Gå til innhold

kronikk i aftenposten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kjempebra. Det paradoksale i dag er at alle vil at barn skal ut å leke og være aktive, men de får ikke lov til å gjøre det på egne premisser. Barn i dag skal ikke få oppleve å finne sine egne fysiske og mentale grenser og utfordre disse for igjen og strekke seg lengre neste gang.

Alle grenser dras opp på forhånd av overbeskyttende foreldre som har glemt hvordan det er å være barn, eller som er redde for hva andre tror og mener. Jeg er oppriktig bekymret for hvordan det blir den dagen landet skal styres av en generasjon som aldri har opplevd motgang, skuffelser og nedturer. For hvordan skal man vite hvordan det er å ha det bra, om man aldri har opplevd det motsatte.

Det eneste som er sikkert, er at vi kommer til å bli skuffet og såret en eller flere ganger i løpet av livet. Dersom vi ikke får trening i å takle slike ting gjennom barndommen og ungdomstiden, vil vi ikke klare å håndtere det i voksen alder heller. For mamma og pappa vil ikke alltid være der for å ordne opp.

Jeg tror "det beste for barnet" i mange tilfeller vil vise seg å bli en gedigen bjørnetjeneste.

Endret av andy capp
  • Liker 1
Skrevet

Applaus til han som skrev artikkelen.

• Liker 2
Skrevet

Leste nettopp artiklen og tenkte å poste link i forumet, men så var det allerede en tråd.

Slike artikler gjør meg glad og håpfull, herlig! Og så treffende! Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har følt at argumenter kommer til kort for slike holdninger.

Skrevet

Den var bra. Man syr puter under dagens barn, men så tenker jeg at de fleste barn under 6 år går i barnehage. Der blir de ofte styrt og lite valg, men dager der det er mye fravær og lite voksne, så er det mye frilek. Da må de finne på ting selv og bli kreative, og det er bra. Så komme det stadig spm om barnet er unormal om det ikke sovner 19 hver dag året rundt, om det er normalt å ikke skifte tissebleie 2 ganger på natten, om man er dum om man gir morsmelkerstatning osv. Media skaper usikkerheten rundt foreldre, de er de første som slår opp saker også. For ikke glemme mammabloggene, der hjemmene er perfekte, rene og drømmende. Hvor leker da ungene i det strøkne hjemmet? Så tror vi andre at alle hjem er slik, og bli usikre. Så går det slik, vi tror alle er perfekte, mens sannheten er at de aller fleste er normale, og mange tar opp store lån for å matche naboens lekre hjem ;)

Anonym poster: a85f38af355156d501da39feba90c9e3

Skrevet

Ha på seg hjelm under kastanje treet? Hvor får folk sånt noe fra?

Anonym poster: c63db80c81756e54ac30e60a903c184d

• Liker 3
Skrevet

Flere burde lese seg opp på kroppsfenomenologi. Kroppen erfarer før hjernen reflekterer over det kroppen har erfart. Hvordan skal barn erfare at om høsten faller det kastanjenøtter fra trærne, og de ikke får oppleve at de faktisk detter ned og treffer deg i hodet? Jada, det kan nok gjøre litt vondt første gangen, men da lærer man jo hvertfall det da! Kanskje man lærer litt om både trær og gravitasjon i samme sleng.

Nei, la ungene bruke hjelm. Da slipper de å erfare. Er nok best sånn, for barnas beste mener jeg. :ironi:

Anonym poster: 189ae50fc4a9153612dcf9e69c501870

• Liker 4
Skrevet

Jeg skulle gjerne vært der når diskusjonen om hva de skulle gjøre med kastanjetreet dukket opp. Spørsmålet er vel om man hadde fått barnevernet på nakken hvis man hadde slått seg på kneet og møtt idiotien med latter.

Lurer på om det er en slik mentalitet som råder i det offentlige byråkratiet også.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syntes det var en treffende kronikk.

Selv er jeg blant de bekymrede (men har riktignok ALDRI bekymret meg for kastanjer! Herregud!), og det ser jeg på som en av mine dårligste trekk som forelder. Jeg kjemper mot bekymringene mine hver eneste dag fordi jeg ikke ønsker at barna mine skal bli en bekymrer som meg.

• Liker 1
Skrevet

Så glimrende skrevet , fantastisk.

Jeg har opplevd så mange foreldre som ikke tør å gjøre ting med ungene, fordi det er ikke " vanlig " eller bra nok eller whatever...

Frykten kan jo i noen tilfeller være reel, det finnes skruer der ute som anmelder deg til barnevernet om du henger opp ned i et tre sammen med ungene.

Selv er jeg heldigvis forskånet fra mye av frykten, pga min posisjon trenger jeg ikke i like stor grad bry meg om skruer. Men det er mange som må......

Skrevet

Herlig kronikk! Jeg er så enig, så enig! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...