AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #1 Skrevet 5. februar 2013 Jeg bor for øyeblikket i et kollektiv sammen med tre gutter. Stortrives, og vi kommer utrolig godt over ens! Alt går egentlig helt supert, bortsett fra en liten ting. Og den lille tingen går meg virkelig på nervene av og til. Vi har en ganske stor leilighet, blant annet med stue. Der står den eneste tven vi har i hus. På denne stuen befinner da min tyrkiske venn seg døgnet rundt. Helt greit det. Problemet er bare det at han til en hver tid sitter og snakker med ei eller anna jente på skype eller noe lignende. Og da snakker jeg ikke om diskrè snakking. Han snakker dødshøyt på tyrkisk, jenta hyler av latter konstant og det er rett og slett umulig å sitte i stua. Ingen av oss får sett på tv eller slappet av i sofaen, han okkuperer liksom hele rommet, og vi blir sittende på romma hele dagen.. Jeg trodde det var helt vanlig folkeskikk å gå ut av rommet om man snakket på skype eller i telefon og lignende? Ingen av oss tør liksom å si fra heller, men vi viser at vi blir ganske irritert hver gang han skrur på den helvetes skypen. Som regel så går vi bare, og håper han snart skjønner grunnen til at vi går. Vi har snakket en del oss i mellom, men jah. Hvordan sier man fint "pell deg ut av stua, vi vil se på tv", liksom? Æh, kjenner jeg snart blir smågal av det her Jeg vil se på tv!! Anonym poster: 6b55b16bc40bc9c1cc7be779f8766619
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #2 Skrevet 5. februar 2013 skru tv'en på full guffe. Anonym poster: e5bd49994053f31781f6f5acfa914e47 9
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #3 Skrevet 5. februar 2013 Jeg bor for øyeblikket i et kollektiv sammen med tre gutter. Stortrives, og vi kommer utrolig godt over ens! Alt går egentlig helt supert, bortsett fra en liten ting. Og den lille tingen går meg virkelig på nervene av og til. Vi har en ganske stor leilighet, blant annet med stue. Der står den eneste tven vi har i hus. På denne stuen befinner da min tyrkiske venn seg døgnet rundt. Helt greit det. Problemet er bare det at han til en hver tid sitter og snakker med ei eller anna jente på skype eller noe lignende. Og da snakker jeg ikke om diskrè snakking. Han snakker dødshøyt på tyrkisk, jenta hyler av latter konstant og det er rett og slett umulig å sitte i stua. Ingen av oss får sett på tv eller slappet av i sofaen, han okkuperer liksom hele rommet, og vi blir sittende på romma hele dagen.. Jeg trodde det var helt vanlig folkeskikk å gå ut av rommet om man snakket på skype eller i telefon og lignende? Ingen av oss tør liksom å si fra heller, men vi viser at vi blir ganske irritert hver gang han skrur på den helvetes skypen. Som regel så går vi bare, og håper han snart skjønner grunnen til at vi går. Vi har snakket en del oss i mellom, men jah. Hvordan sier man fint "pell deg ut av stua, vi vil se på tv", liksom? Æh, kjenner jeg snart blir smågal av det her Jeg vil se på tv!! Anonym poster: 6b55b16bc40bc9c1cc7be779f8766619 Han tar tydeligvis ikke slike hint så da er det bedre at dere sier i fra istedet for å gå og irritere dere. Neste gang så sier du bare "Farouk/Mohammed!! Kan du gå ut av stuen når du snakker i mobil/på skype?? Jeg prøver å se på tv her! Og du snakker forresten sinnsykt høyt i telefonen/på skype" Anonym poster: 2699243b7ade9b099db0da69aadf8561 11
Gjest LadySizz Skrevet 5. februar 2013 #4 Skrevet 5. februar 2013 Klarer du ikke si ifra kan du vel heller ikke klage over det... 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #5 Skrevet 5. februar 2013 Vi klarer vel egentlig ikke si ifra fordi vi er redde for å ødelegge den gode stemninga vi har her i huset ellers! Men det med å skru opp tven, det var lurt! ts Anonym poster: 6b55b16bc40bc9c1cc7be779f8766619
