Gå til innhold

Start utredning - spørsmål om blodprøver hos fastlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å starte utredning etter en del PPer uten hell, samt usikker EL, hadde jeg i dag time hos fastlege. Vi diskuterte litt prøver. Iht. denne siden:

http://www.medicus.no/blogg/utredning/om-eggstokkfunksjon-fsh-og-eggstokkapasitet-amh/

ønsket jeg å ta FSH på syklusdag 2 og AMH. Men fastlegen hadde ikke hørt begrepet AMH og lurte på om det var det samme som LH.

Noen der ute som vet? Og andre erfaringer med relevante blodprøver?

Takk for svar :)

Anonym poster: 0e594563e55bd9370550ae0ed4ca22e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fastlegen kan ingenting om dette. Du må be om henvisning til gynekolog.

AMH (eggreserver) er ikke akkurat den første prøven man tar, det kommer senere. Men FSH i tillegg til en rekke andre hormonprøver er det riktig å ta en en tidlig utredningsfase. Men som sagt - IKKE hos fastlegen.

Skrevet

Fastlegen kan ingenting om dette. Du må be om henvisning til gynekolog.

AMH (eggreserver) er ikke akkurat den første prøven man tar, det kommer senere. Men FSH i tillegg til en rekke andre hormonprøver er det riktig å ta en en tidlig utredningsfase. Men som sagt - IKKE hos fastlegen.

Takk for svar :) Har du tips til flinke gynokologer i Oslo? Mange å velge mellom....

Skrevet

Takk for svar :) Har du tips til flinke gynokologer i Oslo? Mange å velge mellom....

Dessverre... Mange år siden jeg var i den køen. Og den jeg havnet hos var jeg ikke fornøyd med. Men om du googler litt får du nok noen tips.

Et tips - få henvisning til mannen først som sist. I 50% av tilfellene er det der man finner feilen, og det er raskt og smertefritt å sjekke ut.

Skrevet

nogen fastleger kan en del... anyway smestad gynekologene i Oslo er flinke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...