Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet som tilkallingsvikar og vikar siden høsten 2011 på samme arbeidsplass. Siste vikariat gikk ut i juni 2012 men jeg har jobbet ca 100% siden da bare som tilkallingsvikar fordi det er et veldig høyt sykefravær der. Høsten 2012 fikk vi en ny leder og hun har i det siste gitt korte vikariater (som ikke trenger å lyses ut pga korte) til andre som begynte å jobbe som tilkallingsvikar høsten 2012 og senere, hva med meg tenker jeg da? Det er surt å bli forbigått. Er det ikke sånn at de som har jobbet der lengst skal prioriteres til vikariat så lenge de gjør en bra jobb?

Jeg får ofte positive tilbakemeldinger fra kolleger og leder har sagt at hun er veldig glad for å ha meg pga hun har fått mange positive tilbakemeldinger om meg og at jeg alltid stiller opp. Forrige leder sa at han kom til å gi meg neste vikariat som dukker opp, men det sa han bare oss i mellom så ingen andre vet det. Da var det bare en tilkallingsvikar som hadde jobbet der lengre enn meg, og at hun får vikariat før meg er greit for meg, nettopp fordi hun har jobbet der lengre enn meg. Jeg føler at de andre tilkallingsvikarene ser litt ned på meg siden jeg ikke får slike vikariater, at de tenker at jeg må gjøre en dårligere jobb enn de.

Så jeg skjønner ikke greia, det er surt! Det er lite jobber her å søke på og jeg kan ikke flytte fordi min samboer har fast jobb her. Jeg søker også jobber i nabokommunene siden jeg har bil men det er ikke lett når det er 50-90 søkere og mange har mer arbeidserfaring enn meg (jeg har jobbet i 9 år så har ikke akkurat lite erfaring fra arbeidslivet, måtte si opp forrige jobb pga helsa).

Jeg har lyst å spørre leder om dette men hun er ikke den letteste å prate med, hun blir lett sur, og jeg har hørt mange "skrekkhistorier" fra kolleger om henne. På en måte er det ikke så nøye for meg siden jeg jobber jo ca 100% uansett, men jeg hadde følt at de satte mer pris på meg om de ga meg vikariater.

What to do? Dette plager meg, og det er allerede tungt og flaut syns jeg at jeg ikke har fast jobb. Egentlig så vil jeg bare lufte dette, men har dere noen forslag? Skal jeg ta det opp eller ikke? Hvordan ta det opp uten å virke sytete?

Anonym poster: 5280fd5667a8942ed4fdf80a1cf559ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sist gang jeg tok opp at det var utrettferdig at de andre vikarene gikk forbi meg, fikk jeg bare enda mer dritt og drittoppgaver ble nedprioritert av sjefen som kun gikk etter trynefaktor og ikke innsats.

Til slutt flikk jeg ikke forlenget oppdrag.

Håper du ikke har en sånn jævla sjef.

det lønner seg å ta det opp, men gjør det en dag hun er i godt humør og er mottagelig for et møte.

Anonym poster: 19071e2d288fa1534067f135a31deacb

Skrevet

Ansiennitet gjelder ikke ved vikariat.

Anonym poster: c205f5c0e7a9e4b89c6bb05433361377

Skrevet

Snakket med tillitsvalgte?

Har tenkt på det, men det er ingen fra mitt forbund på arbeidsplassen (jeg har en litt annen utdannelse enn de andre) så da må jeg iallefall kontakt noen i mitt forbund og jeg kjenner ingen av de. Ikke at det gjør så mye men jeg syns at det blir litt voldsomt på en måte å gå så langt siden jeg tross alt får masse vakter der. Jeg ser også for meg at jeg kan bli skviset ut av leder hvis jeg går så langt, jeg har jo ingen avtalte vakter bortsett fra ut denne uken, så hun kan lett la vær å gi meg flere vakter hvis hun bestemmer seg for det. Kanskje hun blir tvunget til å gi meg neste vikariat og etter det så skviser hun meg ut, og bare skylder på at det ikke er behov for meg.

sist gang jeg tok opp at det var utrettferdig at de andre vikarene gikk forbi meg, fikk jeg bare enda mer dritt og drittoppgaver ble nedprioritert av sjefen som kun gikk etter trynefaktor og ikke innsats.

Til slutt flikk jeg ikke forlenget oppdrag.

Håper du ikke har en sånn jævla sjef.

det lønner seg å ta det opp, men gjør det en dag hun er i godt humør og er mottagelig for et møte.

Anonym poster: 19071e2d288fa1534067f135a31deacb

Hun kan ikke gi meg kjipe oppgaver da alle må gjøre det samme og hun bestemmer ikke alle oppgavene. Men jeg frykter som jeg nevnte over ja at hun kan finne på å skvise meg ut. Meeeeeen jeg kan jo ta feil av henne, kanskje hun er greier enn jeg trur og av en eller annen merkelig grunn ikke fikk med seg at jeg har jobbet der lengre enn flere andre når hun begynte der. Det er nå etter nyttår at disse korte vikariatene har dukket opp, så dette har ikke pågått lenge.

Skrevet

Ansiennitet gjelder ikke ved vikariat.

Anonym poster: c205f5c0e7a9e4b89c6bb05433361377

Det vet jeg men jeg har skjønt det sånn at det er normalt å prioritere de som har jobbet der lengt, så lenge de gjør en bra jobb, det blir jo noe annet når man gjør en elendig jobb. Det handler om å vise at man bryr seg om de som har jobbet der lengst, at man viser at man vil ha de der. Hadde jeg vært leder så hadde jeg prioritert de som jobbet der lengst. Hadde jeg hatt masse penger så hadde jeg sluttet å jobbe der pga dette, men rik er jeg ikke så jeg trenger pengene. Jeg får vinne millioner på lotto i helga, hehe

Skrevet

Det er ikke andre jobber du kan vikariere i? på andre steder, mener jeg.

Skrevet

Det er ikke andre jobber du kan vikariere i? på andre steder, mener jeg.

Jo men nå har jeg jobbet der så lenge og trives egentlig veldig godt, føler ikke for å slutte der og ta vakter en annen plass og risikere å jobbe mye mindre enn 100% eller risikere å ikke trives. Jeg har forresten en annen plass hvor jeg jobber litt og men der får jeg sjeldent vakter, antakelig fordi jeg kan ikke jobbe kveldsvakter der, kan ikke jobbe turnus pga helsa. Før jeg begynte her så prøvde jeg meg et par andre plasser men der trivdes jeg ikke og det gikk ut over helsa mi (turnus og tyngre jobber). Helsa mi er som sagt ikke på topp så jeg kan ikke jobbe hvor som helst. Så jeg vil gjerne bli der jeg er til jeg endelig en vakker dag får meg en annen jobb, som er fast eller et langt vikariat. Samtidig så jeg har lyst å slutte pga dette.

Skrevet

Det skjønner jeg godt.

Takk. Det er så lett for folk i fast jobb å ikke bry seg så mye om sånt, som min leder..

Skrevet

Takk. Det er så lett for folk i fast jobb å ikke bry seg så mye om sånt, som min leder..

Det kommer en dag for alle at de må se seg om etter noe annet. Av diverse grunner.

Skrevet

Det kommer en dag for alle at de må se seg om etter noe annet. Av diverse grunner.

Jo men noen er heldige som går fra den ene faste jobben til den andre, som min leder som hadde fast jobb der hun var og har fast jobb nå. Selvsagt kan det hende at lederen min sleit med å få seg jobb før, det vet jeg jo ikke. Jeg har flere venner som fikk fast jobb rett etter de var ferdig å studere, så de stusser veldig over at jeg ikke får meg fast jobb og skjønner ikke at det er vanskelig med så mange søkere og for lite erfaring. Jeg har blitt spurt om jeg er lat eller sliter veldig psykisk pga jeg ikke får meg jobb, og det er ingen av delene. Folk dømmer meg rett og slett, ikke så koselig. Men det er en annen lang historie :)

Skrevet

Vet hun om helsen din? Kan det være at hun er redd for å ansette noen som kan komme til å bidra det allerede høye sykefraværet?

Anonym poster: 9816eccf19d367bfc5349de15655bc87

Skrevet

Jeg har ikke mye sykefravær selv, i fjor hadde jeg to-tre dager, og det var pga omgangssyka. Jeg sa til henne i høst at jeg ikke kan jobbe så mye den andre plassen pga helsa, uten at jeg sa så mye. Og det er jo bare snakk om vikariater på 1-2 mnd, så hvorfor kan hun ikke iallefall prøve å gi til meg en gang og se hvordan det går (det vil jo gå helt fint mener jeg da jeg ellers jobber 100%) hvis hun tenker på helsen min.

Skrevet

De andre tilkallingsvikarene har forresten større sykefravær enn meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...