Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned? Så lei!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pokker assa! Nå er jeg så lei av at vekten ikke samarbeider! Har prøvd å gå ned 4-5kg i over ett år nå! Står bom fast, uansett hva jeg gjør. Gikk ned 1,5 kg nå etter nyttår, men svosj så var de tilbake igjen! (dvs at vekten nå er 0,5 kg mindre, men den kommer hovedsakelig pga at kroppen ikke holder på like mye vann. Buksene er likevel trangere) De siste dagene nå har jeg fulgt ekstra nøye med på kcal, og har holdt meg til 1400kcal om dagen, i tilleg til at jeg har gått lange turer. Resultatet er opp 0,5 kg.

Hva gjør jeg feil? Blir så deprimert, og det holder meg tilbake sosialt både fordi jeg synes det er flaut (de kg synes vledig godt for de ligger akkurat på den grensen som skiller mellom slank og lubben) og fordi jeg ikke har klær som passer...

Anonym poster: d848591edbfbe83accfd2c58f5d08755

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor høy er du og hva veier du da?

Anonym poster: 78d2e96deba0f2ae997d09ca80bbd784

Skrevet

Hvor høy er du og hva veier du da?

Anonym poster: 78d2e96deba0f2ae997d09ca80bbd784

163, og mellom 60-61 kg. Vil ned til 56-57 kg, men det viktigste er under 59 kg.. Der er grensen min for å se "slank" ut.

Anonym poster: a358e54e80fa20a736267bff40c75039

Skrevet

Utgjør 2 kg til og fra virkelig så mye? Du sier du veier 60-61, men du ser merkbart annerledes ut på 58 kilo? Det.. har jeg litt vanskelig for å tro. Du høres hundre prosent normal ut. Når du har såpass lite å "gå på" er det nok harde tiltak som må til. Du må spise riktig og vil i tillegg ha god hjelp av å være aktiv.

Hvordan er aktivitetsnivået ditt? Hva gjør du på i løpet av en normal dag? HVA spiser du, ikke bare antall kalorier? Hvor gammel er du?

• Liker 2
Skrevet

Vi er like høye, og jeg har også en magisk grense rundt 60 kg som skiller slank fra lubben! Morsomt å høre om flere som har det. Har variert mellom 59-63 det siste året, og det er så tydelig at det er akkurat ved 60 jeg ser lubben ut. Nå har jeg utrolig nok kommet meg ned til 58 uten å ha gjort noe spesielt! Er veldig fornøyd med det. Men vil fortsatt ned til 54-55.

Rart at du ikke går ned ved å spise mindre kalorier.... :klemmer:

Anonym poster: 4a409ea38b175f4770473569ce89d989

• Liker 1
Skrevet

Hva sier målebåndet da?

Har du vurdert å trene styrke? Da vil du nok bli smalere, selv om du kan risikere å gå opp i vekt.

Kanskje du må vurdere hva du faktisk spiser?

Anonym poster: 807a84df7168a06b0b9b9abab60a62d8

• Liker 2
Skrevet

Sliter med akkurat det samme, aner ikke hva jeg gjør feil! Strever og strever, spiser minimalt, null gotteri, kaker og brus, kun litt på lørdag. Kuttet brød, ris og poteter også. Går lange turer.

Men vekten står bom fast. Gir snart opp dette. Bare 5 kg som skal av, men det går visst ikke an det.

Anonym poster: 307270ac13b0b4ce0b14388bcbbf6967

Skrevet

Kanskje du bare trenger å stramme litt opp? Prøv hard styrketrening, det utgjør en stor forskjell. Vekt messig høres du nemlig helt normal ut, men vekt ser jo forskjellig ut på alle så..

Skrevet

Utgjør 2 kg til og fra virkelig så mye? Du sier du veier 60-61, men du ser merkbart annerledes ut på 58 kilo? Det.. har jeg litt vanskelig for å tro. Du høres hundre prosent normal ut. Når du har såpass lite å "gå på" er det nok harde tiltak som må til. Du må spise riktig og vil i tillegg ha god hjelp av å være aktiv.

Hvordan er aktivitetsnivået ditt? Hva gjør du på i løpet av en normal dag? HVA spiser du, ikke bare antall kalorier? Hvor gammel er du?

Joda, ser og føler en merkbar forskjell på 60,5 og 59,8 også jeg. Du får tro hva du vil :) og det kan godt være jeg høres og ser normal ut, men jeg har mistet kroppen jeg endelig hadde lært meg å bli fornøyd med og som jeg fikk komplimenter for fra både gutter og jenter. Veide ca 56 kg for et år siden så det burde o bære mulig selv om det "er lite å gå på"?

Aktivitetsnivået varierer en del, men jeg går minimum et par turer med hunden. Nå i det siste har jeg gått hvertfall 1,5 times tur om dagen, og så trener jeg med sånne hjemmetreningsvideoer som jeg har hatt gode resultater med før. Det er hovedsakelig styrke, på ca 30 min. I dag har jeg trent 50 min.

Jeg har tenkt på om det kan ha noe å si hva jeg spiser faktisk. Spiser en del cottage cheese med tyrkisk joghurt eller fløte over, som kveldskos. Ellers så er jeg glad i ost, og har det på det meste jeg kan ha det på:)

Spiser ellers rene varer, hovedsakelig kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, nøtter, frø og meieriprodukter. Spiser minimalt med karbohydrater.

Har lurt på om jeg kanskje kan hindres av meieriproduktene?

Vi er like høye, og jeg har også en magisk grense rundt 60 kg som skiller slank fra lubben! Morsomt å høre om flere som har det. Har variert mellom 59-63 det siste året, og det er så tydelig at det er akkurat ved 60 jeg ser lubben ut. Nå har jeg utrolig nok kommet meg ned til 58 uten å ha gjort noe spesielt! Er veldig fornøyd med det. Men vil fortsatt ned til 54-55.

Rart at du ikke går ned ved å spise mindre kalorier.... :klemmer:

Anonym poster: 4a409ea38b175f4770473569ce89d989

Så heldig du er!! Jeg må si det er godt å høre at andre også har en slik markant grense, at det ikke er jeg som er sprø, hihi :)

Lykke til videre!

Hva sier målebåndet da?

Har du vurdert å trene styrke? Da vil du nok bli smalere, selv om du kan risikere å gå opp i vekt.

Kanskje du må vurdere hva du faktisk spiser?

Anonym poster: 807a84df7168a06b0b9b9abab60a62d8

Målebåndet er ganske enig med vekta. Har 4-5 cm smalere midje når jeg veier 4-5 kg mindre. Har trent endel styrke, spesielt ben og rompe, og bukserne blir bare trangere :s

Skrevet

Tror på deg, jeg! Vet bare med meg selv at jeg absolutt ikke merket forskjell på to til tre kilo, men har absolutt troen på at andre gjør det.

Ville anbefalt deg å legge videoene på hylla og heller komme deg på et treningssenter, dersom det lar seg gjøre. Det er mye mer effektivt og du får mer ut av det på kortere tid.

Du vet også at du regner kalorier helt riktig? Du nevner nøtter spm noe du spiser mye, og nøtter har et helt latterlig høyt kaloriinnhold. Fløte på tyrkisk yoghurt høres kanskje ikke helt optimalt ut heller. Samtidig bør du også få i deg karbohydrater. Du bør absolutt ikke kutte dem ut, men passe på å få i deg langsomme karbohydrater etter trening spesielt.

• Liker 1
Skrevet

Kveldskosen er det første som må endres, der ødelegger du mye for deg selv. Bytt ut yoghurten og fløten (fløte, faktisk - dét er kaloririkt det!) med frukt, så er du allerede et godt skritt på veien (også ift. vitaminer, som jo er et must for helsa uansett). Cottage cheese er rågodt med biter av kiwi og pære, f.eks., eller med biter av druer og appelsin. Kutt ned på osten - det er nesten bare fett, og det legger seg rett på magen og blir der. Det er masse fett i alle meieriprodukter, så det å f.eks. redusere smørmengden og gå over til lettere smør (ikke meierismør på brødskiva), bruke lett eller ekstra lett melk osv. er sånne små triks i hverdagen som utgjør den virkelige forskjellen når alt kommer til alt :)

Særlig valnøtter har kjempehøyt fett- og kaloriinnhold, så det er mer lørdagskos enn det er ukedagmat.

Anonym poster: fe429b983bb2b09829db2fd9e4d39cc1

Skrevet

Tror på deg, jeg! Vet bare med meg selv at jeg absolutt ikke merket forskjell på to til tre kilo, men har absolutt troen på at andre gjør det.

Ville anbefalt deg å legge videoene på hylla og heller komme deg på et treningssenter, dersom det lar seg gjøre. Det er mye mer effektivt og du får mer ut av det på kortere tid.

Du vet også at du regner kalorier helt riktig? Du nevner nøtter spm noe du spiser mye, og nøtter har et helt latterlig høyt kaloriinnhold. Fløte på tyrkisk yoghurt høres kanskje ikke helt optimalt ut heller. Samtidig bør du også få i deg karbohydrater. Du bør absolutt ikke kutte dem ut, men passe på å få i deg langsomme karbohydrater etter trening spesielt.

Karbohydrater er uaktuelt. Hvertfall mer enn det jeg allerede får i meg :) Og nøtter er det som regel en 5-6 om dagen, men skal jeg kose meg i helgene så lager jeg gjerne noe snacks med nøtter. Spiser det pga det sunne fettet :) fløten der er det snakk om en ss pr 100g cc, men når det blir mye cc blir det jo automatisk mer fløte også. Samtidig er det viktig å få i meg nok fett siden jeg dropper karboene, og det er uaktuelt å spise mengder med bacon, smør ol .... Meeen, når jeg tenker meg om så har jeg fløte i kaffen også, så bør kanskje kutte ned på fløten... Det skal sies at jeg ikke blander tyrkisk joghurt og fløte :)

Det optimale hadde nok vært treningsstudio, men det har jeg ikke råd eller tid til, og det er veldig mye mer lettvint å stå opp, skru på pcen og ta en treningsøkt før jeg starter dagen... Aldri i livet om jeg kommer til å komme meg på treningsstudio på den tiden :P videoene i seg selv har jeg hatt mye god erfaring med!

Men er det ikke sånn at maten er det viktigste for å regulere vekten da? En ting er at jeg ikke går ned i vekt, men at jeg går opp på så lite som jeg spiser synes jeg er veldig rart!!

• Liker 1
Skrevet

Lurer og på om du teller kalorier rett? For når du nevner ost på det meste, fløte og nøtter, det er så kaloririkt, at dette kan du spise svært lite av om dagen.

Men ellers kan styrketrening gjøre my for å stramme opp kroppen, og gå inn i cm. For du er jo helt normalvektig.

Skrevet

Men er det ikke sånn at maten er det viktigste for å regulere vekten da? En ting er at jeg ikke går ned i vekt, men at jeg går opp på så lite som jeg spiser synes jeg er veldig rart!!

Altså. Hvis du spiser for lite vil du ha litt vanskeligheter med å gå ned i vekt. Dette er IKKE på grunn av det enkelte kaller "sparebluss" (sparebluss er en myte), men på grunn av at kroppen din tilpasser seg det lave energiinntaket ved å være mindre aktiv. Selv om du går tur og trener til video, så har dette liten betydning dersom du har så lite energi at du sitter på rumpa resten av dagen.

Jeg legger ved lenke til noen artikler som kan være nyttige for deg:

http://fitnessbloggen.no/derfor-gar-du-ikke-ned-i-vekt-pa-kaloriunderskudd/

http://fitnessbloggen.no/5-myter-ned-i-vekt/

• Liker 1
Skrevet

Kveldskosen er det første som må endres, der ødelegger du mye for deg selv. Bytt ut yoghurten og fløten (fløte, faktisk - dét er kaloririkt det!) med frukt, så er du allerede et godt skritt på veien (også ift. vitaminer, som jo er et must for helsa uansett). Cottage cheese er rågodt med biter av kiwi og pære, f.eks., eller med biter av druer og appelsin. Kutt ned på osten - det er nesten bare fett, og det legger seg rett på magen og blir der. Det er masse fett i alle meieriprodukter, så det å f.eks. redusere smørmengden og gå over til lettere smør (ikke meierismør på brødskiva), bruke lett eller ekstra lett melk osv. er sånne små triks i hverdagen som utgjør den virkelige forskjellen når alt kommer til alt :)

Særlig valnøtter har kjempehøyt fett- og kaloriinnhold, så det er mer lørdagskos enn det er ukedagmat.

Anonym poster: fe429b983bb2b09829db2fd9e4d39cc1

Hei! Jeg har levd sånn som du beskriver frem til nå nylig, og det hjalp ikke i det hele tatt.. Karbohydrater legger seg for min del på magen, gjør meg til et matmonster ved at jeg får et evig sug etter brød, brød, sjokolade, vafler ol... Eneste måten til å motstå disse fristelsene (jobber der det er fri tilgang på sjokolade, vafler, brød med digg pålegg ol) er å ikke spise karbohydrater i det hele tatt.

Kveldskosen burde jeg nok kutte ned ja, men samtidig så er det greit med cc på kvelden for å fylle på med proteiner, og så er det så fint å ha noe p se frem til :P

Ellers så er fett viktig å få i se nok av for min del, det er derfor jeg spiser nøtter og fløte(det er ikke mye om gangen) i utgangspunktet.

Skrevet

Altså. Hvis du spiser for lite vil du ha litt vanskeligheter med å gå ned i vekt. Dette er IKKE på grunn av det enkelte kaller "sparebluss" (sparebluss er en myte), men på grunn av at kroppen din tilpasser seg det lave energiinntaket ved å være mindre aktiv. Selv om du går tur og trener til video, så har dette liten betydning dersom du har så lite energi at du sitter på rumpa resten av dagen.

Jeg legger ved lenke til noen artikler som kan være nyttige for deg:

http://fitnessbloggen.no/derfor-gar-du-ikke-ned-i-vekt-pa-kaloriunderskudd/

http://fitnessbloggen.no/5-myter-ned-i-vekt/

Men det er det her jeg blir sprø av! Fordi jeg har en basalforbrenning på 1300kcal/døgn, og jeg har behov for 1800kcal i døgnet for å oprettholde vekten, etter beregninger på ulike nettsider. Når jeg da spiser 13-1400 kcal så skal det være det som er anbefalt for å gå ned i vekt. Når jeg for noen år siden spiste enda mindre kcal, av ulike årsaker, så raste jeg ned i vekt... Skjønner ingen ting! :P

Skrevet

Men det er det her jeg blir sprø av! Fordi jeg har en basalforbrenning på 1300kcal/døgn, og jeg har behov for 1800kcal i døgnet for å oprettholde vekten, etter beregninger på ulike nettsider. Når jeg da spiser 13-1400 kcal så skal det være det som er anbefalt for å gå ned i vekt. Når jeg for noen år siden spiste enda mindre kcal, av ulike årsaker, så raste jeg ned i vekt... Skjønner ingen ting! :P

Jeg skjønner kjempegodt at du blir sprø, ingenting er verre enn å ikke oppnå det man jobber hardt for!! Det at du raste ned i vekt for noen år siden trenger ikke å bety at du vil gjøre det nå med det samme kaloriinntaket. For noen år siden var du yngre, og mange opplever at det er vanskeligere å holde formen når årene kommer snikende.

Det er fint at du har droppet raske karbohydrater, det burde mange gjøre. Og selvfølgelig, da må man få i seg mer fett for å kompensere for dette. Men du kan kanskje være litt mer obs på skjulte kalorier, som f. eks. fløte og nøtter.

I tillegg kan det hende at du har for lav intensivitet på den treningen du gjør. Det er ikke hvor lenge du trener, men hvordan du trener som gjelder. Du skal svette når du går tur, og svetten skal renne når du trener til video.

Skrevet

Fader assa! Opp 200 g til fra i går :( vet jeg ikke burde veie meg h vr dag, men hadde regnet med at den heller hadde gått ned 100 g eller noe, så hadde tenkt jeg skulle bli motivert!

Trente i 45 min, gått 1,5times tur og spist 1400 kcal..

Hva er det som skjer?

Gjest RompeRusk
Skrevet

Folk her sier at du spiser for mye nøtter og ost, men du hører ikke etter, og nekter for at det er problemet. Tror bare folk blir litt oppgitt over å hjelpe en som ikke gidder å høre ;)

• Liker 1
Skrevet

Folk her sier at du spiser for mye nøtter og ost, men du hører ikke etter, og nekter for at det er problemet. Tror bare folk blir litt oppgitt over å hjelpe en som ikke gidder å høre ;)

Whaaat? Jeg spiser da like fullt 1400 kcal om dagen!! Om jeg spiser 5 nøtter annenhver dag og 30 g ost om dagen så er det virkelig i gen grunn til at jeg skal legge på meg! Nøtter er sunt, kjære deg! Hørt om essensielle fettsyrer? Det er viktig at jeg får i meg tilstrekkelig med fett for at kroppen skal få energi!

Kan du ikke heller gå p svare i en tråd hvor du har noe vittig å komme med?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...