Nowayback Skrevet 5. februar 2013 #1 Skrevet 5. februar 2013 (endret) . Endret 12. mars 2017 av mann_86
Brunhilde Skrevet 5. februar 2013 #2 Skrevet 5. februar 2013 Jeg lager bare eltefrie brød etter at jeg prøvde det første gangen. Ta en titt på Trines matblogg og følg en av hennes oppskrifter på eltefritt eller annet brød. Jeg har enda til gode å mislykkes med en eneste oppskrift fra den bloggen. Hun er veldig flink.
Athene Skrevet 5. februar 2013 #3 Skrevet 5. februar 2013 Hvor etterhever du brødene? Finn et lunt og varmt sted, og dekk til brødformene med plast eller et handkle. Og la dem etterheve i 30 minutter. Jo grovere brød jo mer kompakt blir det, uansett hvor flink man er med gjær, heving etc.
missdior Skrevet 5. februar 2013 #4 Skrevet 5. februar 2013 Kanskje du har for kaldt/varmt vann? Jeg er alltid kald på henda, og kjæresten min fikk sjokk da han kjente på det vannet jeg mente var lunket.. Det var visst iskaldt. Ikke rart brødene mine aldri hever seg store og luftige
Nowayback Skrevet 5. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 5. februar 2013 Hvor etterhever du brødene? Finn et lunt og varmt sted, og dekk til brødformene med plast eller et handkle. Og la dem etterheve i 30 minutter. Jo grovere brød jo mer kompakt blir det, uansett hvor flink man er med gjær, heving etc. Jeg etterhever brødene i ovnen, på 50 grader eller mindre. Får man bedre utbytte av å la de heve under plast eller håndkle?
Nowayback Skrevet 5. februar 2013 Forfatter #6 Skrevet 5. februar 2013 Jeg lager bare eltefrie brød etter at jeg prøvde det første gangen. Ta en titt på Trines matblogg og følg en av hennes oppskrifter på eltefritt eller annet brød. Jeg har enda til gode å mislykkes med en eneste oppskrift fra den bloggen. Hun er veldig flink. Takk for tips!
Athene Skrevet 5. februar 2013 #7 Skrevet 5. februar 2013 Kanskje du har for kaldt/varmt vann? Jeg er alltid kald på henda, og kjæresten min fikk sjokk da han kjente på det vannet jeg mente var lunket.. Det var visst iskaldt. Ikke rart brødene mine aldri hever seg store og luftige Når brødene hever bra i første runde er ikke dette problemet. Man skal forresten aldri ta temperaturen med hendene, da man alltid vil føle vannet som varmere her. Drypp vannet på innsiden av handleddet, slik som da man temperer melk til babyer. Eller bruk et termometer, da blir det helt nøyaktig.
Athene Skrevet 5. februar 2013 #8 Skrevet 5. februar 2013 (endret) Jeg etterhever brødene i ovnen, på 50 grader eller mindre. Får man bedre utbytte av å la de heve under plast eller håndkle? Det er for "brutalt" for brødene. Forsøk å etterheve på samme sted som du hever deigen. Endret 5. februar 2013 av Athene 1
Mafalda Skrevet 5. februar 2013 #9 Skrevet 5. februar 2013 (endret) En liten dæsj sukker sammen med gjæren og vannet gjorde susen her (sukker er visstnok mat til gjæren?)- i tillegg til å heve brødene på varmekablene Endret 5. februar 2013 av Mafalda 1
Gjest Out Skrevet 5. februar 2013 #10 Skrevet 5. februar 2013 Elter du ikke deigen på nytt etter første heving? 1
missdior Skrevet 5. februar 2013 #11 Skrevet 5. februar 2013 Når brødene hever bra i første runde er ikke dette problemet. Man skal forresten aldri ta temperaturen med hendene, da man alltid vil føle vannet som varmere her. Drypp vannet på innsiden av handleddet, slik som da man temperer melk til babyer. Eller bruk et termometer, da blir det helt nøyaktig. Ain't nobody got time for that!
Nowayback Skrevet 5. februar 2013 Forfatter #12 Skrevet 5. februar 2013 Elter du ikke deigen på nytt etter første heving? Nei..
Djungelvrål Skrevet 5. februar 2013 #13 Skrevet 5. februar 2013 En liten dæsj sukker sammen med gjæren og vannet gjorde susen her (sukker er visstnok mat til gjæren?)- i tillegg til å heve brødene på varmekablene Ja jeg bruker kanskje en halv t-skje sukker når jeg lager pizzadeig, tror det har litt å si for hevingen ja.
Athene Skrevet 5. februar 2013 #14 Skrevet 5. februar 2013 Elter du ikke deigen på nytt etter første heving? Det gjør ikke jeg heller. Det gir mindre luftig bakst, noe også studier (ja, jeg leser også studier om heving...) viser.
Gjest Out Skrevet 5. februar 2013 #15 Skrevet 5. februar 2013 Nei.. Da er det kanskje der det ligger. Du skal elte slik at den luften som ha dannet seg i deigen under den første hevingen blir klemt ut og så du får inn ny luft. Du trenger ikke å holde på så lenge, jeg tror jeg elter den ca fem minutter andre gangen.
Athene Skrevet 5. februar 2013 #16 Skrevet 5. februar 2013 Da er det kanskje der det ligger. Du skal elte slik at den luften som ha dannet seg i deigen under den første hevingen blir klemt ut og så du får inn ny luft. Du trenger ikke å holde på så lenge, jeg tror jeg elter den ca fem minutter andre gangen. Nei, nei, nei.... Det fører bare til flatere brød. Man skal bearbeide deigen minst mulig mellom første og andre heving. 1
Gjest Out Skrevet 5. februar 2013 #17 Skrevet 5. februar 2013 Nei, nei, nei.... Det fører bare til flatere brød. Man skal bearbeide deigen minst mulig mellom første og andre heving. Jeg har alltid gjort det og får ikke flate brød. Gjør det med all slags gjærbakst. 1
Athene Skrevet 5. februar 2013 #18 Skrevet 5. februar 2013 Jeg har alltid gjort det og får ikke flate brød. Gjør det med all slags gjærbakst. Det er utdatert kunnskap. Det beste resultatet får man når man ikke elter mellom første og andre heving. Men husker at jeg lærte det samme på heimkunnskapen.
Gjest Out Skrevet 5. februar 2013 #19 Skrevet 5. februar 2013 Det er utdatert kunnskap. Det beste resultatet får man når man ikke elter mellom første og andre heving. Men husker at jeg lærte det samme på heimkunnskapen. Utdatert? Jeg gjør det jo og får finfin bakst.
Nowayback Skrevet 5. februar 2013 Forfatter #20 Skrevet 5. februar 2013 Ikke lett å vite hvem av dere som har rett..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå