Gå til innhold

Skal jeg reagere eller la være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten pomeranian hund, som jeg elsker over alt på jord.

Kjefter aldri på han, er aldri sint, bare koser meg med han og tar veldig godt vare på ham. Har en nabo som har en liten hund, usikker på hvilken rase men den hunden liker å bjeffe med en gang den kommer ut. Om den ser noen eller ikke, så bjeffer den, det er ikke så høy bjeffing, bare litt så er det over.

Et par ganger har jeg sett eieren ta den i nakken når den bjeffer, og du kan høre den pipe. Så holder han den et par minutter før han lar den gå. Hvis det fortsetter, så tar han den etter nakken igjen. Har kun sett dette et par ganger.

Idag morges når jeg sto opp og koste meg med kaffekoppen, så hørte jeg bjeffing, da jeg titter frem fra viduet så gjett hva jeg ser da?

Fikk så lyst å åpne vindu og si ifra, men lot være. Jeg fikk det så vondt inni meg. :(

Som sagt, så har jeg en liten pomeranian, og det er min første hund. Så kanskje jeg ikke skjønner noe, men jeg føler på meg at man ikke skal ta hunden sin etter nakken og løfte den nesten helt opp og kjefte. Eller tar jeg feil?

Jeg har aldri måttet gjøre det, selv om min hund også noen ganger bjeffer når vi er ute, men da bare prater jeg til den, og da roer han seg.

Hva skal jeg gjøre? Si ifra eller la være?

Anonym poster: 7ce3b9d73abd3ac70dafc1efc7c114c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La være. Dette har blitt gjort i mange hundre år. Hunder har ikke veldig mye føleser der, siden det er der moren "biter" når hu bærer valpene rundt. Så slapp av, det er ikke farlig. Hundene piper av rent instinkt, ikke fordi de får vondt. Det finnes langt fler effektive metoder for å lære hunden rett og galt, men mange foretrekker denne metoden. Det er ikke dyreplageri, og hvis du sier ifra, får du sikkert huden full.

Anonym poster: d73711a271972c7ade0ea0bd0254771f

• Liker 5
Skrevet

Har du sett hunder sette sine egne på plass? I såfall hadde du ikke reagert om en person tok litt i nakken på hunden sin, som er relativt harmløst i forhold.

At hunder piper trenger ikke ha noe med smerte å gjøre, da mange hunder gjør dette i reaksjon når de blir "kjeftet på" eller "tatt" av eieren.

Anonym poster: 0ccc7a4250bb7e70095aaa0a930202be

• Liker 2
Skrevet

At hunden piper, er et tegn på at den underkaster seg eieren.

Den skjønner at den har gjort noe galt.

Noen ganger må slik irettesettelse til.

Har en boardercollie vi, og bjeffer han eller gjør noe galt så tar vi han rundt snuten og holder den igjen en stund. Samtidig som vi ser den i øynene og gir det tilsnakk.

Piper han, tar vi det som et tegn på at han skjønner at han har blitt tatt :)

Generelt gjør vi ikke noe som kan gjøre vondt.

Små hunder har ikke så mye vekt, som kan føre til at de får vondt når de blir løftet opp.

Om naboen din ellers er flink å rose hunden med godbiter og klikketrening, lærer hunden forhåpentligvis hva som skal til for å få belønning.

En pomeranian er jo typiske hunder som er kjent for de små og hyppige bjeffene sine, noe som ikke alltid lar seg avvenne. Da rasen bare er slik rent genetisk.

Man bør aldri skaffe seg en hund om en ikke er så begeistret for bjeffing. For dette ligger jo naturlig for hunden å gjøre.

Anonym poster: df97b6abd8f1739a88a69d23a53efd40

Skrevet (endret)

La være. Dette har blitt gjort i mange hundre år. Hunder har ikke veldig mye føleser der, siden det er der moren "biter" når hu bærer valpene rundt. Så slapp av, det er ikke farlig. Hundene piper av rent instinkt, ikke fordi de får vondt. Det finnes langt fler effektive metoder for å lære hunden rett og galt, men mange foretrekker denne metoden. Det er ikke dyreplageri, og hvis du sier ifra, får du sikkert huden full.

Anonym poster: d73711a271972c7ade0ea0bd0254771f

Tullball. Om du tror vi mennesker klarer å gjøre samme som valpemor,da har du problemer.Trykk,signaler FØR tispa klyper osv.

Det er gammeldags og utdatert at hunder ikke har følelser.Makan,kryp under neandertaler steinen din. :rasende:

En hund skal ikke taes slik,den lære ikke dritten av slikt.

Denne eieren er tydligvis ikke helt i vater og jeg tviler på at du får forandret h*n ved å påpeke at h*n gjør feil i hundeholdet.

De fleste vil sette ut piggene om du gjør det.Dessverre.

Jeg hadde nok snakket til personen.Kan ikke fordra folk som ikke kan noe om hunder,slår,klyper osv .Det er bare feil.

Eier som ikke kan formidle noen ting, og blir frustrert - slår.

Blir som den berømte avisen. Rull den sammen og slå deg selv i hodet fordi du ikke selv har klart å lære opp hunden din. :sjarmor:

TS, det du føler er rett. En skal ikke mishandle,klype,slå,sparke eller påføre hunder smerte med vilje fordi hunden ikke gjør akkurat slik en ønsker.

Endret av Kårky
  • Liker 6
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hva slags råd er det du får? Nei man skal da virkelig ikke løfte bikkja etter nakkeskinnet (eller klype igjen munnen på den). Når hunden bjeffer, så er det fordi den enten er usikker eller tror den må passe på eieren eller lignende. Det er eiers skyld ene og alene at den bjeffer når den ikke skal. Og å kjefte på den fordi den bjeffer vil skape mer stress og mer bjeffing.

Skap heller en trygg hund, som ikke må bjeffe fordi den er redd, usikker eller mangler trygghet.

TS - fortsett som du gjør du ;) Og ønsk denne naboen en jævli dårlig karma.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg er ikke enig i at hunden nødvendigvis er usikker fordi om den bjeffer, det er mange grunner til at forskjellige raser bjeffer. Jeg kjente feks en hund som bare bjeffet når han var veldig glad og oppspilt.

Synes ikke han gjør rett i å ta den i nakkeskinnet slik da. Siden du har sett ham gjøre det flere ganger kan det jo heller ikke fungere veldig bra, da hadde jo hunden sluttet med det han straffer den for, hvis det funket...

Jeg personlig hadde ikke turt å si noe, men du kan jo førsøke såklart, tviler dessverre på at det vil ha noen hensikt:/ Du kan jo finne en brosjyre om hundekurs eller om trening med positiv forsterkning og legge i postkassen hans :P

Endret av SoftKitty
Skrevet

Selvfølgelig skal man ikke ta hunden i nakken fordi den bjeffer.

Anonym poster: a140c627c480f5b1542d79c6ff61f8d6

Skrevet

Hva slags råd er det du får? Nei man skal da virkelig ikke løfte bikkja etter nakkeskinnet (eller klype igjen munnen på den). Når hunden bjeffer, så er det fordi den enten er usikker eller tror den må passe på eieren eller lignende. Det er eiers skyld ene og alene at den bjeffer når den ikke skal. Og å kjefte på den fordi den bjeffer vil skape mer stress og mer bjeffing.

Skap heller en trygg hund, som ikke må bjeffe fordi den er redd, usikker eller mangler trygghet.

Å holde rundt snuten samtidig som en snakker til hunden sin, har faktisk fungert på hunden vår ;) Ikke gjør det vondt heller..

Han bjeffer ikke inne lengre når vi får besøk.

Ikke hopper han opp i sofaen (selv ikke når vi lokker på han).

Vår boardercollie er en av de sjefete og tøffe typene, og trenger klare grenser og oppdragelse.

I dag er han fremdeles en livsglad og leken hund som aktivt søker kontakt med mennesker :)

Dette vitner om at jeg og samboeren min har gjort en god jobb med en ellers så utfordrende hund.

Ikke biter han oss heller.

Eneste "ulempen" vi har med han i dag er at han kan være utrolig kosete og klengete, samt at han smisker når vi får gjester :)

• Liker 2
Skrevet

Hunder tar ikke andre hunder/valper i nakken og setter den på plass..

Lurer fælt på hvor folk har sett dette. Jeg har jobbet med hunder i over 20 år (flere raser), har oppdrett og driver med konkurranser.

Man skal IKKE sette hunder på plass på denne måten.

Positiv trening er det beste for enhver part. Hundene blir trygge og det er gøy å jobbe med dem.

Folk som driver å setter hunder på plass fysisk er maktsyke og vil heve seg over andre levende skapninger. Selvfølgelig skal du si nei og irettesette hunden, men ikke slå, holde, trykke den ned, legge den på ryggen og holde den fast..

Ha heller et godt og trygt forhold til hunden enn et maktsykt et.

Anonym poster: 6b8ad67896aba14862beaa9cecbb5927

Skrevet

Tullball. Om du tror vi mennesker klarer å gjøre samme som valpemor,da har du problemer.Trykk,signaler FØR tispa klyper osv.

Det er gammeldags og utdatert at hunder ikke har følelser.Makan,kryp under neandertaler steinen din. :rasende:

En hund skal ikke taes slik,den lære ikke dritten av slikt.

Da slipper jeg å gjenta - for jeg signerer!!

Skrevet

Hunder tar ikke andre hunder/valper i nakken og setter den på plass..

Lurer fælt på hvor folk har sett dette. Jeg har jobbet med hunder i over 20 år (flere raser), har oppdrett og driver med konkurranser.

Man skal IKKE sette hunder på plass på denne måten.

Positiv trening er det beste for enhver part. Hundene blir trygge og det er gøy å jobbe med dem.

Folk som driver å setter hunder på plass fysisk er maktsyke og vil heve seg over andre levende skapninger. Selvfølgelig skal du si nei og irettesette hunden, men ikke slå, holde, trykke den ned, legge den på ryggen og holde den fast..

Ha heller et godt og trygt forhold til hunden enn et maktsykt et.

Anonym poster: 6b8ad67896aba14862beaa9cecbb5927

Det forstår jeg, men da hunden vår var valp nyttet det ikke å snakke til han.

Jeg og typen min fikk inntrykk av at hunden vår stengte ørene og gjorde som han selv ville.

Han kunne også finne på å stikke av på farlige veier, og adlød ikke innkalling.

Dermed begynte vi å holde han over snuten, se han inn i øynene og snakke til det gjentatte ganger når han var i trassalderen.

Og i dag slipper vi heldigvis å gjøre dette mer, da han ser ut til å adlyde muntlige beskjeder.

Vi har aldri brukt metodene før for å få makt over dyret, men snarere for å temme det og vise han at det ikke er han som er flokklederen i huset.

Noe må man jo gjøre om en hund ikke adlyder muntlige kommandoer, eller er til fare for seg selv eller andre.

Jeg har kontakt med div.hundefolk, og har også kostet på valpekurs før i tiden :)

Vi hører mer på rådene vi får fra hundekurs-lederne for å si det slik..

• Liker 2
Gjest speilpåveggender
Skrevet

Forklar denne eieren at hunden kan ødelegge nakken av det der, derfor bør en ikke bære små voksne hunder i nakken da du kan ødelegge streng i nakken å drepe hunden. Kanskje hun ikke skjønner det, vet om flere historier der det har skjedd, og det er godt nok til at jeg lar være å bære den lille voksne pomeranian min ved nakken.

Gjest speilpåveggender
Skrevet

Er enig med alt du skriver her, men at hunden bjeffer er ikke alltid eierens skyld. Har ikke møtt en liten hunderase som ikke bjeffer når den ikke skal. Selv om jeg trøster eller tar hun på fanget når hun er redd og bjeffer (begynner hun å pipe å synes synd i seg selv å slutter) så bjeffer hun likevell litt før hun slutter.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dobbel.

Endret av irrlys
Skrevet

Ser dere nevner hunder som bjeffer fordi den er redd, usikker, skal passe på osv.

Men hva med valper som gneldrer fordi den ikke får vilja si, er hyper eller lignende?

Min valp bjeffer f.eks når vi står og lager mat og står med ryggen til han. Han vil vel si at han er der og gjerne vil ha en godbit. Han bjeffer også når han ikke får tak i katta og har lyst å leke. :P

Vil helst plukke av han denne vanen. Hvordan korrigerer man sånt effektivt? Vi har prøvd å hysje rolig på han, men virker ikke som det hjelper.

Skrevet

Det forstår jeg, men da hunden vår var valp nyttet det ikke å snakke til han.

Jeg og typen min fikk inntrykk av at hunden vår stengte ørene og gjorde som han selv ville.

Dermed begynte vi å holde han over snuten, se han inn i øynene og snakke til det gjentatte ganger når han var i trassalderen.

Og i dag slipper vi heldigvis å gjøre dette mer, da han ser ut til å adlyde muntlige beskjeder.

Vi har aldri brukt metodene før for å få makt over dyret, men snarere for å temme det og vise han at det ikke er han som er flokklederen i huset.

Noe må man jo gjøre om en hund ikke adlyder muntlige kommandoer, eller er til fare for seg selv eller andre.

Jeg har kontakt med div.hundefolk, og har også kostet på valpekurs før i tiden :)

Vi hører mer på rådene vi får fra hundekurs-lederne for å si det slik..

Dere fikk et inntrykk?

Unnskyld, men det det er en valp og typisk oppførsel for valp.

Hvordan i alle dager skal en valp vite alt ,før noen har lært den noe?

Innkalling er noe en må trene mye på,fordi det er utrolig vanskelig for en hund å lyde hver gang.Det er lukter der ute som er tusen ganger mer spennende enn deg/dere.Det er ting der ute som er 10000 ganger mer spennede..osv osv

Hører ikke hunden ,så bruker dere bånd eller langline.

Flokkleder? Du vet kanskje ikke, men en hund ser ikke på et menneske som noe en skal krangle om rang med.

Flokkleder, krangle om plass på rangstige osv er utdatert og gammelt tullball.

Den siste setningen din, vil jeg fortelle om en opplevelse jeg hadde på kurs :

Det var en ung hund,4,5 mnd som virkelig var hyper.Hoppet,pep og var helt tullebukk.Som valper kan være i den alderen.

Min valp var like tulling og disse to kunne da ikke stå ved siden av hverandre fant vi ut,de gira hverandre bare opp

Denne instruktøren,som var utdannet ... tok tak i nabobikkja på kurset,løftet den opp etter nakken og hoftepelsen og KASTET den vekk fra eier.

En annen instruktrør mener at strupebånd er eneste rette våpenet (!!) i kampen mot å få tenåringspøbelen til å lystre.

Du har sikker sett disse kjettingbåndene der det er montert inn mothakere?

http://www.bathcatsanddogshome.org.uk/userfiles/images/dog_prong_collar-730053.jpg

Alle og en hver kan kalle seg hundeinstruktør eller hundetrener. Det er fanken meg ikke mange som faktisk har peiling.

Mitt poeng er , ikke stol blindt på en person bare fordi h*n kaster rundt seg med Hundetrener eller hunde instruktør tittel.

Bruk fornuften, om du må bruke vold mot et dyrfor at dyret skal "høre",så har du gjort noe fullstendig feil

Det finnes mye info. om positiv trening,les og hør med andre.Sett krav til folk som skal lede et kurs osv.

• Liker 3
Skrevet

Dere fikk et inntrykk?

Unnskyld, men det det er en valp og typisk oppførsel for valp.

Hvordan i alle dager skal en valp vite alt ,før noen har lært den noe?

Innkalling er noe en må trene mye på,fordi det er utrolig vanskelig for en hund å lyde hver gang.Det er lukter der ute som er tusen ganger mer spennende enn deg/dere.Det er ting der ute som er 10000 ganger mer spennede..osv osv

Hører ikke hunden ,så bruker dere bånd eller langline.

Flokkleder? Du vet kanskje ikke, men en hund ser ikke på et menneske som noe en skal krangle om rang med.

Flokkleder, krangle om plass på rangstige osv er utdatert og gammelt tullball.

Den siste setningen din, vil jeg fortelle om en opplevelse jeg hadde på kurs :

Det var en ung hund,4,5 mnd som virkelig var hyper.Hoppet,pep og var helt tullebukk.Som valper kan være i den alderen.

Min valp var like tulling og disse to kunne da ikke stå ved siden av hverandre fant vi ut,de gira hverandre bare opp

Denne instruktøren,som var utdannet ... tok tak i nabobikkja på kurset,løftet den opp etter nakken og hoftepelsen og KASTET den vekk fra eier.

En annen instruktrør mener at strupebånd er eneste rette våpenet (!!) i kampen mot å få tenåringspøbelen til å lystre.

Du har sikker sett disse kjettingbåndene der det er montert inn mothakere?

http://www.bathcatsa...llar-730053.jpg

Alle og en hver kan kalle seg hundeinstruktør eller hundetrener. Det er fanken meg ikke mange som faktisk har peiling.

Mitt poeng er , ikke stol blindt på en person bare fordi h*n kaster rundt seg med Hundetrener eller hunde instruktør tittel.

Bruk fornuften, om du må bruke vold mot et dyrfor at dyret skal "høre",så har du gjort noe fullstendig feil

Det finnes mye info. om positiv trening,les og hør med andre.Sett krav til folk som skal lede et kurs osv.

Unnskyld meg, men ingenting tyder i dag på at vi har feilet med oppdragelsen av hunden vår :)

Det har snarere gitt oss en utrolig snill og lydig hund.

Han er dominant av seg, og liker å tøffe seg mot både oss og andre hunder.

Det er derfor eiernes jobb å lære hunden til å ikke gjøre som den vil, noe vi fint har greid uten den volden som du så fint påstår at vi har brukt.

Vi har kjøpt bøker og lest for å tilpasse oppdragelsen av en boardercollie.

90% av oppdragelsen har bestått av en tydelig stemme, samt kroppsspråk.

En hundeinstruktør fortalte oss en gang at slike hunder som via har, kun tar oss seriøst dersom vi er tydelige i kommunikasjonen. Hunden leser følelsene våre, og oppfører seg deretter.

Vi må mene sterkt det vi sier og vise det med øynene, stemmen og kroppen.

Boardercollier er utrolig intelligente hunder som er unike på den måten at de kan lese oss på humøret.

F.eks var det en episode før hvor han stakk av.

Jeg var usikker og livredd for hvordan jeg skulle få han i bånd igjenn, noe han oppfattet i ansiktsutrykket mitt.

Han så at jeg var redd, og dette syntes han var morsomt. Så dermed sprang han enda lengre bort i fra meg.

Men så endret jeg taktikk en dag, og lot som at jeg ikke var redd. Jeg overså han nesten og forsøkte å slappe helt av. Og dette førte til at hunden vår plutselig bestemte seg for å tusle etter meg ;)

Det var nemlig ikke like morsomt å erte meg nå som jeg ikke viste at jeg var redd for å miste han.

Jeg måtte rett og slett bruke omvendt psykologi for å fange han..

• Liker 1
Skrevet

hvor skrev jeg at dere hadde utøvd vold.?? Jeg skrev om dominanse.Som er utdatert og gammelt.

Samt oppførsel på valpen er normal,men som dere tolket til noe helt annet.

Jeg nevnte ikke at dere har vært voldelig.Så les igjen

Skrevet

hvor skrev jeg at dere hadde utøvd vold.?? Jeg skrev om dominanse.Som er utdatert og gammelt.

Samt oppførsel på valpen er normal,men som dere tolket til noe helt annet.

Jeg nevnte ikke at dere har vært voldelig.Så les igjen

Ok, men hunden vår er dominant av seg :)

Ser han andre hannhunder på gaten så går han og glefser etter dem.

Er vi i besøk hos andre er det stort sett hunden vår som går og erter på seg hannhundene.

Han liker å få dem etter seg slik at han får til et basketak.

Dette ser vi på som et tegn på at hunden vår ønsker å vise hvem som er sjefen.

Har heldigvis aldri gått voldsomt for seg, hvor skader oppstår.

Men har vært tilfeller hvor vi måtte se oss nødt til å skille han fra dem..

Nesten så vi vurederer å kalle han for "kranglefanten" :)

Han er heldigvis ikke slik mot mennesker.

Men i huset kan han finne på å sparke til møbler og vegger med bakfoten.

Noe vi er litt usikre på hva betyr..

Er jo så mange delte meninger om dette på nett.

Vi er attpåtil glade for at hunden vår tåler at katten kommer og spiser/drikker fra matskålene hans, uten at han blir sint.

Faktisk pleier de noen ganger å spise sammen ^^

Han blir ikke sint om vi tar maten ifra han, eller roter i det med hånden mens han spiser.

Noe som er betryggende ved tanke på at vi nå venter barn.

Vi har også passet på å vende han på at vi kan leke litt med halen, labbene og ørene, helt siden han var valp. Slik at han er forberedt på at et barn kan leke med han.

Han ser ut til å ikke bli sint når vi gjør det :) Ikke biter han heller.

Vi har også lekt mye med snuten hans, slik at han tåler at noen skulle kunne finne på å lage grimaser på han, eller se på tennene (gud bedre hva barn enn måtte finne på)..

Så nå er han en diger koseklump :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...