Gå til innhold

Hvor mye frukt og grønnsaker spiser dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv spiser jeg mer enn 3,5 kg grønnsaker pr uke - pleier å ha ett halvt kilo grønnsaker til hvert middagsmåltid jeg. Bruker både ferdige poser med grønnsaker og ferske, alt etter som. Middagene mine, med kjøtt eller fisk samt poteter, ris eller pasta ligger således på 0,9-1,2 kilo til sammen (i alle fall seks dager i uken). I tillegg til de ca 3,5 kg grønnsaker jeg får i meg til middagsmåltidene så spiser jeg noe grønnsaker til andre måltider også.

Frukt har jeg alltid ståendes fremme, nå går det i fire som minimum til syv-åtte om dagen, om det er god og fersk frukt går det som mest, om ikke så blir det bare ca fire om dagen. Litt avhenger av når og hvor jeg handler, hvor flink jeg er til å spise frukt.

Enn dere da? Vet jo at inntaket varierer mye fra person til person, derfor er jeg nysgjerrig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg spiser mye grønnsaker og lite frukt.

Alle middagene mine er basert på grønnsaker, for eksempel suppe, gryteretter, sauser laget fra bunnen, squash-lasagne osv. Har også nesten alltid plantebasert pålegg som hummus og avocado.

Jeg vet ikke hvor mange gram det blir per dag/uke - men jeg bærer med meg ganske store mengder grønnsaker hjem fra butikken.

Frukt synes jeg er vanskelig nå om vinteren, synes alt smaker kjipt. :/

Gjest Tigress
Skrevet

Det varierer. Eg brukar mykje lauk og bøner, men ikkje så mykje anna. Eg et ein del gulrøtter, men ikkje ein halvkilo om dagen for å seie det slik. Frukt synest eg berre eg blir svolten av, men det går ein del bananar og eple likevel. Eg har eit mål om å ete meir grønsaker og frukt, sjølv om eg trur kosten er ganske bra alt i alt.

Skrevet

Får i hvertfall i meg 5 om dagen uten problemer... Har som regel pære eller eple ved siden av matpakken til lunsj, tar en frukt etter jobb (før jeg begynner å lage middag), spiser en halv tallerken med grønnsaker/salat til middagen og har en banan på frokostblandingen jeg spiser til kveldsmat (hvorfor heter det frokostblanding, egentlig...). I tillegg kommer jo en del grønnsaker som man kanskje ikke tenker over, f.eks. tomat, agurk og paprika på brødskivene.

Middag uten grønnsaker er ikke ordentlig middag.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Middag uten grønnsaker er ikke ordentlig middag.

Hear, hear!

• Liker 3
Skrevet

Jeg spiser sjeldent frukt, foruten tomat, avokado, og sitrus. Dette spiser jeg stort sett daglig. I tillegg spiser jeg mye grønnsaker hver dag, men jeg aner ikke hvor mye i forhold til vekt. Det varierer selvsagt også. Stort sett går det 1 stort brokkoli hode, et par gulrøtter, et par stilker selleri, paprika, agurk, og godt med grønne bladgrønnsaker som spinat o.l. Spiser bare ferske grønnsaker..Jeg spiser stort sett rå grønsaker, eller lett dampet.

Skrevet

Mengden frukt begrenser jeg for å hindre blodsukker som spretter opp og ned. Men spiser ofte 100 gram blåbær eller bringebær til frokost, og en banan før trening.

Grønnsaker spiser jeg til hvert måltid. Salat til lunsj eller omelett med grønnsaker. Store mengder dampede grønnsaker til middag, og gjerne hjemmelaget suppe, rå gulrøtter/selleri/kålrabi og annen grønnsakssnacks til kvelds. Tar jeg noen knekkebrød som mellommåltid har jeg alltid paprika/tomater/agurk til. Er opptatt av at grønnsakene skal være minst mulig behandlet, kokte og stekte grønnsaker har mistet mye av næringsinnholdet.

Skrevet

Varierer veldig, men på jobben så er det som regel litt salat sammen med brødskivene. Til middag så blir det som regel litt lettkokte grønnsaker som brokolli, gulrot eller lignende. tilsammen kanskje 300 gram. Så jukser jeg litt også og kjøpte litt hvetegresspulver (fra www.naturalis.no) som jeg av og til blander med rå grønnsaker eller frukt i en smoothie. En teskje hvetegresspulver skal visstnok inneholde like mye vitaminer og mineraler som et par kg grønnsaker.

Ellers så slet jeg litt med grønnsaker tidligere, men jeg fant ut at lysten på grønt økte jo mer jeg spiste. Det kan kanskje være en trøst for de som sliter å komme i gang med grønt i kosten.

Skrevet

Glemte å si at jeg også ofte juicer grønnsaker, og spiser også godt med hvitløk, fennikel, spirer, ingefær, fersk chili, osv.

Jeg bruker ofte hvetegress/bygghvetegress pulver i tillegg. Blander alltid i vann.

Skrevet

Frukt, grønnsaker og bær er mer eller mindre det eneste jeg spiser! Smoohie av bær til frokost/lunsj, oppkuttet grønnsaker og en frukt til middag, wok til kveldsmat, pluss småspiser grønnsaker og tørket frukt (uten tilsatt sukker) innimellom.

Anonym poster: b25019f5950dfe909458d59fd712ecaa

Skrevet

Mengden frukt begrenser jeg for å hindre blodsukker som spretter opp og ned. Men spiser ofte 100 gram blåbær eller bringebær til frokost, og en banan før trening.

Grønnsaker spiser jeg til hvert måltid. Salat til lunsj eller omelett med grønnsaker. Store mengder dampede grønnsaker til middag, og gjerne hjemmelaget suppe, rå gulrøtter/selleri/kålrabi og annen grønnsakssnacks til kvelds. Tar jeg noen knekkebrød som mellommåltid har jeg alltid paprika/tomater/agurk til. Er opptatt av at grønnsakene skal være minst mulig behandlet, kokte og stekte grønnsaker har mistet mye av næringsinnholdet.

Det er begrenset hvor mye blodsukkeret kan svinge med frukt, mange spiser snop og skyller det ned med brus (det siste burde dem bekymre seg for, frukt til sammenligning trenger du ikke være redd for)..

Når det er sakt så kan mer komplekse karbohydrater gi verre bludsukkerstigning enn mindre komplekse karbohydrster - her spiller mange faktorer inn, bl.a. mengde karbohydrater, sammensetningen av næringstoffer og f.eks. at frukt inneholder fiber mens brus og snop ikke gjør det.

Gjest Snoken-
Skrevet (endret)

Bor alene, lager bare mat til meg selv. Så... Da blir det dårlig med grønnsaker, grønnsaker blir så fort dårlig. Det finnes ikke en grønnsak i kjøleskapet akkurat nå. Spiser mye fisk, havre, rosiner, egg osv. Er frisk året rundt, og er blid. Det har gått veldig bra så langt, men jeg skal prøve å skjerpe meg.

Endret av Snoken-
Skrevet

Jeg spiser maks 1 frukt om dagen, men spiser alltid mer bær. Jeg spiser også en del grønnsaker til middag, og prøver å flette inn litt grønnsaker til lunsj (i en omelett o.l.).

Skrevet

Jeg spiser mye grønnsaker og litt frukt og bær. Paprika, agurk og tomater på pålegg til lunsj, gulrøtter, brokkoli og blomkål (wokposen fra rimi, en halv ca.) til middag. Noen ganger spiser jeg banan og blåbær sammen med yoghurt om kvelden. Er ikke så veldig glad i andre grønnsaker, frukt og bær så dette er stort sett det går i :)

Skrevet

For lite anntagligvis.. Eller, i perioder gidder jeg å juice, og om sommeren trykker jeg i meg så masse bær at huden nesten skifter farge til rød eller blå alt etter hvilket bær det er. :fnise:

Men nå om vinteren så blir det bare en neve grønnsaker i middagen og endel poteter, kanskje 1 kiwi i uka, sporadisk mengde appelsin- eller eplejuice, vel 3 sitroner, hermetiske tomater og hjemmelaget eplemos i bakst og middag. Tran er viktigere for meg å innta.

Sier meg enig i at en middag uten grønnsaker er sørgelige greier.

La oss si i snitt nå! 1,5Kg grønnsaker, 13 frukt og 0,3L juice.

Anonym poster: 9a3e74635eb225d09cae35823588f256

Skrevet

Bor alene, lager bare mat til meg selv. Så... Da blir det dårlig med grønnsaker, grønnsaker blir så fort dårlig. Det finnes ikke en grønnsak i kjøleskapet akkurat nå. Spiser mye fisk, havre, rosiner, egg osv. Er frisk året rundt, og er blid. Det har gått veldig bra så langt, men jeg skal prøve å skjerpe meg.

Hva er fort dårlig? Grønnsaker holder seg i mange dager, det er jo såklart også viktig at du har riktig temperatur i kjøleksapet og at du oppbevarer dem i skuffen beregnet på grønnsaker for lengst mulig holdbarhet. Et brokkolihode f.eks, er holdbar i flere dager, og meningen er jo at den skal konsumeres fortløpende. Det er det som er greia med fersk mat :ler:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...