happygirl93 Skrevet 4. februar 2013 #1 Skrevet 4. februar 2013 Hej! Jeg er ei jente på straks 20 år som studerer og i tillegg jobber:-) Kjæresten min er fortiden i militæret og vi har et mål om å flytte sammen når han kommer hjem i januar 2014 for å studere. Det vi jobber målbevisst for er å kunne kjøpe et lite "kryp-inn" fremfor å leie. For å skaffe egenkapital har jeg tatt opp studielån for å plassere dette på BSU, og i løpet av skoleåret får man utbetalt ca. 92000! Jeg jobber ved siden av skolen, og har derfor ikke brukt en krone av studielånet. Nettopp for å spare opp egenkapital. Kjæresten min har også vært flink til å spare i tiden før han dro i militæret. Og vil også søke om studielån da han begynner på sin utdanning. Jeg tjener omkring 120 000 kroner i året og kjæresten i underkant av 110 000 kroner! Ingen av oss har en stilling som sier noe om at vi har rett på et visst antall timer, men heller minimum av hva vi får jobbe. Når januar 2014 kommer regner jeg med vi har en egenkapital på omkring 260 000 kroner ettersom dette er penger satt av til dette fra studielånet og som vi har jobbet for. Er det noe som helst mulighet for at vi kan skaffe oss et boliglån? Eller ser det helt svart ut? Vi har sett for oss at leiligheten skal ligge på en pris på rundt 700 000 kroner :-) Hvis det skulle være mulig, vil boliglånet bli betalt med studielånet under studietiden og alt av strøm, mat osv. av pengene vi tjener ved jobbene våre:-) Det betyr at vi har omkring 13 500 å punge ut med til boliglånet.. Kan studielån hindre boliglån? Og er det usannsynlig at banken godkjenner lån for 21-åringe studenter? Ønsker gjerne å høre deres erfaringer! Eventuelle tips og råd for to som ønsker å gjøre det meste for å kjøpe en bitteliten leilighet, fremfor å leie! Tusen takk for alt av svar :-) 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 Problemet blir vel å finne en leilighet til 700 000,- som ikke har fellesgjeld. Anonym poster: 4ef2c4b2b6e457f584c696d0ec78b6ed 10
happygirl93 Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #3 Skrevet 4. februar 2013 Problemet blir vel å finne en leilighet til 700 000,- som ikke har fellesgjeld. Anonym poster: 4ef2c4b2b6e457f584c696d0ec78b6ed Ja! De fleste har fellesgjeld, dessverre. Men denne leiligheten som vi har titta litt på nå, ligger på omkring 659 000 kr, + fellesutgifter på ca 3000 kroner:-) Det er noe sånt vi smått drømmer om!
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #4 Skrevet 4. februar 2013 Ja! De fleste har fellesgjeld, dessverre. Men denne leiligheten som vi har titta litt på nå, ligger på omkring 659 000 kr, + fellesutgifter på ca 3000 kroner:-) Det er noe sånt vi smått drømmer om! Hva er fellesgjelden på den? Det blir regnet med når dere skal låne. Anonym poster: 4ef2c4b2b6e457f584c696d0ec78b6ed 2
happygirl93 Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 4. februar 2013 Hva er fellesgjelden på den? Det blir regnet med når dere skal låne. Anonym poster: 4ef2c4b2b6e457f584c696d0ec78b6ed 220 000 kroner:-)
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #6 Skrevet 4. februar 2013 220 000 kroner:-) Da koster leiligheten ca 900 000,- og det er dette banken vil gå utifra. Anonym poster: 4ef2c4b2b6e457f584c696d0ec78b6ed 6
Lista Skrevet 4. februar 2013 #7 Skrevet 4. februar 2013 (endret) Hvor får man tak i så billige leiligheter? :O edit: glemte et ord Endret 21. februar 2013 av Lista 1
Gjest student1993 Skrevet 6. februar 2013 #8 Skrevet 6. februar 2013 Det kan være vanskelig å få lån hvis dere skal finansiere det med studielånet. De regner nemlig studielånet som "minus". Dvs at hvis du mottar 7000 i studielån per mnd. vil banken se på det som dere går minus 7000. Da må du ha en relativt høy inntekt for å dekke både dette lånet + betaling av renter på boliglånet. Har selv hatt mye problemer med å få lån pga. dette, men om du kan få foreldre til å være kausjonister eller helst med- låntakere så skulle det nok gå bra anbefaler et møte med banken for å høre hva de har å si.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #9 Skrevet 6. februar 2013 Du finner vel ikke noen leilighet til den prisen? Eller kanskje langt utpå landet om det i det hele tatt er så billig der? Lykke til hvert fall Anonym poster: bb0d938448ec5bd3f6efcbec8e992cfd
LilleTulla Skrevet 6. februar 2013 #10 Skrevet 6. februar 2013 Det kan være vanskelig å få lån hvis dere skal finansiere det med studielånet. De regner nemlig studielånet som "minus". Dvs at hvis du mottar 7000 i studielån per mnd. vil banken se på det som dere går minus 7000. Da må du ha en relativt høy inntekt for å dekke både dette lånet + betaling av renter på boliglånet. Har selv hatt mye problemer med å få lån pga. dette, men om du kan få foreldre til å være kausjonister eller helst med- låntakere så skulle det nok gå bra anbefaler et møte med banken for å høre hva de har å si. Dnb regnet med mitt studielån/stipend som inntekt da vi søkte om lån for noen mnd siden. Fikk innvilget, og vi hadde husbank lån som EK
Mariahamm Skrevet 7. februar 2013 #11 Skrevet 7. februar 2013 Jeg fikk regnet studielånet som inntekt
Gjest student1993 Skrevet 7. februar 2013 #12 Skrevet 7. februar 2013 Dnb regnet med mitt studielån/stipend som inntekt da vi søkte om lån for noen mnd siden. Fikk innvilget, og vi hadde husbank lån som EK Så rart at de ikke gjorde det med meg.. Jeg har jobb i tillegg, men hadde ikke sjangs til å få lån uten foreldre som kausjonister.. Dette er kun 1 år siden, og jeg hadde 15 % eller mer i egenkapital. Men du får høre med banken TS, de forskjellsbehandler tydeligvis, så det kan godt hende de regner det som inntekt i noen tilfeller mens andre ikke! Var forøvring hos DNB jeg og.
Gjest Corex Skrevet 7. februar 2013 #13 Skrevet 7. februar 2013 Det kan være vanskelig å få lån hvis dere skal finansiere det med studielånet. De regner nemlig studielånet som "minus". Dvs at hvis du mottar 7000 i studielån per mnd. vil banken se på det som dere går minus 7000. Da må du ha en relativt høy inntekt for å dekke både dette lånet + betaling av renter på boliglånet. Har selv hatt mye problemer med å få lån pga. dette, men om du kan få foreldre til å være kausjonister eller helst med- låntakere så skulle det nok gå bra anbefaler et møte med banken for å høre hva de har å si. Banken regnet mitt stipend/lån som inntekt.
happygirl93 Skrevet 21. februar 2013 Forfatter #14 Skrevet 21. februar 2013 Så rart at de ikke gjorde det med meg.. Jeg har jobb i tillegg, men hadde ikke sjangs til å få lån uten foreldre som kausjonister.. Dette er kun 1 år siden, og jeg hadde 15 % eller mer i egenkapital. Men du får høre med banken TS, de forskjellsbehandler tydeligvis, så det kan godt hende de regner det som inntekt i noen tilfeller mens andre ikke! Var forøvring hos DNB jeg og. Hei! Jeg kontaktet DNB i dag, og de poengterte at stipendet/studielånet regnes som en inntekt hvis man får utbetalt dette regelmessig i mnd. :-) Det skulle visstnok gjelde alle. Kanskje kjøre en ny runde? Er visstnok flere som har fått innvilget søknad da studieutbetalingen dekker mye av lånet.. :-) Lykke til! :D
happygirl93 Skrevet 21. februar 2013 Forfatter #15 Skrevet 21. februar 2013 Du finner vel ikke noen leilighet til den prisen? Eller kanskje langt utpå landet om det i det hele tatt er så billig der? Lykke til hvert fall Anonym poster: bb0d938448ec5bd3f6efcbec8e992cfd Hehehe, joda, halvveis bondejente vett! Trenger ikke bo helt i byen, men de vi har tittet på ligger i en rimelig avstand så det går å skille mellom turer i marken, men kort vei til by, restaurant og uteliv. Bor riktignok ikke i de største byene som Oslo, Trondheim, Bergen osv. - Når sant skal sies!
tingelingen00 Skrevet 3. mars 2013 #16 Skrevet 3. mars 2013 kanskje dette er noe for dere? Skader ikke å søke http://www.husbanken.no/lan/startlaan-betingelser/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå