Gå til innhold

Risotto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg hvordan man lager risotto? Som om jeg var helt grønn i matlaging? Step by step?

Anonym poster: 39b3537a6c0ad6f1d412d2d72666a0d2

Skrevet

Her finner du omtrent alt du trenger å vite om risottolaging.

Jeg bruker nesten aldri smør og aldri fløte i min.

Og selvfølgelig absolutt aldri ost i en sjømatrisotto!

Skrevet

Og selvfølgelig absolutt aldri ost i en sjømatrisotto!

Hvorfor ikke?

Skrevet

Hvorfor ikke?

Hehe, samme grunn som at vi ikke serverer ketchup på pepperkaker... Det er bare sånn man ikke gjør i Italia, ost og sjømat hører ikke sammen i det italienske kjøkkenet.

Skrevet

Dette har jeg aldri hørt om. Jeg har til og med fått sjømatrisotto med parmesan. I Italia.

Skrevet

Det er bare sånn man ikke gjør i Italia, ost og sjømat hører ikke sammen i det italienske kjøkkenet.

Bare tullprat. Råder TS til å google en oppskrift. På dette forumet er er det mye tull og synsing fra folk som ikke engang klarer å trekke en wienerpølse riktig.

Anonym poster: 545dfa0f87e3ce2ca499695deb808c6f

Gjest mari kontrari
Skrevet (endret)

Ville bare skyte inn at du aldri, ALDRI må finne på å kjøpe Uncle Ben's risotto-ris!

Gjorde det en gang jeg ikke fant annet, og den er helt umulig å få god - uansett om jeg følger oppskriften på pakken, min normale metode eller koker lenger eller kortere: Den blir seig, overkokt og for hard på en gang. Yuck!

(Normale matbutikker har som regel aborioris i en grønn eske eller en pose som rett og slett heter risottoris. Begge disse fungerer greit, særlig førstnevnte er god.)

Forøvrig lager jeg risotto litt forenklet i forhold til oppskriften som lenkes til, jeg er lat og surrer løk (og evt. hvitløk, selleri ++) i olivenolje sammen med risen, og jeg slenger som regel oppi vinen rett fra mitt eget vinglass. :P Deretter som i oppskriften. Sluttresultatet blir ikke særlig forskjellig fra jeg til og begynne med laget den steg for steg etter "autentiske oppskrifter". Bruker aldri fløte, men alltid ost og litt smør for å bryte med syren fra vinen (som kan erstattes med litt vineddik eller eplejuice.)

To ting jeg liker spesielt godt i risotto:

- å røre inn spinat på slutten for grønn risotto

- å steke opp kantareller eller annen god sopp for seg som jeg vender inn på slutten. (Pass på å få med smøret du stekte soppen i, det kan erstatte tilsetting av ekstra smør)

Men viktigst av alt, altså: Ikke noe Uncle Ben's ris! :) (Og heller ikke "parmesan" fra den runde plastbokssaken, du må rive selv)

Endret av mari kontrari
  • Liker 2
Skrevet

Bare tullprat. Råder TS til å google en oppskrift. .

Anonym poster: 545dfa0f87e3ce2ca499695deb808c6f

Nå er ikke jeg TS, men jeg har oppriktig forsøkt å finne en italiensk oppskrift på Risotto di mare som inneholder ost. Jeg finner ingen. Det vil jo ikke si at de absolutt ikke finnes, men av de 17 jeg har funnet til nå, på italienske matsider, er det ingen som inneholder ost. Stangselleri er derimot en vanlig ingrediens.

Skrevet

Ville bare skyte inn at du aldri, ALDRI må finne på å kjøpe Uncle Ben's risotto-ris!

Gjorde det en gang jeg ikke fant annet, og den er helt umulig å få god - uansett om jeg følger oppskriften på pakken, min normale metode eller koker lenger eller kortere: Den blir seig, overkokt og for hard på en gang. Yuck!

(Normale matbutikker har som regel aborioris i en grønn eske eller en pose som rett og slett heter risottoris. Begge disse fungerer greit, særlig førstnevnte er god.)

Forøvrig lager jeg risotto litt forenklet i forhold til oppskriften som lenkes til, jeg er lat og surrer løk (og evt. hvitløk, selleri ++) i olivenolje sammen med risen, og jeg slenger som regel oppi vinen rett fra mitt eget vinglass. :P Deretter som i oppskriften. Sluttresultatet blir ikke særlig forskjellig fra jeg til og begynne med laget den steg for steg etter "autentiske oppskrifter". Bruker aldri fløte, men alltid ost og litt smør for å bryte med syren fra vinen (som kan erstattes med litt vineddik eller eplejuice.)

To ting jeg liker spesielt godt i risotto:

- å røre inn spinat på slutten for grønn risotto

- å steke opp kantareller eller annen god sopp for seg som jeg vender inn på slutten. (Pass på å få med smøret du stekte soppen i, det kan erstatte tilsetting av ekstra smør)

Men viktigst av alt, altså: Ikke noe Uncle Ben's ris! :) (Og heller ikke "parmesan" fra den runde plastbokssaken, du må rive selv)

Haha, nå måtte jeg le her. Saken er at jeg har i mange dager tenkt på å lage risotto, og her om dagen da jeg var på butikken, så kjøpte jeg den risen du så sterkt fraråder meg å kjøpe. Så skaden er allerede gjort :P

Vil jo gjerne at det skal bli godt, så jeg får kanskje bruke den til noe annet, og kjøpe skikkelig risotto-ris.

Planen er ihvertfall å lage en sjømatsrisotto. Har lest at man skal bruke fiskekraft til sjømatrisotto og kjøttkraft til kjøttsrisotto, logisk nok. Men er det snakk om buljong jeg skal løse opp i vann eller?

Og må man bruke vin til risottoen? Kan jeg kanskje bruke noe annet istedet?

Hilsen ts, med beklagelse for at jeg ikke er smartere på kjøkkenet.

Skrevet

Du kan helt fint bytte ut vinen med litt eplejuice eller noe sånt. Poenget er å få litt syre og friskhet i retten.

Og du kan godt bruke buljong, jeg ville valgt fiskefond eller grønnsaksfond til en sjømatrisotto, eller hvis du har er kraften fra damping av blåskjell veldig godt oppi. Bare husk at du får lettere et godt resultat om du varmer både vin/juice og kraft før du har det i gryta.

Skrevet

Hvis du har tenkt å bruke reker i risottoen, så får du kokt en helt super kraft av rekeskallet på en halvtime. :) Buljong funker selvfølgelig fint det og - fiskebuljongterningene er litt tamme i smaken synes jeg.

Skrevet

Jeg vil egentlig anbefale å bruke grønnsaksbuljong i en sjømatrisotto, syns ikke fiskebuljong man kjøper er noe særlig god. Og det går kjempefint å ha i litt eddik i stedet for vin :)

Skrevet

Haha, nå måtte jeg le her. Saken er at jeg har i mange dager tenkt på å lage risotto, og her om dagen da jeg var på butikken, så kjøpte jeg den risen du så sterkt fraråder meg å kjøpe. Så skaden er allerede gjort :P

Vil jo gjerne at det skal bli godt, så jeg får kanskje bruke den til noe annet, og kjøpe skikkelig risotto-ris.

Planen er ihvertfall å lage en sjømatsrisotto. Har lest at man skal bruke fiskekraft til sjømatrisotto og kjøttkraft til kjøttsrisotto, logisk nok. Men er det snakk om buljong jeg skal løse opp i vann eller?

Og må man bruke vin til risottoen? Kan jeg kanskje bruke noe annet istedet?

Hilsen ts, med beklagelse for at jeg ikke er smartere på kjøkkenet.

Bruk skikkelig risottoris. :)

Ville heller brukt grønnsaksbuljong enn fiskebuljong jeg også (anbefaler enten organisk buljongterning eller faktisk fiskekraft a'la Jacobs som en får på meny (og muligens spar). Kyllingkraft duger også, det er for så vidt en smakssak. Men husk at risottoen er (og skal være) lun og mild i smaken, så reker ville jeg styrt unna.

Du kan enten bytte ut litt (reduser mengden) av vinen med eplejuice, eller bare bruke kraft uten vin.

En oppskrift (med video)Link

Anonym poster: a1f113e597800a6fddb5f0f1b4cbad76

Skrevet

Jeg ville heller ikke kokt sjømatrisotto på kun reke- og/eller blåskjellkraft. Dette fordi slik kraft er veldig salt (pga saltet fra saltvannet i blåskjellene og saltet på rekeskallene), og når kraften reduseres kraftig ned slik den gjør når man koker risotto, kan man ende med en ferdig rett som blir uspiselig salt.

Anonym poster: 8afb1b226c10467a093904b1a523f7fa

• Liker 1
Skrevet

Hva spiser dere til risottoen? Ikke brød.

Anonym poster: b5638f4b88dcf6a67c4447c5c7409a79

Skrevet

For meg er en god risotto nok i seg selv, bruker verken brød eller salat eller annet tilbehør.

Anonym poster: 80eba07a759f7d889c9e033182f1a08e

• Liker 2
Skrevet

Nå er ikke jeg TS, men jeg har oppriktig forsøkt å finne en italiensk oppskrift på Risotto di mare som inneholder ost. Jeg finner ingen. Det vil jo ikke si at de absolutt ikke finnes, men av de 17 jeg har funnet til nå, på italienske matsider, er det ingen som inneholder ost. Stangselleri er derimot en vanlig ingrediens.

Eivind Hellstrøm har parmesan i flere risottooppskrifter med sjømat, så helt på trynet er det antakelig ikke.

Skrevet

En oppskrift jeg har lagd senest i dag som jeg liker iallefall:

Fres noen båter finhakket hvitløk, løk, større biter champignong i en kjele med olje/smør til løken blir blank.

Så hell i risen og fres den litt sammen med buljongkraft (eller tørr med litt vann).

Hell i vann over så det akkurat dekker risen, og tilsett så mer når denne er kokt bort og fortsett slik til den er ferdig.

Finhakk eplebiter.

Stek kjøttdeig med mye krydder, og tilsett så kjøttdeigen og eplene i kjelen og rør sammen.

Tilsett revet ost og smak til med krydder om nødvendig.

PS: Konsistensen skal være litt grøtaktig og klissete når ferdig, så pass på å ikke tilsette for mye væske.

Anonym poster: 73b208750ae81a4da36d16845caa5f62

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...