Gå til innhold

Lav arbeidsledighet - vanskelig å få jobb- hva er greia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er logikken her.

Det står på NAV sidene at det er lav arbeidsledighet. Likevel, jeg med masse arbeidserfaring og i forskjellige bransjer, slik at jeg egentlig har flere ben og stå på kommer ikke i mål og ikke minst høyere utdannelse.Jeg har faktisk vært til mange intervju, men det er bare intern søkere som får jobben.

Hva er sannheten er det fullt opp i firmaer? De har fyllt til randen fordi Norge går så bra?

Eller er det falske tall og flere sliter faktisk med å få seg jobb.

Er også greia nå at det er vanskelig å få fast jobb, men det går an å gå i vikariat i all evighet?

Anonym poster: d07cd2358d19943d1071091e20face50

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva slags jobber er det du søker?

Anonym poster: b02cf7586734bc76a5e3ca12a6172ee1

Gjest strykebrett
Skrevet

Det kan være at det er masse skjult ledighet. Det er bare de som er registrert som arbeidssøkende hos NAV som er med i statistikken, og det kan jo være mange som er ledige men ikke registrerte. Det kan også være at det er masse ledige jobber på andre steder i landet enn der du søker. Hvis man ikke er villig til å flytte så er det fort vanskelig å få jobb.

Skrevet

Er nok mange grunner til dette....

Mange av de som er registrert hos nav, men som er på kurs/tiltak regnes ikke som arbeidsledige.... selv om de er det!

Og ja, veeldig mange steder er det ansettelsesstopp, og det eneste man evt, kan få da, er vikariater.

Er du i tilegg norsk, kan det være vannskelig å få jobb, fordi arbeidsgivere er "pålagt" å ta inn noen utlenninger også...

jeg blir stadig vekk irritert på alle som påstår at "de som vil jobbe får seg en jobb" nei, så enkelt er det faktisk ikke for alle!!!

Lykke til, håper du får deg drømmejobben snart:)

Anonym poster: d72592141e187e8634f83bf456747be3

• Liker 10
Skrevet

Er man akademiker med typiske "Blindern" fag er det ikke lett. Blant de jeg kjenner, så får ufaglærte enklere jobb enn "Blinderne" utdannede.

Skrevet

Greia er at det ikke kun er arbeidsledige som søker på jobber her i landet. Når folk er misfornøyde med jobbene sine så søker de jo selvfølgelig på andre jobber. Dette til tross for at de har en jobb fra før av. Dette øker presset på oss andre arbeidsledige da alt arbeidsgivere ønsker er folk som har erfaring.

Dessuten er det mange innvandrere som kommer til Norge nå ene og alene for å få seg jobb. Mange kommer også fra Danmark og Sverige. Dette er ikke rasistisk ment, men dersom vi hadde satt en stopper for dette så hadde det blitt lettere for oss nordmenn å få seg jobb her.

Det er mange som ikke faller under NAVs kategorier for å få trygd. Når man ikke faller inn under disse kategoriene blir man heller ikke registrert som arbeidsledig hos NAV med mindre man selv annen hver uke tar intiativet til å sende inn meldekort. Og hva er vitsen med det når man ikke får noe igjen for det? Ja, jeg er klar over at NAV sier arbeidsgivere kan kontakte arbeidsledige via nettstedet deres. MEN i praksis blir dette kun brukt for arbeidsgivere som ønsker seg gratis bemanning vha praksisplasser. Det er i alle fall slik i de aller fleste tilfellene (tør jeg påstå)!

Anonym poster: 8886fee23bd0680a639c763ca38e4f52

• Liker 3
Skrevet

Jeg har lurt på det samme.

Jeg er høyt utdannet, med masse relevant erfaring. En ganske attraktiv kandidat på papiret, og bruker som regel alltid få jobben når jeg kommer på intervju - får generelt veldig gode tilbakemeldinger. Veldig gode referanser har jeg også.

Men jeg får ikke jobb nå om dagen, og aner ikke hvorfor.

Det jeg vet om den bransjen jeg kommer fra er at det er mye ansettelsesstopper. De har ikke lov til å utlyse en eneste stilling - og slik har det vært i flere år, mange konsern har gjort det samme.

I tillegg har de hatt nedbemanninger, og dette er ikke en bransje som gjør det dårlig - tvert imot.

De har kjempegod inntjening, men de omstrukturer for å ta forholdsregler ifht finanskrise osv.

Andre steder vet jeg at det går mye i vikariater, og de ansetter interne.

En annen erfaring jeg har gjort meg er at konkurransen idag er så høy(med idag mener jeg de siste 1-3 årene kanskje), at mange søker seg "nedover", selv de med supersolid kompetanse.

Eksempelvis at noen med lederansvar tar rådgiverjobber osv.

Nei - så du kan så si, jeg tenker jo også "hvorfor i alle dager får ikke jeg jobb når ledigheten er så lav" - men jeg tror nok ledighetstallene er noe konstruerte.

Det er nok mye mer deltid/kortere engasjementer/vikariater ute å går enn man ser umiddelbart.

Anonym poster: e6856e3ccb234b397203f5129a1c8f5f

• Liker 1
Skrevet

Noe av greia er at man ikke kan bruke sin egen erfaring til å si noe om arbeidsmarkedet generelt. Selv om det er lav arbeidsledighet betyr det ikke at arbeidsmarkedet har behov for DEG - dessverre.

Jeg kjenner ingen som sliter med å få fast jobb (utenom dem jeg kjenner som vil jobbe i helsevesenet)...

• Liker 1
Skrevet

Hele poenget er at dersom du har den utdanningen som samfunnet etterspør er det ingen problemer å få fast jobb, tilbud-etterspørsel tankegang er vesentlig her, derfor er det viktig hele tiden undersøke stillinger i arbeidsmarkedet når man studerer slik at man kan peile seg inn der jobbehovet er stort...da vil man få fast jobb (bortsett fra i helsevesenet da, de sliter uansett)

Anonym poster: e978d5ee5c99a51d8778cf7aced148c5

• Liker 1
Skrevet

Hva mener dere med at helsevesenet sliter? Jeg trodde de var desperate etter sykepleiere?

Anonym poster: b7d071718bf193609a334815390f03b3

Skrevet

Det sies at helsevesenet sliter men i vår kommune er det kun ferievikariater som er ledige og slik har det vert i mange år. Barnehagene søker kun etter vikarer (svangerskap)...

Skrevet

Hva mener dere med at helsevesenet sliter? Jeg trodde de var desperate etter sykepleiere?

Joda det er ett skrikende behov for helsepersonell, men pga budskjettkutt og innsparinger har de fleste helseforetakene nå annsettelsesstopp! Så dersom de trenger flere får man kun vikariater eller tilkallingsvakter...

Det er så og si umulig å få en fast 100% stilling i helsevesenet i dag...

Tragisk, da det er det man virkelig trenger...

Skrevet

Anonym poster:

b7d071718bf193609a334815390f03b3

Ja min erfaring med de store Oslo-sykehusene, samt i en rekke kommuner er at det er ansettelsesstopp både for sykepleiere og leger pga budsjettkutt. Håpløst å få fast jobb, for leger er det enda verre, men så er det ikke like stort behov for dem som for sykepleiere heller da.

Skrevet

Joda, men til gjengjeld er det veldig, veldig vanskelig å få en fast 100%-stilling i helsevesenet. Helsevesenet sutrer gjerne over lite arbeidskraft, men å tilby gode betingelser, nei det gidder de ikke. Klart man må forvente at voksne mennesker ønsker å jobbe i en 42,37% stilling!

Skrevet

Joda, men til gjengjeld er det veldig, veldig vanskelig å få en fast 100%-stilling i helsevesenet. Helsevesenet sutrer gjerne over lite arbeidskraft, men å tilby gode betingelser, nei det gidder de ikke. Klart man må forvente at voksne mennesker ønsker å jobbe i en 42,37% stilling!

Tja, det kan man jo delvis takke organiseringen i form av sykehusforetakene (massivt byråkrati) for. Det skla jo spinkes, spares, effektiviseres og omorganiseres i alle små hjørner, og da får man slike resultater som det.

Anonym poster: c37cd1d4bf1d731829c755691580fc81

Skrevet

Joda, men til gjengjeld er det veldig, veldig vanskelig å

få en fast 100%-stilling i helsevesenet. Helsevesenet

sutrer gjerne over lite arbeidskraft, men å tilby gode

betingelser, nei det gidder de ikke. Klart man må

forvente at voksne mennesker ønsker å jobbe i en

42,37% stilling!

Enig i at det er uholdbart at sykepleiere og leger ikke får fast jobb, og at de ofte sliter med at det skal spares og spilles i det vide og brede slik at de gjerne setter færre på vakt enn nødvendig. Men lønnsmessig kan man ikke si at de har dårlige betingelser. Har selv jobbet i helsevesenet, og jammen kan man tjene gode penger både som sykepleier og lege. Og mange leger ønsker faktisk vaktene sine for det er jo nettopp der man tjener gode penger. Selv om leger og sykepleiere sliter med å få fast jobb er det ikke problematisk å få jobb. Ulempen er at du går i korte vikariater, men det er jo sjelden de ikke forlenges. Sykepleiere kan jo fint ligge på 500 000 dersom de tar litt ekstravakter.

Skrevet

jeg blir stadig vekk irritert på alle som påstår at "de som vil jobbe får seg en jobb" nei, så enkelt er det faktisk ikke for alle!!!

kunne ikke vært mer enig.

Pluss den der med at har du jobb får du lett annen jobb. Det stemmer heller ikke.

Blir bare bombadert med hvorfor du ikke vil ha nåværende jobb, og hvorfor du har vært der så kort tid. Da er det ikke lett å ta en "ekstrajobb" for å bevise at du vil jobbe mens du jakter på en annen jobb.

Anonym poster: d07cd2358d19943d1071091e20face50

Skrevet

Enig i at det er uholdbart at sykepleiere og leger ikke får fast jobb, og at de ofte sliter med at det skal spares og spilles i det vide og brede slik at de gjerne setter færre på vakt enn nødvendig. Men lønnsmessig kan man ikke si at de har dårlige betingelser. Har selv jobbet i helsevesenet, og jammen kan man tjene gode penger både som sykepleier og lege. Og mange leger ønsker faktisk vaktene sine for det er jo nettopp der man tjener gode penger. Selv om leger og sykepleiere sliter med å få fast jobb er det ikke problematisk å få jobb. Ulempen er at du går i korte vikariater, men det er jo sjelden de ikke forlenges. Sykepleiere kan jo fint ligge på 500 000 dersom de tar litt ekstravakter.

Nei, det er normalt sett ikke problem med forlengelse, men det har implikasjoner i forhold til andre deler av livet. For det første vet man jo ikke _helt_ om man har jobbet halvt år, slik usikkerhet kan tære på over tid. For det andre blir det mye vanskeligere i forhold til lån da bankene legger stor vekt på om man har fast jobb eller ikke.

Anonym poster: c37cd1d4bf1d731829c755691580fc81

Skrevet

Trodde det var slik det hang sammen jeg, lav arb.ledighet = "mettet" marked?

Anonym poster: a36ca7aa5a920dd6955948c3bcf64f9a

• Liker 1
Skrevet

Gode og gode lønnsbetingelser, jeg vet nå ikke helt jeg. Personlig anser jeg ikke det som gode lønnsbetingelser at man må ta ekstravakter for å få en god lønn. Men nå vil jeg ikke klage på lønna til sykepleiere generelt uansett, altså. Jeg synes bare ikke at man skal måle lønnsbetingelser på grunnlag av at man tar ekstravakter. :)

Og for min del blir betingelsene dårlige når det er nesten umulig å få en fast, forutsigbar jobb, selv om lønna er god. Og det tror jeg mange i helsevesenet er enige i. Det er svært slitsomt å jobbe på den måten over mange år, uten noen form for forutsigbarhet, så for min del måtte lønna vært svært høy skulle jeg kalt betingelsene deres for generelt gode.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...