Teriyaki Skrevet 5. februar 2013 #1 Skrevet 5. februar 2013 (endret) Jeg er visst ikke så oppfinnsom, så må høre med dere hva dere gjør. Sønnen vår er muligens laktoseintolerant. Vi har i snart en uke unngått melk, prim, ost og smøreost. Men han har fått i seg litt vanlig melk fra middagsmat. Avføringen har gått fra ganske løs til at vi i dag hadde en helt normal fast bæsj! "Tenk at man kan bli så glad for en bæsj", var vel noe av det første jeg tenkte. Men saken er jo den at dette kan medføre en del konsekvenser for kostholdet her i hus. Jeg håper det bare er en ubalanse etter at han var syk, slik at han vil tåle det etter et opphold på noen uker nå etterfulgt av gradvis tilvenning til melk igjen. Men uansett..Hva slags pålegg kjøper dere? Her får han leverpostei, kaviar, servelat (dette blir bare som sammenrullet pålegg da han foreløbig bare plukker av pålegg som er løst på brødsiven), og det er vel egentlig det! Vi pleide å gi han prim med jern og skinkeost, men dette er jo proppfullt av laktose. Tenker jo vi må ha noe mer å gi han. Han liker ikke makrell i tomat, så det er jo heller ikke et alternativ..Kyllingpostei vegrer jeg meg mot da jeg har helt angst for alt som kommer fra kylling bortsett fra ren kyllingfilet. MUK-kylling får ikke komme inn her i hus i alle fall. Ei heller lever-kyllingpostei... Tips? Middagsmaten går greit da vi bare erstatter vanlig melk med laktosefri melk/rismelk. Edit: Hvordan er det forresten med melk i barnehagen? Må vi selv stå for å kjøpe inn laktosefri melk til han, eller er dette noe som inngår i kostpengene? Endret 5. februar 2013 av Teriyaki
Teita Skrevet 5. februar 2013 #2 Skrevet 5. februar 2013 Vi mistenker melkintolleranse hos S nå, så vi skal til legen førstkommende torsdag. Eller så vet jeg ikke så veldig mye, men har lest endel i det siste, og fant ut at de fleste med melkeallergi, også er allergiske mot soya, så godt jeg ikke kjøpte det som en erstatning. Det er en side som heter uten melk eller noe lignende, der er det noen lister med forskjellige brød og pålegg uten melk. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2013 #3 Skrevet 5. februar 2013 Jeg har barn med laktoseintoleranse, pålegg blir gjerne leverpostei (stabburet ferske), egg, skinke, kaviar, laks og innimellom syltetøy. Bor du slik at du har mulighet til å ta turen til Sverige? Der har de på de store butikkene mye større utvalg enn her. Der får man vanlig gul ost, smøreost som skinkeost m.m som er laktosefri. Ellers bruker vi alpro yoghurt som mellom måltid. Helsekosten og de større butikkene har en del produkter som is,kjeks og sjokolade, regner ikke med at det er noe dere serverer mye av nå, men når de blir eldre og skal feks i bursdag så kan det være greit å ha liggende for å sende med om man ikke har noe ferdig bakt i fryseren. Laktose intoleranse er ikke det samme som melke allergi og du kan fint erstatte noen produkter med soya produkter men det er lurt å ikke erstatte alt med soya produkter, slik at de utvikler allergi mot soya også. Ellers får du nå veldig mange produkter som rømme,fløte, melk, pølser m.m uten laktose, krever litt planlegging men det går veldig greit å være en familie på laktosefri kost. Lykke til :-)
Teita Skrevet 5. februar 2013 #4 Skrevet 5. februar 2013 Det var det jeg glemte å si. Laktoseintolleranse er ikke det samme som å være allergisk mot kumelkprodukter (melkeallergi) Hvis man er laktoseintollerant så mangler man et enzym i magen. Melkeallergi er veldig vanlig for barn mellom 1-3 år, og kommer som regel av overeksponering av kumelkprodukter. Du har jo ammet omtrent hele livet hans? Så plutselig får han masse melkeprodukter, som ost, melk, fløte, rømme, yougurt etc. Det er ihvertfall dette jeg tror er tilfelle hos oss nå. 1
fruenge Skrevet 5. februar 2013 #5 Skrevet 5. februar 2013 dette går bra bate litt startvansker, sønnen min har levd uten melk og gluten i mange år. Het er noen tips kaviar, majoner, svolværpostei. nesten alt av rene pålegg som. skinke, kalkunpålegg. de fleste salamityper, Leiv Vidar pølser og mange pølser fra Jacobs og Grøstad gris.
tingeling Skrevet 6. februar 2013 #6 Skrevet 6. februar 2013 Mersmak produktene er uten melk. Hvis det er melkeproteinet han reagerer på så finnes det i svært mange produkter. Man venner seg til å lese innholdsfortegnelser Alpro yoghurt smaker godt og kommer i flere smaker. Husk også å velge margarin uten melk. Det er litt kronglete i begynnelsen, men det blir fort en vane.
Teriyaki Skrevet 6. februar 2013 Forfatter #7 Skrevet 6. februar 2013 Tusen takk for svar! Jeg har alltid vært litt forvirret når det kommer til forskjellen på intoleranse og allergi, men fint å vite forskjell. :-) Det ser ut som han tåler å få litt melk i saus eller annen måte som bare inneholder litt. Vanlig ost går også bra. Men ren melk, prim, brunost, skinkeost etc. Blir litt voldsomt. Det vi først skal gjøre er å gi han et tilnærmet laktosefritt kosthold i noen uker. Men han kommer til å få litt vanlige melkeprodukter i maten også. For eksempel i hjemmelaget kjøttkaker, i sauser og slikt. Når han har hatt normal avføring i noen uker, så skal vi veldig gradvis prøve oss fram, med rolig tilvenning til melkeprodukter. Hvis det går bra og han ikke reagerer så er det jo supert, men hvis han blir kronisk løs i magen igjen så er det på en måte bra det også, for da vet vi at han ikke kan ha melk i kosten, og da har vi vel blitt vant til å unngå melk at det går vel bra. :-) håper bare i så fall han vokser det av seg. Når kan man egentlig teste dette hos legen? Og ellers, Tusen takk for svar!
Teita Skrevet 6. februar 2013 #8 Skrevet 6. februar 2013 Vi fått time hos legen for å teste for allergier nå, så tror ikke det skal være noe problem. Har hørt at man kan teste feil, men alle som får Nutramigen på blå resept har jo testet positivt for melkeallergi fra babystadiet av, så.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå