Fim Skrevet 5. februar 2013 #1 Skrevet 5. februar 2013 (endret) Jeg har ganske nylig begynt å trene jevnlig, med saltimer og styrke med frivekter. Jeg har ikke noe konkret mål med treningen, annet enn å få en sunnere og sterkere kropp. Trenger hverken å gå opp eller ned i vekt, og tror fettprosenten er helt grei - så det er ikke noe spesielle hensyn å ta sånn sett. Jeg foretrekker å trene ganske lenge når jeg først kommer meg på senteret. Det går jo med så mye tid på reising til og fra uansett, at hvis jeg skal trene en ettermiddag får jeg ikke gjort noe særlig annet den kvelden. Derfor velger jeg å trene ganske lenge - med uttøying blir det gjerne 2 timer eller mer. Da trener jeg først cardio i form av en sykkeltime på 45 min, eller en saltime. Begge timene har intervaller med 3-4 pulstopper, og jeg tar i alt jeg har. Etterpå trener jeg styrke i 1/2-1 time, dekker basisøvelser for hele kroppen i løpet av en uke, og tøyer ut til slutt. Jeg trener 3 dager i uka, hverken mer eller mindre. Ut fra det jeg ser folk skriver her, f.eks. i "har du trent i dag"-tråden, er visst dette litt uvanlig, både i lengde og i at jeg trener cardio før styrke. Så jeg lurer på om det er noen som har noe input rundt dette? Er det uheldig å trene på den måten jeg gjør? Hvis du trener 30-45 min i slengen, hvor mange dager i uka gjør du det? Og hva er egentlig argumentene for styrke før cardio? Jeg trives veldig godt med min variant... Endret 5. februar 2013 av Fim
Teriyaki Skrevet 5. februar 2013 #2 Skrevet 5. februar 2013 Jeg har alltid trent kondisjon før styrke, og har fått veldig gode resultater. Både god kondisjon og sterk kropp. Trener ca en time hver gang. Før trente jeg tre til fem ganger i uken, men har ikke like god tid nå lenger, men det var nok for min del. :-) Var også slank i utgangspunktet hvis det har noe å si.
Gjest Daenerys Skrevet 5. februar 2013 #3 Skrevet 5. februar 2013 (endret) Jeg liker også best kardio før styrke, har ikke mye futt igjen i kroppen etter en god styrkeøkt. Kan også gjerne holde på i 2 timer om jeg skal ha en langøkt kardio og en skikkelig styrkeøkt! Hvis ikke du skal ned i fettprosent trenger du ikke ta hensyn til dette, tren akkurat som du vil. Argumentet er vel noe sånt som at om man trener kardio etter styrke tømmer man resten av glykogenlagrene (korriger meg gjerne her), noe som er bra for fettforbrenning. Endret 5. februar 2013 av Daenerys
Capt. Obvious Skrevet 5. februar 2013 #4 Skrevet 5. februar 2013 Spørs jo helt hva slags intensitet/tyngde du behøver på styrketreninga etterpå. For min del så vil jeg nok slikte en del hvis jeg skal ha en lang kardioøkt før styrketrening nå, fordi jeg vil bruke for mye energi til kardioøkta. Derfor kombinerer jeg ikke styrke og kardiotrening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå