Kvist Skrevet 5. februar 2013 #21 Skrevet 5. februar 2013 Utdatert? Jeg gjør det jo og får finfin bakst. Tenk så fin den blir om du ikke klemmer ut luften da Finfinfin
Gjest Out Skrevet 5. februar 2013 #22 Skrevet 5. februar 2013 Ikke lett å vite hvem av dere som har rett.. Du får prøve selv og se hva du synes.
Gjest Out Skrevet 5. februar 2013 #23 Skrevet 5. februar 2013 Tenk så fin den blir om du ikke klemmer ut luften da Finfinfin Men jeg knar jo inn ny, frisk luft!
marielle171 Skrevet 5. februar 2013 #24 Skrevet 5. februar 2013 Jeg har ikke lest noe forskning om heving og sånt, men samboeren min laga gulrotbrød tre ganger på rad for noen dager siden. Første gangen eltet hun ikke brødet etter første hevingen, og da hun laga samme brød en gang til gjorde hun det på samme måte og de ble ganske kompakte og ikke særlig luftige. Jeg hadde også hørt at man skal elte en gang til etter første hevingen så det prøvde hun og tredje gangen ble brødet veldig stort og luftig. Jeg vet ikke om det er tilfeldig men jeg pleier alltid å elte deigen to ganger og får som oftest et bra resultat. Men som sagt, jeg har ikke noe forskning som viser at slik at den beste måten å bake brød på. Ellers pleier jeg alltid å heve deigen i varmt i vann i vasken med plastfolie over bollen. Og da hever det seg alltid veldig mye:)
twang Skrevet 6. februar 2013 #25 Skrevet 6. februar 2013 Hei hei, baker her. Det rette man skal gjøre etter tekstboken er å ha en grade på 55, det vil ikke si at vannet skal være 55 grader, men formelen er sånn ( rom temp + mel temp= vann temp) som tilsammen blir 55 la oss si det er 20 grader i rommet og melet vil da være ca 20 grader det også, det betyr at du trenger vann spm er 15 grader. 15 grader vann er kanskje kaldt tenker dere, men det er nødvendig for at deigen skal ligge lenge og utvikle smak og aroma, man kan selfølgelig lage brød med 39 grader vann og få brød fort, men det er som å dyppe kjøtt i marmelade isteden for å la den ligge over natten og trekke til seg smaken. Men nok om kjøtt, vi snakker brød. Det vi gjør i bakerier er å elte deigen i 15-20 minutter og la den ha liggetid i 20-30 min. Slå den ned for så å elte den igjen, ligge tid på 15-20 min også dele dem i emner(stykker) problemet du har skyldes sikkert fordi du har den i ovnen på 50 grader. Det er ikke nødvendig. Ha den på kjøkkenbenken et lunt sted og la den heve. Husk at brød trenger tid, det er derfor folk ikke gidder å lage brød hjemme, men velger å kjøpe det hos bakern.
twang Skrevet 6. februar 2013 #26 Skrevet 6. februar 2013 P.s. Ikke la det stå uten lue aka dekning, brød har følelser også. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå