Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg og endre mitt kosthold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert mange flinke folk her som kan hjelpe meg. Jeg vil bli sunnere og ønsker å gjøre dette for helsen min sin skyld. Jeg har noen kroniske sykdommer som jeg tror bli ganske mye bedre hvis jeg endrer mitt kosthold. Jeg har kroniske innflamasjoner i kroppen.

Jeg kan fortelle litt om kostholdet mitt pr idag. Røyker,drikker kaffe,spiser sukker og spiser ikke generelt sunt drikker lite vann.

Kan noen vær så snil å hjelpe meg hva bør jeg kutte ut for å få en sunnere kropp?

Anonym poster: 0e7edf386ef76525a105c9934acfe370

Videoannonse
Annonse
Gjest Daenerys
Skrevet

Dropp røyken (det vet du jo selv), spis mindre sukker, lag mat fra bunnen av spesielt hvis du har kroniske sykdommer, drikk mer vann. Mer frukt og grønt, rent kjøtt (fisk, kylling, karbonadedeig).

Min erfaring er at om man skal bli sunnere er det lurt å gjøre én endring om gangen. Begynn med å drikker mer vann og kutte ned på sukker, f.eks. Øk frukt og grønt, kanskje en mer om dagen. Få hjelp til røykeslutt :)

Skrevet

Kutt røyk og det meste av sukkeret. Hold deg til et par kopper kaffe pr. dag.

Venn deg til å ha vann tilgjengelig hele tiden og drikk det. Vann kan smaksettes med f.eks. en sitronskive.

Fisk, rent kjøtt, grønnsaker og frukt. Ikke kjøp ferdigprodukter, men lag maten fra bunn av. Grove kornprodukter og fullkornpasta.

Anonym poster: 1ace15003e8f0d700f4d6005ec885011

Skrevet

Ha med deg vannflaske over alt. innfør godtestopp i ukedagene :) Begynn litt i det små.

Skrevet

Så bra du har bestemt deg for å endre kosten :) Et sunt kosthold gjør underverker for helsen!

Det viktigste første steget, slik jeg ser det, er å innføre fisk!

Det aller meste av forskning viser at de med dårlig fysisk og psykisk helse gjennomgående spiser langt mindre fisk og får i seg for lite omega-3 sammenlignet med friske kontroller. Har du en kronisk lidelse er fisk altså virkelig noe du bør forsøke å få i deg mer av, i tillegg til frukt og grønt. Annet enn det kan jeg si det er vist sammenheng mellom stort inntak av coladrikker som f.eks Pepsi Max/cola zero etc. og kroniske smerter - så forsøk å avvenne deg med colaen, hvis du drikker det. Drikk vann istedenfor søte drikker. Kaffe er en god alternativ kilde til koffein - og svart, usøtet kaffe er sunt, også!

Masse lykke til med omlegging! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...