Gå til innhold

Depresjon og personlighetsforandring

Anbefalte innlegg

Gjest chassiopeia
Skrevet

Jeg har en venn som tar ganske mye antidepressiva (han sier han tar dobbel dose nå), men jeg vet ikke hva han bruker eller hvor mye da han blir veldig sint når jeg spør om det.

Problemet er at han blir en helt annen person, han har ingen samvittighet for hva han utsetter andre for, helt følelsesløs. Og han har begynt å date jenter (han sier han leter etter noe) for så å dumpe de forholdsvis fort, og dette synes han tydeligvis er helt greit.

Er dette normale bivirkninger ved bruk av antidepressiva?

Eller hva kan være årsaken til at han har totalt forandret personlighet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen typer antidepressiva kan faktisk stimulere aggressiv adferd.

Var dette kanskje holdninger han hadde før også, men som har vært nummet av depresjonen?

Hva sier han når du sier du er bekymret?

Hva sier han hvis du sier han ikke finner det han leter etter "der ute", men i seg selv?

Skrevet

følelsene kan bli flata ut. jeg tror det kan være at han tillater seg og oppføre seg sånn her,tror nok ikke antidepressiva'n kan få all skylda. mye mulig han leter etter noe,som gjesten over sier og,han finner det i seg selv.

Gjest chassiopeia
Skrevet

Han var helt motsatt tidligere, verdens snilleste og omtenksomme, og kunne aldri såret jenter på den måten.

Når jeg sier jeg er bekymret sier han at han er skremt over sin egen oppførsel selv, men at han er glad han slipper å kjenne på følelsen av dårlig samvittighet fordi han står på antidepressiva (?)

Har snakket med han om at ting ikke løser seg ved å oppføre seg sånn, da sier han at han ikke liker å tenke på det...

-trådstarter

Skrevet

Da må du stave ut det fæle ordet for han: p s y k o p a t i.

Det vil han vel ikke drive med?

Ellers så får du bare advare så mange av jentene som mulig, så han ikke trenger å ødelegge fler enn nødvendig.

Gjest WendyClear
Skrevet

Antidepressiva flater ut affekten. For noen fører dette desverre til helt flat affekt. Hørte om en som valgte å slutte på antidepressiva den dagen barnet hans løp ut i veien og han ikke fikk noen spontan reaksjon. Jeg sier ikke at din venn burde slutte på medisinene (dette er jo uansett ene og alene opp til han, gjerne i samråd med behandler), kanskje er det bedre for han med flat affekt en dyp depresjon?

• Liker 1
Skrevet

Hvordan kan jeg hjelpe han på best mulig måte?

Er redd for å "tråkke over" hans grense for privatliv, samtidig som jeg er veldig bekymret og ønsker å hjelpe...

Hilsen trådstarter

Skrevet

Prøv å få han til å tenke. Hvis det kun er dårlig samvittighet som stopper han fra å gjøre ting han vet er jævlig mot andre, er bare dét bekymringsverdig.

Vis at du ikke liker den siden av han, og distanser deg.

Skrevet

Han må selv innse desto få byttet medisiner om mulig. Det er noe legen hjelper han med om han forklarer at dette er et problem. Ved å gå veldig inn på privatlivet hans risikerer du bare å skyve bort fra deg, dessverre. Den sjansen må du selvsagt ta selv, men om du velger snakke med han så ta det rolig o forsiktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...