Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har kjøpt meg en pulsklokke, og så har jeg brukt den noen ganger på spinningtimer med harde intervaller.. Uansett, igår klarte jeg (ifølge pulsklokken) å nå makspulsen, altså 100%, som tilsvarer 198slag per minutt.. Er dette i det hele tatt mulig? Er det andre som har nådd makspulsen sin ved intervalltrening? Eller er det klokken som ikke helt stemmer? Har en polar ft4..

Takker for svar! :)

Anonym poster: e1caac33b718337a9673743a0781dcc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg når makspuls på siste intervall når jeg løper 4x4 og tyner hastigheten bare for å se om jeg klarer å gjennomføre. Blodsmak i kjeften og makspuls (196 i mitt tilfelle).

Anonym poster: dd12f596d61c13fe3c216a74c01475d5

Gjest Tigress
Skrevet

Ja, det er mogleg, men ikkje utan at du veit det ganske godt... Det tek ei stund og ikkje minst mykje vilje for å presse seg opp i makspuls, så eg vli tru at makspulsen din er høgare enn det du fekk utan å gå inn for det...

Skrevet

Ja, det er mogleg, men ikkje utan at du veit det ganske godt... Det tek ei stund og ikkje minst mykje vilje for å presse seg opp i makspuls, så eg vli tru at makspulsen din er høgare enn det du fekk utan å gå inn for det...

Nei jeg gikk ikke in for det, men jeg kjente et par-tre ganger i løpet av timen at nå klarer jeg ikke mer.. Så er jo i såfall da jeg har nådd makspulsen min.. Skal sies at jeg er veldig godt trent, ihvertfall på kondisjon på spinningsykkel da jeg har gjort det i flere år i snitt to ganger i uken.. Men burde man ikke kunne stole på pulsklokken sin? Eller regner den feil?

TS

Skrevet

Makspuls er ganske individuelt. Hvis du bare har stilt den på 220 - alder kan det være at det er det som er problemet. I mitt tilfelle bør jeg ha en makspuls på 200, men har på 217. Det er ganske stor forskjell.

Skrevet

Makspuls er ganske individuelt. Hvis du bare har stilt den på 220 - alder kan det være at det er det som er problemet. I mitt tilfelle bør jeg ha en makspuls på 200, men har på 217. Det er ganske stor forskjell.

Men hvordan stiller man in dette på pulsklokke? Jeg har ikke stilt in noe som helst, men det står i pulsklokken at min makspuls er på 198.. Har den da bare regnet ut dette selv? Hmm.. Forvirret..

Gjest Tigress
Skrevet

Nei jeg gikk ikke in for det, men jeg kjente et par-tre ganger i løpet av timen at nå klarer jeg ikke mer.. Så er jo i såfall da jeg har nådd makspulsen min..

Du er nok framleis ei stund frå makspuls: du gjer ikkje makspuls eit par-tre gonger i ei økt, det gjer du ein gong, og så gjer du ikkje meir den dagen. Du kan nok presse pulsen opp ein del meir. Så eg ville justert innstillingane på pulsklokka til å vise øvste grense for sone 4 er 195 (eller kva det var).

Du kan som oftast stole på at pulsklokka di syner rett puls, men kva talet på slag seier deg, det er du nøydd til å vite.

Skrevet

Det er lurt å teste makspulsen ja! Her er link som beskriver hvordan du kan gjøre det på spinningsykkel.

Min teoretiske maspuls er 190, men jeg har målt den til 205. (jeg har gjort noen makspulstester og kommet opp på 200 men justerte den opp enda 5 slag etter å ha målt 205 i et løp). 90% av teoretisk makspuls tilsvarer bare 83% av min reelle makspuls så har ganske mye å si når følger trening som baserer seg på ulike pulssoner.

Skrevet

Jeg ville tatt en makxpulstest. På mitt treningssenter så tilbyr de dette gratis til alle sine kunder :)

Da får du noe å forholde deg til iallefall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...