisasjonene i samarbeid med advokatfirmaene en masse ekstraforelesninger gjennom hele året (for alle avdelinger). På første avdeling var det omtrent én bedriftsforelesning i uka, og de gir masse gode tips! Og god mat... Eyy, dette har vi og! Føler nesten som om jeg reklamer for noe her. Poenget er: juss er spennende.
Kelsier Skrevet 10. februar 2013 #9 Skrevet 10. februar 2013 Eyy, dette har vi og! Føler nesten som om jeg reklamer for noe her. Poenget er: juss er spennende. Ja, det har dere, men ikke i nærheten så ofte. (Jeg jobber i et firma som har kontorer i både Oslo og Bergen, og har plenty av venner på jussen i Bergen, så jeg har litt peiling på forskjellen altså ) Men! UiO eller UiB, juss er å anbefale!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå