lottelotti Skrevet 4. februar 2013 #1 Skrevet 4. februar 2013 Hei, jeg er en ganske ung jente på 14 år, som virkelig har lyst til og bli bedre i ting som politikk, musikk og bøker. Det er ganske vanskelig siden begge foreldrene mine ikke er noe samfunns orientert og kan lite om alle tre. Så jeg tenkte jeg kunne starte smått med en bok! Jeg har lyst på noe som virkelig får tårene til og trille fram når du leser den. Og ikke noe krim som Unni Lindel, liker ikke bøker som er sann "14:37 ankom Greta Jacobsen sentral stasjonen" feks, det skjønner jeg lite av og klarer aldri og henge med på det som skjer. Har dere noen gode tips? :-)
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 Varmer hjertet at noen unge også har sansen for slike ting, like'r! Anonym poster: 1c86cbb3553dd11b45c9c49bdbe73357
Mermaid Blues Skrevet 5. februar 2013 #3 Skrevet 5. februar 2013 Husker jeg leste blant annet Frankenstein av Mary Shelley, Dracula av Bram Stoker og Ringeren av Notre Dame av Victor Hugo da jeg var på din alder, og storkoste meg med dem Av Hugo kan jo også De Elendige (Les Misérables) anbefales, da får du en god slump historie med på kjøpet, Victor Hugo var sønn av en av Napoleons generaler, og visste dermed mye om hva som foregikk på slagmarken. Du må kanskje på biblioteket for å finne den dersom du ikke er trygg på å lese større romaner på engelsk, den norske oversettelsen har vært utsolgt fra forlaget i årevis. Utvandrer-eposet til Vilhelm Moberg var også noe jeg likte utrolig godt på ungdomsskolen, og i tillegg til å være en fin romanserie inneholder de også masse historie. Det er totalt fire bøker, Utvandrerne, Innvandrerne, Nybyggerne og Siste Brev til Sverige. Ellers anbefaler jeg 1984 av George Orwell til alle - den kan kanskje være litt utfordrende språklig, men det er et av de mesterverkene som "alle" har lest, og vel...alle burde egentlig lese den Anbefaler også Animal Farm (Kamerat Napoleon på norsk) av samme forfatter, den er veldig grei å lese før 1984 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå