Gå til innhold

Barna mine vil omtrent ikke ha noe middag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er ikke små lenger og jeg begynner å bli gal av dette!

Av grønnsaker spiser de bare kokte gulrøtter og brokkoli. Alt annet er æsj tydeligvis, uten at de vil smake engang. Jeg vil begynne å spise mer grønnsaker, men ser at dette blir vanskelig.

Ellers spiser de ris med ketchup, kjøttkaker, litt laks, iblant poteter, potetmos, kyllingboller... Ikke stort mer. En sjelden gang spiser de kjøtt eller kyllingfilet.

Det er først siste tiden jeg har merket dette for alvor, for vi har blitt alene nå og det merkes så godt når vi ikke er to voksne til måltidene. Pluss at jeg nok har endret middagsrettene noe. Vi hadde mer "barnemat" som chips og fiskepinner før.

Jeg har bare lyst å gi opp og ikke lage middager, jeg blir så irritert når de aldri spiser annet enn bittelitt av en av tingene (som ris feks).

Jeg vet at det er jeg som har oppdratt disse to musespiserne. Og jeg vet akkurat hvordan det ble sånn. Eldste har autisme og hadde store problemer med mat da han var under 6 år. Vi var virkelig bekymret, og var hos ernæringsfysiolog blant annet. Og siden han hadde dette matissuet, samt mye annet som var viktigere å ta tak i, så utfordret vi han altfor lite i matveien.

Spørsmålet nå blir hvordan vi kommer ut av denne sirkelen....?

Anonym poster: 13933abebce9f38d044dd78660bd9da6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har skjemt dem bort og nå betaler du for det. Legg mat på tallereken. Når de er sultne nok spiser de.

Anonym poster: 88a49c1b3c78b01548d6bc06e63a5c22

• Liker 3
Skrevet

Bland potetstappe med grønnsaker. Lag blomkålsuppe?

Anonym poster: c8d92e9f2684611a488ec3639bc3e0a3

Skrevet

Øh, en unge med autisme kan du ikke forvente så mye av, vær bare glad han er villig til å spise litt forskjellig i det hele tatt. Andre unger har du vel bare fostra opp hovedsaklig på enkel, overbehandla mat, som du sier selv, ketchup, chips, fiskepinner, kyllingboller, kjøttkaker. Du får lære deg å lage ordentlig og god mat, også får lære de andre ungene om mat og ernæring.

Skrevet

Av grønnsaker spiser de bare kokte gulrøtter og brokkoli. Alt annet er æsj tydeligvis, uten at de vil smake engang. Jeg vil begynne å spise mer grønnsaker, men ser at dette blir vanskelig.Anonym poster: 13933abebce9f38d044dd78660bd9da6

Hvorfor er det vanskelig for deg å spise mer grønnsaker? Forventer du at barna dine skal spise noe annet enn deg..?

(Hvis det var en skrivefeil kan du ignorere spørsmålet).

Anonym poster: 01fb927af26f4592222952e800e10ce5

• Liker 3
Skrevet

Øh, en unge med autisme kan du ikke forvente så mye av, vær bare glad han er villig til å spise litt forskjellig i det hele tatt. Andre unger har du vel bare fostra opp hovedsaklig på enkel, overbehandla mat, som du sier selv, ketchup, chips, fiskepinner, kyllingboller, kjøttkaker. Du får lære deg å lage ordentlig og god mat, også får lære de andre ungene om mat og ernæring.

Jeg lager ordentlig mat, oftest fra bunnen. Eneste Toro jeg bruker har vært kyllinggryte, nå lager jeg detfra bunnen også.

Eksemplene er de få tingene de spiser. Og selvom vi spiste chips feks oftere før, så er det likevel snakk om maks en gang i mnd. Nå er det aldri. Fiskepinner tipper jeg vi spiste to ganger i mnd - nå aldri. Så det er ikke det at de spiste så mye før heller, men hakket mer.

Og barnet med autisme, man kan si han har mild autisme. Og lillesøster hermer etter han. De er veldig enige om maten. Spiser ikke den ene, spiser ikke den andre.

Skrevet

AB #05: Jeg vil at de skal spise det samme som meg, derfor jeg mener det blir vanskelig å spise mer grønnsaker. Om de skal få i seg noe middag i det hele tatt.. Jeg lager gjerne spinatlasagne, kikertburger, salater etc, men når ingen andre enn meg spiser det?!

Skrevet

Jeg lager ordentlig mat, oftest fra bunnen. Eneste Toro jeg bruker har vært kyllinggryte, nå lager jeg detfra bunnen også.

Eksemplene er de få tingene de spiser. Og selvom vi spiste chips feks oftere før, så er det likevel snakk om maks en gang i mnd. Nå er det aldri. Fiskepinner tipper jeg vi spiste to ganger i mnd - nå aldri. Så det er ikke det at de spiste så mye før heller, men hakket mer.

Og barnet med autisme, man kan si han har mild autisme. Og lillesøster hermer etter han. De er veldig enige om maten. Spiser ikke den ene, spiser ikke den andre.

Du lager den maten du ønsker, med grønnsaker.

Setter den på bordet og tar litt av hvert på tallerkene til ungene.

De får ikke lov til å gå fra bordet før de har spist minst 2 gaffler av hver ting.

Når de er sulte nok så spiser de, og når de må smake på alt så er det lettere for dem å spise mer av hver ingrediens neste gang.

Anonym poster: cbbc6f5c59500a482dd4540999f17aad

• Liker 4
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Jeg hadde bedt deg om å kvinne deg opp og begynne med en hard linje, men så leste jeg at det ene barnet har autisme. Da blir nok løsningen litt vanskeligere enn som så..

Med ikke-autistiske barn holder det å bare lage 1 middagsrett, som hele familien spiser, uavhengig av hva de synes om den. Hovedpoenget med denne taktikken er at barna ikke skal få bruke middagen som et maktmiddel hvor de får bestemme, og man bør heller ikke snakke om/fokusere så mye på maten eller hvor mye den enkelte spiser. Det tar litt tilvenning, men plutselig har du altetende barn som ikke gidder å lage ståhei lengre, fordi de ikke får noen (negativ) oppmerksomhet rundt det.

MEN så kommer jo problemet om den autistiske da. Jeg tviler på at den autistiske vil oppleve dette strenge regimet på samme måte som andre barn: han er kanskje vant til å spise mat i en spesiell rekkefølge eller i en spesiell farge, eller kanskje han bare er litt vanskelig? Her har jeg ingen råd, men det finnes jo mange foreldre med autistiske barn her inne. Allikevel kan det være en ide å snakke med noen profesjonelle som vet litt mer om matvaner blandt autistiske barn og hvordan man kan endre slike atferdsmønster?

edit: måtte omformulere

Endret av Kevlarsjäl
  • Liker 2
Skrevet

I steden for at du lager potetstappe, så kan du lage blomkålmos? Det ligner jo litt iallefall ;) Også kan du jo lage pizzaer, bare på den sunne måten. Grov bunn, karbonadekjøttdeig osv. Prøv å lur grønnsakene inn i matrettene du lager.

Anonym poster: 9f7e40b7c6c395f995f3249df74e3e2e

Skrevet

Det kjedelige er at de spiser ikke all vanlig mat uten grønnsaker heller. Pizza feks, eldste har såvidt begynt å spise en type pizza nå. Men ja, jeg velger de sunneste alternativene hvertfall, som karbonadedeig istedetfor kjøttdeig.

Egentlig klarer "autismesønnen" min mye når det gjelder mat nå. Før kunne ikke maten blandes noe, nå kan han spise saus på potetene feks. Men jeg kjører et noe hardt regime med han også.. Jeg lager èn rett, og spiser de ikke, så får de ikke middag. Jeg prøver å si at de smake, men akkurat det er ikke lett å påtvinge noen. Spiser de ikke middag så må de jo få i seg noe, så da får de lov å ta knekkebrød. Det er bare så trist å lage middag hver dag, som knapt noen rører bortsett fra meg. Jeg mister helt motet, nå som jeg i tillegg er litt middagslei selv.

Men takk for svar dere som har svart.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det omtrent som deg, TS, enda begge barna mine er diagnosefri ;) Har t.o.m alltid servert sunn mat, stort sett laga fra bunnen av, men de spiser likevel ekstremt lite. Nå er mine bare 3 og 5 år, og er sånn sett sikkert inne i en slags trassalder. Begge spiste bra av den samme maten fram til de var ca 2-2,5 år, siden det har de omtrent ikke spist noe middag, med mindre det er pølser, pannekaker o.l. Noe jeg må påpeke, før noen skyter meg ned her, at jeg serverer sjeldent (et par ganger i mnd). Det siste året for minsten/siste to åra for eldstemann har de spist kanskje 5 biter middag... De får ikke andre alternativer, bare kveldsmat et par timer etterpå (de må jo ha mat før de legger seg, ellers blir det dårlig søvn med alt det innebærer). Vet ikke hva jeg skal gjøre, håpe de vokser det av seg? :vetikke:

Vil bare fortelle at det er mange som har det som deg, TS, vi har ikke nødvendigvis gjort noe galt slik mange her er ivrige etter å påpeke...

Anonym poster: fdc54a62ab6344043cf052745f4266cd

• Liker 2
Skrevet

Det kjedelige er at de spiser ikke all vanlig mat uten grønnsaker heller. Pizza feks, eldste har såvidt begynt å spise en type pizza nå. Men ja, jeg velger de sunneste alternativene hvertfall, som karbonadedeig istedetfor kjøttdeig.

Egentlig klarer "autismesønnen" min mye når det gjelder mat nå. Før kunne ikke maten blandes noe, nå kan han spise saus på potetene feks. Men jeg kjører et noe hardt regime med han også.. Jeg lager èn rett, og spiser de ikke, så får de ikke middag. Jeg prøver å si at de smake, men akkurat det er ikke lett å påtvinge noen. Spiser de ikke middag så må de jo få i seg noe, så da får de lov å ta knekkebrød. Det er bare så trist å lage middag hver dag, som knapt noen rører bortsett fra meg. Jeg mister helt motet, nå som jeg i tillegg er litt middagslei selv.

Men takk for svar dere som har svart.

Kutt ut knekkebrødene!

Ikke la de få noe. Si til dem at "du spiste ikke middag, og da kan du jo ikke få noe nå. Du får vente til kveldsmaten." Kansje kveldsmaten er restene etter middagen? Eller kansje middagen fra i går?

Ikke la de få lov til å spise knekkebrød istedenfor middag. Det kan bli en stor uvane.

Til neste middag så sier du "husker dere hvor sulte dere var når dere ikke spiste middag i går? Nå må vi spise godt så vi blir store og sterke og kansje vi skal kose oss litt til kvelds?"

Anonym poster: cbbc6f5c59500a482dd4540999f17aad

• Liker 1
Skrevet

Dette tror jeg er en fase alle barn går igjennom.. og det er fryktelig kjipt å lage middag til 1 person.MIne hadde alle en slik fase, det går over.

Å la de sulte mener jeg ikke er noen go ide,

hva med å få de med på å lage maten? Dere bestemmer dere sammen for hva dere skal ha til middag, ut å shoppe for så å tilbrede den sammen..

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Store barn skal ikke få tilbud om knekkebrød når de ikke spiser middagen som er servert. Da får de gå sultne til neste måltid.

Slik har vi det jo til og med med Treåringen vår..

• Liker 1
Skrevet

Dette tror jeg er en fase alle barn går igjennom.. og det er fryktelig kjipt å lage middag til 1 person.MIne hadde alle en slik fase, det går over.

Å la de sulte mener jeg ikke er noen go ide,

hva med å få de med på å lage maten? Dere bestemmer dere sammen for hva dere skal ha til middag, ut å shoppe for så å tilbrede den sammen..

Er denne fasen en ny greie da? De klarte jo seg før i tiden med det som ble lagt på bordet, selv om de ikke nødvendigvis ønsket å spise det og kanskje ga mye hodepine for foreldrene. Men de hadde ikke noe valg. Og ungene ble da voksne mennesker de og.

Anonym poster: 43a5c158902aea12b27b71de62164ac8

• Liker 1
Skrevet

Er denne fasen en ny greie da? De klarte jo seg før i tiden med det som ble lagt på bordet, selv om de ikke nødvendigvis ønsket å spise det og kanskje ga mye hodepine for foreldrene. Men de hadde ikke noe valg. Og ungene ble da voksne mennesker de og.

Anonym poster: 43a5c158902aea12b27b71de62164ac8

Vet ikke jeg.. men jeg er godt voksen med voksne barn.. kan selv huske hvordan jeg satt å drøyet ved middagsbordet... slik at foreldrene mine ble lei av å vente og gikk fra- så kunne jeg la hunden få middagen min...og etter en liten stund fikk jeg brødskiver fordi jeg var sulten.

jeg var veldig tynn og småspist-

Mine barn er i 20 årene og er høyt utdannet. var akkurat likedan..ene dagen ville de ikke ha potet, neste ikke saus etc.. så i en periode besto middagen våre i kun pizza, spagetti , etc..

så begynte jeg med å la de selv bestemme maten, da gikk det ikke lenge før vi hadde fisk på bordet gitt:-))

å tvinge noen å spise noe man ikke liker synes jeg er slemt, det samme å sulte barn.. kroppen og magen venner seg fort til lite mat, også er man i gang med spiseforstyrrelser.

Dette er en lite periode de går igjennom, og etterhvert som de blir større, så tørr de å utforske mer også.. fordi de ikke er tvunget til å spise noe som smaker vondt!!

• Liker 1
Skrevet

De er ikke små lenger og jeg begynner å bli gal av dette!

Av grønnsaker spiser de bare kokte gulrøtter og brokkoli. Alt annet er æsj tydeligvis, uten at de vil smake engang. Jeg vil begynne å spise mer grønnsaker, men ser at dette blir vanskelig.

Ellers spiser de ris med ketchup, kjøttkaker, litt laks, iblant poteter, potetmos, kyllingboller... Ikke stort mer. En sjelden gang spiser de kjøtt eller kyllingfilet.

Det er først siste tiden jeg har merket dette for alvor, for vi har blitt alene nå og det merkes så godt når vi ikke er to voksne til måltidene. Pluss at jeg nok har endret middagsrettene noe. Vi hadde mer "barnemat" som chips og fiskepinner før.

Jeg har bare lyst å gi opp og ikke lage middager, jeg blir så irritert når de aldri spiser annet enn bittelitt av en av tingene (som ris feks).

Jeg vet at det er jeg som har oppdratt disse to musespiserne. Og jeg vet akkurat hvordan det ble sånn. Eldste har autisme og hadde store problemer med mat da han var under 6 år. Vi var virkelig bekymret, og var hos ernæringsfysiolog blant annet. Og siden han hadde dette matissuet, samt mye annet som var viktigere å ta tak i, så utfordret vi han altfor lite i matveien.

Spørsmålet nå blir hvordan vi kommer ut av denne sirkelen....?

Hvorfor er det vanskelig å lage middager med grønnsaker? Har dere en stavmisker? Hvis ikke dere har det så vil jeg anbefale deg å kjøpe dette. Så kan du lage grønnsakssupper og mikse grønnsakene slik at det ikke blir så tydelig for barna hva som er oppi. Dessuten så må du putte smilefjeset på munnen din når dere spiser slik mat. De får det lettere i seg om de ser at du spiser det, og liker det.

Anonym poster: b5df77cc88bdbe4f5acc6071773c0b48

Skrevet

Kutt ut knekkebrødene og gi klar beskjed om at nå er det slutt. Lag mat til deg selv og bare deg så kommer de nok og vil ha.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...