AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #1 Skrevet 4. februar 2013 Lang historie kort: Etter å ha gått hjemme på AAP i snart 3 år på grunn av en hjerneblødning vil jeg nå begynne å jobbe igjen. Jeg har "jobbet meg oppover" ved mindre stillinger som lærer (er utdannet lærer), og føler nå absolutt at jeg er klar til å ta fatt på fulltidsjobb igjen. Jeg savner arbeidslivet. Jeg savner å være sosial og ute blant folk. Jeg har i løpet av min lengre sykemelding flyttet og sa opp jobben jeg hadde etter ett års permisjon da jeg ble langvarig sykemeldt. Jeg bor nå på et mindre sted med ca. 40.000 innbyggere. Da jeg bestemte meg nå etter jul for å virkelig få meg en "ordentlig jobb" så sendte jeg blant annet ut noen åpne søknader til hoteller i området. Jeg har også en bachelorgrad i hotelmanaement og erfaring fra hotell så jeg har flere bein å stå på sånn sett. Fredag ble jeg oppringt av hotellsjefen på et lite kurs og konferansehotell rett i nærheten. Og allerede i dag var jeg på omvisning og litt mer informasjon om hva jobben skulle innebære. Problemet er at jeg hadde en ganske høy lønn da jeg fikk hjerneblødning, og min AAP er derfor relativt grei å leve på (heldigvis), og denne jobben på hotellet betaler faktisk MINDRE enn jeg får i AAP. Hele 2.200 kr mindre i brutto md lønn. Jada, jeg vet at det er samfunnsmessig bedre at jeg jobber (jeg er over 40 år og har vært i arbeidslivet i mange år), men utfordringen min er om jeg skal ta en jobb som er relativt dårlig betalt, eller ha litt is i magen å se om det dukker opp noe annet. Denne jobben er ikke nødvendigvis drømmejobben, men både hotelleiere og ansatte virker veldig hyggeligge, arbeidsoppgavene variererte og for meg høres det ut som en litt spennende jobb. Bortsett fra at det er endel servering, og det er faktisk ikke der min kjernekompetanse/interesse ligger høyest. Samtidig vet jeg at man sjeldent får både i pose og sekk. Problemet er at jeg er litt redd for å få et tilbakefall; dvs. jeg går på blodtrykksmedisiner og må være forsiktig med høyt stress osv. Hvis jeg nå tar en jobb som er 11. 000 mindre betalt brutto i md, enn det jeg hadde tidligere, vil en evt. ny sykemelding påføre meg noen relativt store økonomiske utfordringer! For å få det til å gå i hop så bør jeg takke ja til en ekstra undervisningsjobb (kveldsundervisning) som jeg har blitt tilbudt, og da kommer man straks over 100% jobb periodevis. Luksusproblem antagelig, men hva gjør jeg? Det er FÅ ledige stillinger her jeg bor som jeg synes virker interessante. Denne jobben på hotellet virker ok, men er utrolig dårlig betalt. Jeg ble tilbudt 25.800 brutto i md. For meg er det å gå ned ganske mange tusen i lønn. De vil svært gjerne ha meg på hotellet og er villig til å diskutere lønn opp mot 28-29.000 brutto etter prøvetiden, men det er fremdeles endel under hva jeg hadde før. Jeg tror jeg kan "fryse" AAP og prøve meg i jobb en tid, men når man vet at lønnen ikke er særlig høy, så lurer jeg på om jeg skal slå det fra meg og takke nei, eller satse og få meg et "liv". Er det verdt det...? Anonym poster: d90146c373fea140a87e88083e8aede2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 Hopp i det! Du lever bare en gang! Anonym poster: cc9b869bec6568e6bf3b9e91d109c2da
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #3 Skrevet 5. februar 2013 Hopp i det! Du lever bare en gang! Anonym poster: cc9b869bec6568e6bf3b9e91d109c2da ? Anonym poster: d90146c373fea140a87e88083e8aede2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #4 Skrevet 5. februar 2013 Hopp i dette, en sikker død!!! Nei, sats på AAP og uføretrygd........mye mer lukrativt en stressende jobb på et hotell. Er i omtrent samme situasjon som du, men har 2 år igjen på AAP. Har maks. uttelling der ift. kr. pr. mnd. Anonym poster: 4a2d9b9f24f050d7919d8cfbee90bd31
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #5 Skrevet 5. februar 2013 Det hadde jeg ikke gjort, hotelljobb er slitsomt, ihvertfall når du skal servere i tillegg. Det blir oftest lange kvelder, hvis du jobber kveld...og du burde nok heller se etter en roligere jobb. Så nei! Anonym poster: 2f0f46c03184af0e49571f6e84cbac34
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #6 Skrevet 5. februar 2013 Skiftene er fra 06 - 14, 12 - 20 og 16 - 24 fikk jeg beskjed om. Jeg jobbet skift da jeg var 21 år på hotell men er kanskje i overkant positiv når jeg tror det er like "enkelt" over tyve år senere... En venninne som jobber skift frarådet meg dette på tlf da jeg snakket med henne i går. Hun har jobbet skift i mange år og sier det sliter veldig på kroppen etterhvert. TS Anonym poster: d90146c373fea140a87e88083e8aede2 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #7 Skrevet 5. februar 2013 Hopp i dette, en sikker død!!! Nei, sats på AAP og uføretrygd........mye mer lukrativt en stressende jobb på et hotell. Er i omtrent samme situasjon som du, men har 2 år igjen på AAP. Har maks. uttelling der ift. kr. pr. mnd. Anonym poster: 4a2d9b9f24f050d7919d8cfbee90bd31 Å satse på uføretrygd er for meg uaktuelt siden jeg ønsker å jobbe. Å gå hjemme er for meg forferdelig kjedelig og frustrerende over tid. Spørsmålet er heller om jeg bør takke ja til hotelljobben, eller ha is i magen og se om noe mer passende dukker opp, til tross for at jeg synes hotelljobben virker ok. TS Anonym poster: d90146c373fea140a87e88083e8aede2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #8 Skrevet 5. februar 2013 Utelivsbransjen er en verstning på stress og arbeidsforhold. Prøv heller å finn en jobb som er 8-4. Kanskje kontorjobb. Anonym poster: ea9f807b0d7db9610e62290f0c636389 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #9 Skrevet 5. februar 2013 Utelivsbransjen er en verstning på stress og arbeidsforhold. Prøv heller å finn en jobb som er 8-4. Kanskje kontorjobb. Anonym poster: ea9f807b0d7db9610e62290f0c636389 Ja nå var ikke dette direkte utelivsbransjen, men et lite familiehotell primært for kurs og konferanser og familier + endel eldre faste gjester, og arbeidsoppgavene var mer servering av frokost, lunsj og i arrangementer, og ansvar for renhold, resepsjon og bookingen. Men jeg ringte de i dag morgen og hadde en fin prat. Fortalte hvordan jeg følte det, og at jeg var redd for å gape over for mye. De satte pris på min ærlighet og sa jeg bare måtte ringe de tilbake om noen dager hvis jeg ønsket å tenke litt mer på det og evt. ta en mindre stilling. Det var en stor lettelse og veldig hyggelig :-) Nå skal jeg ta det litt med ro igjen og tenke litt. Nettopp vært hos legen etter et illebefinnende, og som tidligere slagpasient får man utrolig rask behandling. Viser seg å være betennelse på spiserøret som kan være følger av litt stress. Kanskje like greit at jeg sa fra meg fulltidsstillingen først som sist... TS Anonym poster: d90146c373fea140a87e88083e8aede2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå