Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge må man bruke for å gå ned 40 kg uten at det er skadelig for kroppen?

Trenger litt svar og tips til hva man kan spise og lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig lite informasjon i posten din. Hvis du veier 50 kilo er det skadelig uansett. Det samme hvis du veier 60, 70, og 80 kilo. Hvis du veier 90 kg og er 155 høy kan kanskje 50 kg være en akseptabel vekt. Poenget mitt er: Vi vet ingenting om hva du veier eller hvor høy du er, og derfor er det vanskelig å poengtere noe form for "sunn" lengde på vekttapet du vil oppnå.

Forøvrig sies det at jevnt 0.5-1.5kg uka er ok for kroppen, selv om 1.5 kanskje er å strekke seg litt langt. (Ikke sitér meg på dette, da jeg er litt usikker.) Jo mindre du går ned per uke, jo bedre er det for kroppen. Er du veldig overvektig og raser ned i vekt vil du trolig sitte igjen med mye overflødig hud og i tillegg er det lettere for at man kanskje ikke har kommet inn i en skikkelig rutine og faller fra det etter endt slankeperiode.

Hvis jeg skulle basert meg på informasjonen i posten din, ville jeg sagt at du burde beregne minimum 10 måneder for å gjøre det på en sunn måte, helst i overkant av ett år. Det er cirka 1 +/- kg i uka.

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig lite informasjon i posten din. Hvis du veier 50 kilo er det skadelig uansett. Det samme hvis du veier 60, 70, og 80 kilo. Hvis du veier 90 kg og er 155 høy kan kanskje 50 kg være en akseptabel vekt. Poenget mitt er: Vi vet ingenting om hva du veier eller hvor høy du er, og derfor er det vanskelig å poengtere noe form for "sunn" lengde på vekttapet du vil oppnå.

Forøvrig sies det at jevnt 0.5-1.5kg uka er ok for kroppen, selv om 1.5 kanskje er å strekke seg litt langt. (Ikke sitér meg på dette, da jeg er litt usikker.) Jo mindre du går ned per uke, jo bedre er det for kroppen. Er du veldig overvektig og raser ned i vekt vil du trolig sitte igjen med mye overflødig hud og i tillegg er det lettere for at man kanskje ikke har kommet inn i en skikkelig rutine og faller fra det etter endt slankeperiode.

Hvis jeg skulle basert meg på informasjonen i posten din, ville jeg sagt at du burde beregne minimum 10 måneder for å gjøre det på en sunn måte, helst i overkant av ett år. Det er cirka 1 +/- kg i uka.

Blir vell ikke at jeg går ned fullt 40kg, men 30kg iallefall.

Skrevet

Blir vell ikke at jeg går ned fullt 40kg, men 30kg iallefall.

Vi trenger fortsatt å vite hva du veier nå og hvor høy du er for å gi noe slags indikasjon på hva som vil være sunt for deg..
Skrevet

Om du går ned raskt eller sakte har underordnet betydning, så sant du går ned i vekt med et fullverdig kosthold som dekker kroppens behov så er det ikke ille å gå raskt ned i vekt, ikke farlig heller.

Dog vil nok de fleste anbefale deg å ha tålmodighet, jeg orker ikke nå å komme inn på hvorfor.

Men kroppen din har ikke vondt av rask vektnedgang heller, snarere tvert imot er det bare fordeler uavhengig om det skjer raskt eller går sent.

Tar dog det forbehold at du slanker deg med gode og sunne vaner for kosthold og trening - ekstreme tiltak for rask vektnedgang er derimot ikke bra. Du skal også være klar over at slanking kan skje raskere enn kropp og psyke klarer å omstille seg, det kan by på utfordringer du ikke vil møte om du slanker deg senere. Et raskt vekttap krever også større livsstilsendringer i reduksjonsfasen enn hva du skal leve på når du er i mål, du må justere mer flere ganger med et raskt resultat, innarbeider ikke da på samme måte nye vaner som du vil om du først som sist legger om til en ny livsstil - ved rask nedgang lærer fu altså ikke din nye livsstil underveis, men får ikke lært denne fullstendig før du er i mål og skal justere.

Skrevet

Om du går ned raskt eller sakte har underordnet betydning, så sant du går ned i vekt med et fullverdig kosthold som dekker kroppens behov så er det ikke ille å gå raskt ned i vekt, ikke farlig heller.

Dog vil nok de fleste anbefale deg å ha tålmodighet, jeg orker ikke nå å komme inn på hvorfor.

Men kroppen din har ikke vondt av rask vektnedgang heller, snarere tvert imot er det bare fordeler uavhengig om det skjer raskt eller går sent.

Tar dog det forbehold at du slanker deg med gode og sunne vaner for kosthold og trening - ekstreme tiltak for rask vektnedgang er derimot ikke bra. Du skal også være klar over at slanking kan skje raskere enn kropp og psyke klarer å omstille seg, det kan by på utfordringer du ikke vil møte om du slanker deg senere. Et raskt vekttap krever også større livsstilsendringer i reduksjonsfasen enn hva du skal leve på når du er i mål, du må justere mer flere ganger med et raskt resultat, innarbeider ikke da på samme måte nye vaner som du vil om du først som sist legger om til en ny livsstil - ved rask nedgang lærer fu altså ikke din nye livsstil underveis, men får ikke lært denne fullstendig før du er i mål og skal justere.

Håper jo på å komme ganske langt før sommeren. Trener du selv?

Har du noen tips til øvelser og mat som er bra?

Skrevet

Tidligere levde og åndet jeg for idretten, var da alpinist på ganske høyt plan, var ikke like god som de aller beste men har i enkeltrenn slått noen av de aller beste - var ikke så langt opp til de beste, selv om jeg nok aldri ville blitt en i ypperste verdensklasse. På nasjonalt nivå var det dog ikke mange bedre i mine beste disipliner, var lenger vei i de dårligste. Trente den gang 2-3 timer hver dag, spesifik og målrettet trening, og var aktiv i en time eller to ut over det. Vil anta at jeg var aktiv rundt fem timer i snitt den gangen.

En knesskade satte punktum for min alpintkarriere, måtte gjennom to opprrasjoner, hoppet lenge rundt på krykker - etter det ble intet som før.

Nå er jeg lat sofadyr, som fortjent er formen ikke å skryte av, snarere tvert imot skulle noen tatt tak i meg og kjeftet og ristet meg mer igang - det ville jeg fortjent.

Flaut å si det, men jeg skal ikke dra en hvit løgn og skryte på meg noe jeg ikke kan stå for. Nei, jeg må ta meg sammen da både smidigheten, kondidjonen, styrken og andre fysiske egenskaper er bedritten. Trappene i Oslo Plaza hadde tatt pusten fra meg, før femte etasje... Heldigvis er jeg i båt med mange andre på min egen alder, det er for få som virkelig gjør noe verdifult for kroppen, da ender de med en forfalt skrott som min.

Men for all del, jeg har da noen tiltak. Bl.a. elsker jeg å spille badminton, ute i naturen liker jeg meg også. Er mange andre ting jeg liker og vil gjøre også - problemrt er bare at det er vanskelig å få venner med seg når dem er opptatt med jobb, barn og familie. Blir til at når vi treffes så rr det annet enn fysiske aktiviteter som står på programmet. Dog har jeg og en planer om å begynne på badminton samt vi skal ta oss noen villmarksturer i vår og sommer. Jeg håper vi kommer igang.

Er som du skjønner en av mine største utfordringer det, å bli mer aktiv. Ikke nødvendigvis for vekten sin del, men for trivselen og ikke minst helsen og den fysiske form.

Er heldig i så måte, da trening kan jeg mye om - har både A og B-kurs i treningsledelse, men kan mye ut over det da emnet alltid har opptatt meg mye og jeg hsr lest mye om både trening/idrett og friluftsliv siden den gang jeg gik to år på idrettlinje før jeg skadet meg sidtr årrt jeg gjorde det.

Vet derfor godt hva jeg skal satse på for egen del - kunne satset på f.eks. styrke, som jeg er mest snnlsgt for og kunne klart meg best med. Dog føler jeg meg sterk nok, jeg skal derfor satse på svakrre egenskaper (dom utholdenhet) for å bli mer allsidig. Ville skjønt andre som heler ville prioritert det dem kan bli best på... Er like verdifull begge de to ulike målene synes jeg, det handler om valget man foretar seg og hvordan man vil formes...

Skrevet

Du burde beregne hvertfall ett år, slik som nevnt tidligre. Det er ikke usunt for kroppen å gå reskt ned i vekt dersom du gjør det riktig, men du vil merke at det blir vanskelig å holde vekta når du først er i mål. 0,5-1 kg i uken er anbefalt dersom du ønsker å holde vekta senere.

Spis 5 ganger om dagen(øker forbrenningen), spis sunt(selvsagt), dropp brus og godterier i uke dagene, og reduser inntaket i helgene, drikk vann i stedenfor andre ting, og gå tur minst 3 ganger i uken(30-60 min). Men som andre her har påpekt; det er vanskelig å gi eksakte råd uten å vite noe om deg.

Hvor høy er du?

Hvor mye veier du?

Hvordan er kostholdet ditt?

Trener du noe?

Har du stillesittende eller aktiv jobb?

Om du bare fortalte litt om deg selv ville det vært lettere å svare deg, og komme med tips :)

Anonym poster: 6dfceea4b4ab7cfe71d20e39ed3a84ad

Skrevet

TS unngår konsekvent å svare på de litt "kritiske" spørsmålene rundt vekt og høyde, noe som får meg til å tro at hun vil holde dette for seg selv. (Eller så er hun kanskje bare distre?) Alt blir bare synsing og antakelser når man ikke har noe konkret å forholde seg til.

Forøvrig stemmer det ikke at det å spise ofte øker forbrenningen din. Det har dog en gevinst i form av at du holder blodsukkeret ditt mer eller mindre stabilt gjennom en hel dag og mange klarer dermed gjerne å slippe unna småspising. I tillegg er det en del som påstår at kroppen ikke klarer å ta opp mer enn så og så mye mat per måltid, så det å spise lite og ofte kan hjelpe kroppen å innta viktig næring mer effektivt enn hvis du hadde spist få og store måltider.

Skrevet

Jeg må vel svare på de "kritiske" spørsmålene da.

Jeg er 165cm høy, veier ca 95 kg. Kostholdet mitt er veldig variert da jeg hadde en hektisk livsstil før jeg ble sykmeldt, trente 5 dager i uken før og holder på å begynne igjen nå. Da trener jeg både kondisjon og styrke. Når jeg er på jobb så er det noe løfting, litt gåing, men dessverre mye sitting og venting.

Skrevet

Hvor lenge må man bruke for å gå ned 40 kg uten at det er skadelig for kroppen?

Trenger litt svar og tips til hva man kan spise og lignende?

Fokuser på rene råvarer som kylling, fisk, egg, grønnsaker, frukt, grove kornprodukter, frukt, bær, nøtter, brun ris/pasta, gode matoljer etc. Lag all mat fra bunn.

Finn en side der du kan legge inn alt du spiser så du har et godt overslag over hvor mange kalorier du inntar per dag.

Med din høyde er det greit med 14-1500 kalorier om dagen og pluss det du trener bort de dagene du trener.

Start med powerwalking og styrketrening. Etterhvert som fysikken og formen blir bedre så kan du starte å trene hardere kardio sammen med styrken.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...