Uglen Skrevet 5. februar 2013 #6 Skrevet 5. februar 2013 (endret) "Du, er det greit om du snakker litt lavere eller går ut av rommet? Ikke for å være kjip, altså, men det er litt vanskelig å følge med på TV'n." Og etterpå kan dere jo invitere ham til å se på TV og dele en skål med popcorn, for å vise at det er "no hard feelings" der i gården. Om han ikke tar den beskjeden greit, tror jeg ikke han er kollektivmateriale, for å si det sånn. Endret 5. februar 2013 av Uglen 9
Ferny Skrevet 5. februar 2013 #7 Skrevet 5. februar 2013 (endret) Han har vel et eget soverom. Det er da helt naturlig å ta private samtaler der inne. Sett opp noen husregler. Dere trenger ikke si det er direkte rettet mot han. Bare sett dere ned og skriv en liste over ting som bør gjelde fellesarealene. For eksempel det med å ikke snakke i telefonen/skype i stuen der andre befinner seg. Det er da helt normalt, og burde ikke ødelegge en ellers god stemning. Endret 5. februar 2013 av Ferny 5
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2013 #8 Skrevet 5. februar 2013 Typisk folk fra høylydte halvkaotiske kulturer. Du må si fra tydelig.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #9 Skrevet 5. februar 2013 Vi klarer vel egentlig ikke si ifra fordi vi er redde for å ødelegge den gode stemninga vi har her i huset ellers! Men det med å skru opp tven, det var lurt! ts Anonym poster: 6b55b16bc40bc9c1cc7be779f8766619 Det må da vel være en bedre løsning å gjøre som Uglen skriver enn å sette igang en lydkamp i stuen. Det kan lett føre til ett innlegg her i morgen om det irriterende høylytte kollektive og hvordan de skal overdøve dem. Anonym poster: 8b9fca3286beaa73b7c0b741cd8cd88c 5
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2013 #10 Skrevet 5. februar 2013 Men det med å skru opp tven, det var lurt! Unnskyld meg, men hvor gammel er du egentlig ? Hvorfor har du ikke tenkt på det før ?
org Skrevet 5. februar 2013 #11 Skrevet 5. februar 2013 Det må da vel være en bedre løsning å gjøre som Uglen skriver enn å sette igang en lydkamp i stuen. Det kan lett føre til ett innlegg her i morgen om det irriterende høylytte kollektive og hvordan de skal overdøve dem. Anonym poster: 8b9fca3286beaa73b7c0b741cd8cd88c *glise*
lottelotti Skrevet 5. februar 2013 #12 Skrevet 5. februar 2013 Du kan jo bare si med en vennelig stemme og et smil "unnskyld, men orker du og gå inn på romme ditt? Jeg skal se dette programmet skjønner du ?" 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #13 Skrevet 5. februar 2013 Unnskyld meg, men hvor gammel er du egentlig ? Hvorfor har du ikke tenkt på det før ? Haha, aner ikke! Jeg er 22.. Jeg er vel av den høflige typen som ikke forstyrrer andre! Anonym poster: 6b55b16bc40bc9c1cc7be779f8766619
waco Skrevet 5. februar 2013 #14 Skrevet 5. februar 2013 Haha, aner ikke! Jeg er 22.. Jeg er vel av den høflige typen som ikke forstyrrer andre! Anonym poster: 6b55b16bc40bc9c1cc7be779f8766619 Du er av den typen som kan sitte å irritere deg skikkelig og i stedet for å fortelle den det gjelder så forteller du alle andre, - alt for husfredens og stemningens skyld selvfølgelig. =) Men etterhvert må du si ifra! Fortell han tyrkern i norge er det kultur å ha sine samtaler privat, - av respekt for hu kurderdama på skype og av respekt overfor dere..! Ingenting som er så stressende som å omgå hensynsløse mennesker.
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 5. februar 2013 #15 Skrevet 5. februar 2013 Det er vel ikke noe annet å gjøre enn å si ifra? Han (og mange andre utenlandske, har jeg merket meg), har ofte generelt høyt støynivå, så jeg går ut i fra at han ikke vet selv hvor høyt han faktisk prater. Det er jo bare å si ifra på en ordentlig måte? En trenger ikke å gjøre det til et problem, om det ikke er det
altflyter Skrevet 5. februar 2013 #16 Skrevet 5. februar 2013 Hva med å foreslå at dere lager husregler eller noe? Der kan dere bare slenge inn at tv-stuen er for tv-titting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå