AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #1 Skrevet 4. februar 2013 Heihei :) har endelig fått time ti laparoskopi, og grugleder meg veldig! Er utrolig nervøs for alt som har med sykehus og leger å gjøre! Har aldri vært operert eller sydd før så gruer meg veldig til den delen! Lurte på om det er noen som har tips o.l til hva jeg bør forberede meg på? Skal jeg barbere meg nedentil? I så fall alt eller bare stusse det litt? Hva er egentlig klyster og gjør dette vondt? Er veldig flau over kroppen min så gruer meg veldig til alt dette.... Håper noen har noen gode svar og tips til meg :) Anonym poster: cf174d505ea37ccab97e9c9f9711918b
amliv88 Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 Du trenger ikke barbere deg nedentil før en laparoskopi, de lager kun innstikksted på magen din. Som oftest det største innstikkstedet i navlen og to/eventuelt tre små innstikksted på magen din. Du skal sikkert få et mikrolax og det er ikke vondt, er et lite mini-klyster. Ved laparoskopien setter de inn CO2 gass i magen din sånn at de får skikkelig god oversikt og kan operere å gjøre det de skal. Det er en veldig skånsom operasjonsmåte og du får nesten ikke arr etterpå. Som oftest blir innstikkstedene lukket med tråd som absorberes av huden selv (men dette er det nok forskjellige rutiner på fra sykehus til sykehus). Kan jeg spørre hvorfor du skal laparoskoperes?
Bamsemums Skrevet 4. februar 2013 #3 Skrevet 4. februar 2013 TS her de skal også inn med blåfarge for å sjekke om eggledere og slikt er tett.. Skal jeg barbere rundt navelen da? har ikke fått noe info enda om hvilke forberedelser jeg skal gjøre så tenkte det var lurt å høre med dere her inne Skal ha laparoskopi fordi etter to år med prøving fikk jeg vite at jeg har PCOS og mange cyster på eggstokkene mine.. Skal visst prøve å brenne bort cystene å se om det hjelper, viss ikke så blir det prøverør :-/
amliv88 Skrevet 5. februar 2013 #4 Skrevet 5. februar 2013 TS her de skal også inn med blåfarge for å sjekke om eggledere og slikt er tett.. Skal jeg barbere rundt navelen da? har ikke fått noe info enda om hvilke forberedelser jeg skal gjøre så tenkte det var lurt å høre med dere her inne Skal ha laparoskopi fordi etter to år med prøving fikk jeg vite at jeg har PCOS og mange cyster på eggstokkene mine.. Skal visst prøve å brenne bort cystene å se om det hjelper, viss ikke så blir det prøverør :-/ Akkurat, men så bra at du får noe hjelp da, når det ikke går på den naturlige måten! Du trenger ikke barbere deg rundt navlen nei da det kun er bittesmå hår her som ikke har noen betydning under operasjonen
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #5 Skrevet 5. februar 2013 Jeg måtte barbere bort det øverste hårene, eller jeg var barbert, men om jeg ikke var det så kunne jeg gjøre det på sykehuset. Det er fordi de legger et lite snitt i bikinilinjen. Jeg fikk ikke klyster, det sto det heller ikke noe om i brevet at jeg skulle gjøre hjemmet. Det gikk kjempebra for min del. Første gang i narkose og det var bare deilig. Etter du har sovnet så legger de inn et urinkateter som blir fjernet på oppvåkningen etter du er våken. Det kjenner du ikke. De setter også inn et instrument i livmoren så de kan bevege livmoren så kameraet kan se overalt. Derfor kan du blø litt etter operasjonen, jeg blødde veldig lite. Jeg fikk tre små snitt, ett i bikinilinjen, ett i navlen, og ett på siden av magen. De grodde fort og lett. Hadde litt smerter de tre første dagene så jeg tok smertestillende. Etter det var det bare litt stramt å bevege magen for mye. Etter en uke så var jeg meg selv igjen. Anonym poster: 99610ff58ec6d6814ba7957d32eb3d50
Gjest jente8923 Skrevet 5. februar 2013 #6 Skrevet 5. februar 2013 Jeg er i akkurat samme situasjon som deg TS. Jeg håper det går bra og følger med på hvordan det går. Lykke til
Superlilje Skrevet 5. februar 2013 #7 Skrevet 5. februar 2013 Det er lurt å barbere den øverste "trekanten", sikkert mer behagelig å gjøre det selv enn at de må gjøre det på sykehuset Jeg hadde laparoskopi for en uke siden, av en litt annen grunn da, måtte fjerne en eggleder pga svangerskap utenfor livmoren. Så var ikke helt forberedt på en operasjon den dagen kan man si.. Men fikk ikke noe klyster. Før operasjonen får du på deg sykehusskjorte og noen lange sokker så du ikke skal bli kald på beina. Du får ikke ha på deg noe annet, og ingen smykker og sånt. Når du kommer på operasjonssalen må du ligge på en benk med beina i sånne fotholdere som hos gynekologen. Narkosen er ikke skummel, du får veneflon i hånden, og må puste i en maske. Det kan kjennes litt tungt å puste, men jeg sovnet så fort at det ikke gjorde noe. Når narkosen begynte å virke på meg ble jeg helt varm og nummen i kroppen, så var jeg vekke. Det neste jeg husker er jeg våknet i sengen på oppvåkningen, og fikk spørsmål om jeg hadde vondt. Fikk litt mer smertestillende intravenøst, og en stund etterpå fikk jeg vann og paracet. Så ble jeg kjørt opp på rommet etter en stund der jeg fikk mat, og måtte opp å gå på do før jeg fikk legge meg til å sove(det var midt på natten). Man får gjerne litt luftsmerter, hos meg satt det øverst i magen og i skuldrene, men det gikk over etter 3-4 dager. Jeg fikk fire snitt, et i navlen, et i bikinilinjen og et på hver side.
Catgirl Skrevet 6. februar 2013 #8 Skrevet 6. februar 2013 (endret) Har hatt lapraskopi for noen år siden, men av en annen grunn (akutt indre blødning fra arterie i eggstokk). Jeg var ikke forberedt og fikk komme rett inn. Hadde fastet allerede fordi jeg kom inn på morgenen. Fikk ikke noe klyster... Hadde full narkose. Husker bare at jeg fikk den gassen på maske, så "poff" så var jeg borte. Eneste jeg merka etter var vondt i nedre del av magen rett etter operasjonen og fikk en merkelig emosjonell reaksjon og begynte å gråte mye på en gang (tror det var fordi jeg var sliten i kroppen, det var i Tyskland, og ingen av sykepleierne kunne engelsk). Hadde rare forestillinger om at livmor og eggstokk var blitt fjerna av en eller annen grunn!? Var vel narkosen som spillte meg et puss. Kasta opp etter narkosen også, føltes som jeg hadde vært på fylla! Det var vanskelig å vondt å tisse første gangen. Ble sikkert kateterisert... Litt ubehagelig luftsmerter et par dager etter inngrepet. Fikk dra hjem 4 dager etter inngrepet. Litt øm i magen bare. Fikk fjerna sting en ukes tid etter det igjen. Stinga i navlen var sånn type som løser seg opp av seg selv. Har nesten ingen merker nå, kan såvidt se de. Har sett på da en gynekolog gjorde denne prosedyren på en pasient med PCOS. De brukte kamera både i navlen (for å kikke ovenfra og ned på livmora) og en gjennom cervix inn til livmorhulen for å se på formen inni. De så på eggledere, eggstokker, fjerna blant annet en skillevegg i livmora. Tislutt sprøyta de kontrast fra innsiden av livmora og gjennom eggledere for å se om de var åpne. Prosedyren så ikke noe særlig komplisert ut. Endret 6. februar 2013 av Catgirl
Bamsemums Skrevet 7. februar 2013 #9 Skrevet 7. februar 2013 Hei og takk for mange gode svar! er ferdig med laparoskopien og er hjemme på andre dagen. Slik ble min operasjonsdag: ble oppringt klokken 8 tirsdagsmorgen og de lurte på om jeg kunne komme så fort som mulig for det var noen som hadde blitt syk så jeg fikk laparoskopien mkn fremskyndet. HJELP tenkte jeg og stresset avgårde og pakket veska mi samtidig som keg kledde på meg. Tok meg ca 1,5 time å komme meg dit (ca en time å kjøre). Ble sendt rett inn til blodprøver og legesjekk for å se om jeg hadde feber og div. Kom på rommet rundt 11.30. Hun som var sykepleieren min var utrolig koselig og tok veldig godt vare på meg ble trillet ned på operasjonsalen rundt 13.30 pg våknet igjen rundt 15.30, da med ganske intense smerter nederst i magen.. Sykepleieren kom fort til og gav meg noe intravenøst i hånden (usikker på hva dette var:p ) husker ikke så mye fra operasjonsalen annet enn hun som var anestesisykepleier satte intravenøst i hånden min, hun var veldig beroligende og forklarte alt hun gjorde ble liggende på oppvåkningen til rundt 17.00 og når jeg kom opp på rommet mitt satt min kjære å ventet på meg var utrolig døsig hele dagen og skikelig tørr munnen.. Føltest som jeg hadde vært på fylla i flere dager har fått tre plasterlapper på magen, en stor ved navelen og en på hver side har ca fire sting i navelen.. Etter jeg har komt hjem blir formen bare bedre og bedre! Noen som vet om jeg kan dusje i dag? Og gjør det noe om det er en liten luftboble helt innerst i plasteret med navlen? Det blødde litt tirsdag og onsdag så jeg skiftet de en del ganger, det ene har jeg ikke skiftet enda. Bør jeg skifte det snart tror dere?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #10 Skrevet 7. februar 2013 Hvis det er synlig blod på bandasjen så bør du bytte, hvis ikke så kan du la det være. Lufboble i bandasjen gjør ingenting. Du kan dusje ja, men bytt bandasjene etterpå. Tørre bandasjer er viktig. God bedring! Anonym poster: 99610ff58ec6d6814ba7957d32eb3d50
Bamsemums Skrevet 7. februar 2013 #11 Skrevet 7. februar 2013 Har foresten fått mye mer blødninger nå enn jeg har hatt de siste to dagene.. Er dette vanlig?
Superlilje Skrevet 7. februar 2013 #12 Skrevet 7. februar 2013 Jeg ble operert forrige mandag, og frem til onsdag trengte jeg bare å bruke truseinnlegg, men fra torsdag til lørdag var det som en kraftig mens. Men vet ikke om det er annerledes for meg enn for deg, hos meg var det vel kanskje livmorslimhinnen som ble støtt ut siden jeg ikke var gravid lenger.. Men det er jo normalt å blø etter en sånn operasjon, så tror ikke jeg ville bekymret meg
Bamsemums Skrevet 7. februar 2013 #13 Skrevet 7. februar 2013 Jeg ble operert forrige mandag, og frem til onsdag trengte jeg bare å bruke truseinnlegg, men fra torsdag til lørdag var det som en kraftig mens. Men vet ikke om det er annerledes for meg enn for deg, hos meg var det vel kanskje livmorslimhinnen som ble støtt ut siden jeg ikke var gravid lenger.. Men det er jo normalt å blø etter en sånn operasjon, så tror ikke jeg ville bekymret meg Kjenner jeg begynder å få litt murringer i magen også nå så kanskje det er begyndelsen på en mens eller noe? Blør bare mer og mer så regner med det kan være noe slikt kan jeg bruke tamponger eller bør jeg unngå det de første dagene etter operasjonen?
Superlilje Skrevet 7. februar 2013 #14 Skrevet 7. februar 2013 I skrivet jeg fikk med meg stod det at man ikke bør bruke tamponger
Bamsemums Skrevet 7. februar 2013 #15 Skrevet 7. februar 2013 I skrivet jeg fikk med meg stod det at man ikke bør bruke tamponger Ok, takk for svar :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå