AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #1 Skrevet 5. februar 2013 Kan noen fortelle meg hvordan man lagrer for eksempel slik http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33191395&kwUnica=h%F8y høyensilasje? Si at jeg foreksempel kjøper 20 baller, og tar inn 1 i stallen av gangen. Kan de 19 andre ligge ute til jeg trenger de? Når jeg kommer inn tar jeg av plasten og drar av litt og litt høy eller må det spres slik at alt ligge utover? Vet dette er et veldig dumt spørsmål, så beklager for det! Anonym poster: d3eadc2907df2260c53f0f15231d05ab
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #2 Skrevet 5. februar 2013 Du kan la alle ballene ligge ute til du trenger de, så lenge plasten er hel. Så tar du av hele plasten og rister litt på høyet. Om du har det inne eller ute spiller ingen rolle, så lenge du har noe over (og under) høyet. Jeg tar ut av fra plasten og rister det litt, for at det ikke skal gå varmt i høyet. Da blir høyet ødelagt og muggent. Anonym poster: c8790fc0ae7cedb4356a889082b155d5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #3 Skrevet 5. februar 2013 Pass også på at de andre ballene ligger i le for sola når det begynner å bli varmere i været, selv om plasten er tett blir det mugg dersom de blir liggende for lenge. Generelt bruker ikke vi annett enn tørt høy etter påske. Nå er vi litt sære på kvalitet men om vi finner mugg i noe som er plastpakket får ikke hestene spise det, alt av mugg blir fjernet også blir det brukt til kuene i stede. Anonym poster: e0d0a43763800be44cc7eb8ab4ed1bfe 1
Fossefall Skrevet 5. februar 2013 #4 Skrevet 5. februar 2013 Pass også på at de andre ballene ligger i le for sola når det begynner å bli varmere i været, selv om plasten er tett blir det mugg dersom de blir liggende for lenge. Generelt bruker ikke vi annett enn tørt høy etter påske. Nå er vi litt sære på kvalitet men om vi finner mugg i noe som er plastpakket får ikke hestene spise det, alt av mugg blir fjernet også blir det brukt til kuene i stede. Anonym poster: e0d0a43763800be44cc7eb8ab4ed1bfe Vi gjør det rimelig likt det dere gjør, finner jeg mugg på høyet går det rett til stutene. Vi har også tørrhøyet pakket i plast men plassert i skyggen, ikke direkte sollys og har lite problemer med mugg på det. Vi har "noe" lagringsproblemer innendørs da de firbeinte tilsammen spiser omtrent 1350 rundballer over vinteren.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 5. februar 2013 #5 Skrevet 5. februar 2013 Som andre sier - ikke midt i sola (som dessverre ikke alltid er like enkelt) og forsiktig med overgang jorder ol pga jordrotter. Kan du legge de oppå noe så de kommer opp fra bakken og vekk fra mus og jordrotter, så er dette lurt. Ellers er det veldig praktisk med plastpakket grovfor.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #6 Skrevet 5. februar 2013 Vi har rundballer og ensilageballer liggende ute fra sommer til vår, ikke så mange neste vår riktignok, men her er vi ikke forsiktige med jordrotter eller sånt, det har vi ikke. Det vi er forsiktige med er kråker som hakker hull på ballene, vi legger store mengder presenning og grus over det slik at det ligger veldig beskyttet. Sola kommer ikke spesielt godt til siden vi bor til slik at et fjell som sperrer for senhøsten og vinteren. Det som er viktig å huske på er at ingen av ballene skal være hull i. Vi har ikke mye mugg og råte i de. Anonym poster: 035f0a31ce4cfeba96d5f671dbe9c8bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå