AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #1 Skrevet 4. februar 2013 På grunn av en omstrukturering på jobb har min stilling blitt overflødig, og jeg blir dermed sagt opp, ut av det blå. På drøftelsesmøte med min sjef og HR foreslo de muntlig en fratredelsesavtale der jeg skulle bli fritatt for arbeidsplikt fra 1. mars og allikevel få lønn ut oppsigelsestiden. Jeg hadde håpet på etterlønn, men ble allikevel relativt fornøyd siden jeg får gå tidligere - det er nemlig svært tøft å være på jobb når man har fått "sparken", selv om jeg ikke er oppsagt fordi jeg har gjort en dårlig jobb føles det selvfølgelig personlig for meg. (Og arbeidsmiljøet er ikke godt i utgangspunktet) Jeg ba dem likevel vurdere om jeg kunne få en mnd etterlønn i tillegg, siden arbeidsmarkedet for folk med min kompetanse er elendig for tiden. De skulle vurdere det og lage et skriftlig forslag til meg. På neste møte ble jeg fremlagt en skriftlig avtale der jeg ikke bare ikke fikk etterlønnen jeg hadde bedt om, men de hadde revurdert når jeg skulle få gå. Istedenfor å få gå 1. mars må jeg nå jobbe fullt ut mars og "ved behov" i april! (Og ved behov blir nok relativt tilnærmet 100%). Da jeg protesterte siden de hadde presentert et mye bedre forslag for meg et par dager tidligere fikk jeg bare beskjed om at alternativet var en ren oppsigelse, dvs at jeg også må jobbe ut mai. Jeg er rasende og syns det er ufattelig dårlig personalpolitikk å trekke tilbake et tilbud på den måten og erstatte det med noe som er svært mye dårligere for min del. Det er tross alt de som har sagt opp meg, og de har vært svært fornøyd med jobben jeg har gjort. Hva tenker dere andre, som ikke er fulle av følelser rundt dette? Noen gode argumenter jeg kan bruke for å få dem til å gå tilbake til det første forslaget? Jeg klarer ikke helt å tenke klart, kjenner jeg... Anonym poster: 3006f5a349a7293e4db13792fd541c0d
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 Du, de her menneskene velger sine kriger med omhu og de velger fra den medarbeideren som de regner med vil bråke minst. Jeg vil anbefale deg å kontakte arbeidsrettadvokat og få ham med på møtene. Du vil trenge en mekler, jeg ville ikke stolt på tillitsvalgte, hvis jeg var deg. 4
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2013 #3 Skrevet 4. februar 2013 Kom en del lekkert da jeg googlet: omstrukturering stilling sluttpakke.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #4 Skrevet 4. februar 2013 Problemet er jo bare at det første tilbudet ble gitt muntlig, dvs. ikke mulig å spore i etterkant. Selv med hjelp, så vil det være vanskelig å bevise noe, og om det blir sak av det er det påstand mot påstand, så med andre ord så vil det ikke bli enkelt. Ha derfor alle fremtidige tilbud skriftlig, i det minste Alt annet er egentlig useriøst. Jeg stoler aldri selv noe med mindre jeg ser det foran meg på papir og signert av sjef. Anonym poster: 090d7902d7f7bd167baeea31bb79f573
Rosalie Skrevet 5. februar 2013 #5 Skrevet 5. februar 2013 (endret) Dagens lærdom: Få alltid alt skriftlig med én gang. Du kommer neppe noen vei. For man har ikke krav på annet enn det som er kontraktfestet. Endret 5. februar 2013 av Rosalie
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #6 Skrevet 5. februar 2013 Sykemeld deg!!! Anonym poster: d7bca5803159a9222cbd01d6e7d3ed6d 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #7 Skrevet 5. februar 2013 Forsøkte så godt jeg kunne, men de nektet å gå tilbake til det opprinnelige forslaget. Og forsøkte å få det til å høres ut som om det er jeg som er den vrange her... Endte med at jeg skrev under på at jeg skal jobbe ut april, har ikke krefter til å kjempe mot lenger, og på en merkelig måte er det i alle fall godt å få en avklaring. Har legetime i morgen og vet jeg kommer til å få en sykemelding hvis jeg ønsker det. Jeg er helt knekt, gråter ukontrollert, sover dårlig, får ikke i meg mat, har stressmerter i brystet, er kvalm hele tiden ++. Samtidig må jeg jo bruke sjefen min som referanse når jeg nå søker jobber, så den flinke piken i meg sier at jeg ikke kan bli sykemeldt og at jeg bare må bite tenna sammen. Og så begynner jeg å hyperventilere bare ved tanken på å skulle holde ut i tre mnd til... TS Anonym poster: 3006f5a349a7293e4db13792fd541c0d
Rosalie Skrevet 5. februar 2013 #8 Skrevet 5. februar 2013 Husk at uansett om du ikke går ut oppsigelsestiden, så har du krav på lønn ut oppsigelsestiden.
Gjest frøkenbonde Skrevet 5. februar 2013 #9 Skrevet 5. februar 2013 Du burde sjekke ut avtaleloven. Der står det nemlig at avtaler skal holdes, uansett hvilken form de ble avtalt. Det er greit å kunne noen grunnleggende paragrafer i avtaleloven. Slå med det i bordet
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #10 Skrevet 5. februar 2013 Jeg er klar over at muntlige avtaler er bindende, men problemet her er at jeg for det første ikke har noe bevist og for det andre at det ikke var en avtale sånn sett. Jeg oppfattet det som at vi ble enige om dette, som var deres forslag, og at de skulle komme med en skriftlig avtale der dette var den allerede bestemte delen, mens etterlønnen jeg bad om var et usikkert element. Da jeg hadde møte med dem i dag var de veldig klare på at det ikke var en avtale, men bare "noe vi diskuterte". Jeg svarte selvfølgelig at det var deres forslag og ikke mitt og at det dermed ble oppfattet som en avtale fra min side, men jeg har ikke noe konkret å slå i bordet med, dessverre. Og alle forsøk på å spille på anstendighet ble bare møtt med steinhard kynisme. Rosalie: Jeg får betalt ut mai, selv om jeg får arbeidsfritak fra 1. mai. Anonym poster: 3006f5a349a7293e4db13792fd541c0d
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #11 Skrevet 5. februar 2013 Bit tennene sammen og gå på jobb. Lykke til! Anonym poster: 1ae621a85eafa866b79a1d0a4e797cef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå