Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okay, så lurer jeg litt her om noen har noen triks / gode råd å komme med.

Jeg har uregelmessig mens (fra 26 til 33-34 dager i mellom) og da også veldig uregelmessige eggløsninger.

Har prøvd dette med å teste, men hjelpes.. det må jo nesten testes hver dag måneden igjennom føler jeg.

I tillegg så er mannfolket passe utilgjengelig også da, grunnet turnus og ikke hjemme :-O

Altså, føler i grunn alt går i mot meg for at man skal få dette til å klaffe :(

Anonym poster: 93ca897d2d736e470637f5834e9bb579

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikker på at du har eggløsning? Med såpass varierende mens er ofte ikke eggløsningen helt som den skal. Forsøk deg med temping noen måneder.

Husk at sex hver 2-3 dag er mer enn nok for å lykkes. Man behøver ikke å treffe akkurat eggløsningsdagen. Ellers er tester fra billigetester er tips, de koster ca 10 kroner stykket, så de kan man bruke en del av hver syklus.

Skrevet

Jeg har brukt billigtester og de har slått ut på eggløsning, men ikke alltid. Nå har jeg vel i grunn gitt litt opp på det, for mitt inntrykk er at eggløsningene svinger da like mye som syklusen forøvrig.

Skrevet

Jeg har brukt billigtester og de har slått ut på eggløsning, men ikke alltid. Nå har jeg vel i grunn gitt litt opp på det, for mitt inntrykk er at eggløsningene svinger da like mye som syklusen forøvrig.

Jeg får ofte positivt utslag på billigtester selv om jeg ikke har eggløsning. Det er kroppen som forsøker å slippe et egg, uten å klare det. Det er velidig vanlig at man får en positiv eggløsningstest selv om man ikke har eggløsning, det er også denne LH toppen (som eggløsningstesten måler) som fører til at man likevel får en bortfallsblødning.

Prøv med temping du, så blir du bedre kjent med syklusene.

Skrevet

Da sier jeg tusen takk for det tipset .. også skal jeg begynne med det.

Og da er jeg straks på ukjent grunn merker jeg. Hvor mye svingninger er vanlig?

Skrevet

Og hvor ofte bør man måle ?

Skrevet

Temping gjør man hver morgen til samme tid. Google pernilleinfo og temping, og les litt der. Så kan jeg heller svare om du har konkrete spørsmål. Min erfaring er at dette med fast tidspunkt ikke har så mye å si, såfremt man har litt erfaring og klarer å se trenden fremfor enkeltmålinger.

+/- 3 dager regnes som regelmessig mens. Mer eller mindre variasjoner tyder på at hormonbalansen i kroppen ikke er helt som den skal, og at kvaliteten på eggløsning kan variere. Som for eksempel at man ikke har eggløsning hver syklus.

Skrevet

pernille.info siden er lagt ned.. så må søke på temping og syklus for å få opp noe.

Litt synd at pernille er lagt ned, der var det mye fornuftig info om syklus og temping

Anonym poster: 6b1192c6256659282ea5cdd25a8cc721

Skrevet

Det visste jeg ikke, det var veldig synd. Har lært mye av det jeg kan fra de sidene.

Temping i korte trekk:

- Kjøp termometer med to desimaler, for eksempel på billigetester.no

- Mål temperaturen (i munnen eller vaginalt) til samme tid hver morgen før du står opp.

- Noter temperaturen og plott den inn i et skjema, jeg anbefaler fertilityfriend.com (gratis)

- Dagen etter eggløsning vil temperaturen stige med 0.2 - 0,5 grader, og holde seg høy i hele lutealfasen (fra eggløsning til mens). Har man en falsk eggløsning vil tempen falle igjen, eller variere mye.

Skrevet

Har mer uregelmessig mens enn det! Har hatt alt fra mellom 31-67 dagers sykluser. I alle disse syklusene (utenom 2 stk) har jeg hatt EL, har tempet i 4 år ca. Brukte kalender metode som prevensjon før, men en gang så kom EL litt sent og jeg trodde ikke den skulle komme på en stund så vi hadde ubeskytta samleie da (EN gang) og så kom EL 2 dager senere. Jeg tenkte at det sikkert ikke var så lett å bli gravid på en "bom" bare, men joda, jeg ble gravid med en gang da! Mista da dessverre.

Har lest at det holder med å ha samleie 1-3 dager før eggløsning (for å øke sjansen på graviditet), også til og med 5 dager før i noen få tilfeller. Så om man har regelmessig samleie minst hver 3. dag, så burde det være gode sjanser for å kunne bli gravid uansett.

Skrevet

Har faktisk lest noen steder at man bør sove i totalt mørke for å få syklusen til å virke best mulig, pga hypofyse hormoner (melatonin tror jeg?). Det sies at om man sover med nattlys kan det tulle med syklusen. Andre sier at det kan være en idee å ikke spise for mye sukkerholdig mat, for det også kan hemme eggløsning hos noen. Stress kan også hemme eggløsning, det samme kan overvekt, undervekt. kjapp vekt oppgang eller nedgang, hard trening osv. Listen er lang.

Skrevet

Da har jeg registrert meg på Fertility Friend. Er det noen som har hatt VIP medlemskap der? Det kostet jo ikke så mye, så tenkte jeg kan jo prøve :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...