Gå til innhold

Nervøs hund - hva kan vi gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par som har en blandingshund på 3 år. Han er en omplasseringshund (med ukjent bakgrunn) vi fikk han når han var 7 mnd. Han er veldig skeptisk til mennesker, først og fremst voksne menn. Det er vel 2-3 menn han har "godtatt" og ikke blir hysterisk om vi får besøk av. Disse kom alle inn i livet hans tidlig.

Faren til samboeren vår er ennå ikke godtatt (etter 2,5 år) han knurrer, bjeffer og stresser voldsomt.

Vi har prøvd hundetrener og hundepsykolog, men det nytter ikke. Får så vondt av han, er jo tydelig at han er veldig redd.

Helt fra det ringer på døra blir han helt vill. Ting roer seg når folk har satt seg ned, men straks de skal på toalettet f.eks eller gjør en brå bevegelse setter han i gang med bjeffing og knurring.

Om 3 mnd har jeg termin. Ser for meg at ting blir ennå værre med et barn i hus som han skal beskytte.. Etterhvert blir det jo også besøk av andre barn.. Sånn som det er nå kan vi ikke ha besøk av folk han ikke "liker" på hverdager da vi begge har vært på jobb og han har vært alene på dagtid. Kan jo ikke låse han ikke i et bur eller lukke han inne på soverommet etter at han har vært 6-7 timer alene..

Han er veldig glad i både mamma og svigermor, så hender vi får litt "avlastning" der.

Vi er så glad i han og bare tanken på å omplassere han gjør meg helt satt ut. Jeg klarer ikke.. Vet ikke hva vi skal gjøre. Utrolig slitsomt og frustrerende. Noen i samme situasjon og/eller som har noen råd til oss?

Anonym poster: 60ff9d324f525cf20644840c82bd5223

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du beskriver ikke hvilke metoder dere har prøvd. Hva med å først roe han ned når det ringer på døren, ved å få noen til å ringe på hvert 5 minutt og umiddelbart rose og gi godbiter slik at han skjønner at ringeklokken er positiv. Deretter kan du få en mann til å ringe på døren, du åpner og gir hunden samtidig masse ros og godbit, og lukker døren igjen. Deretter kan du la mannen kastegodbiter inn til hunden hver gang du åpner for han. Etterhvert kan mannen kanskje ta et steg inn før han kaster godbitene osv. Hvis du vet at du skal ha besøk av en mann, be han ta med seg noe skikkelig godt hjemmefra, også kan han kaste godbiter til hunden når han ankommer og underveis i besøket.

Det kan høres ut som om hunden har en negativ assosiasjon til menn, så det handler om å gi hunden flere positive opplevelser enn den har hatt negative. Dette kan ta tid, og det er ikke sikkert den noen sinne vil få et godt forhold til menn generellt, men det kan bli bedre, og det kan gå seg til for de som kommer på besøk ofte.

Lykke til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...