Gå til innhold

Hva skjer hvis jeg kun fullfører tjue studiepoeng ett semester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidenes dritt fag på UiO dette semesteret som jeg ikke får godkjent eller har nytte for senere, da jeg skal bytte utdanning. Dersom jeg velger å ikke fullføre dette faget, hvilke konsekvenser vil dette få med tanke på Lånekassen? Jeg har fullt lån og stipend. Jeg vet det beste ville vært å fullført, men det vil være ekstremt vanskelig for meg, og når jeg misliker faget OG ikke har noen nytte for det senere merker jeg at jeg sliter enormt med motivasjonen.

Anonym poster: 1e1661b986ed27cc7fb35af8ddfb1562

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du er mindre enn 60 poeng forsinket, har det ikke så mye å si med tanke på Lånekassa. Men så fort du er 61 poeng forsinket eller mer mister du støtten derfra til du har tatt det inn igjen. De regner kun studiepoeng, så om du har tid til å melde deg opp i et fag du synes at virker interessant så ville jeg gjort det, om du er redd for forsinkelsen. Men det skal ikke ha noe å si når det er så lite :)

Skrevet

Du taper også de 5-6 tusen (eller hvor mye det er) som automatisk omgjøres til stipend etter bestått 10-poengsfag. Utenom det er ikke konsekvensene så mye å snakke om, som Tekola sier. :) Disse stipendkronene kan du dessuten tjene inn igjen, dersom du innen en viss tid (et par-tre semestre? noen som vet?) tar 30 studiepoeng, men f.eks. søker støtte til bare 20 av dem.

Anonym poster: 576f602c9b119293fc879cc965fd280b

Skrevet

Man kan også ta ekstra belastning et semester og ta dem igjen sånn. ;)

Skrevet

Du taper også de 5-6 tusen (eller hvor mye det er) som automatisk omgjøres til stipend etter bestått 10-poengsfag. Utenom det er ikke konsekvensene så mye å snakke om, som Tekola sier. :) Disse stipendkronene kan du dessuten tjene inn igjen, dersom du innen en viss tid (et par-tre semestre? noen som vet?) tar 30 studiepoeng, men f.eks. søker støtte til bare 20 av dem.

Anonym poster: 576f602c9b119293fc879cc965fd280b

Så vidt jeg vet ingen grense på hvor lenge etter man kan "ta igjen" poeng. Jeg tar fag nå for 2008 lånet mitt iallfall så er mer enn et par semestre.

Anonym poster: e1494c37ba448f9e88326d83c8a69361

Skrevet

Så hvis man uansett ikke får omgjort noe til stipend (bor hjemme hos mamma :) ), så spiller det ingen rolle om man hopper av et 10poengs-emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...