Gå til innhold

Jeg trenger seriøst hjelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 17 (ganske snart 18) år gammel jente som trenger hjelp.

Jeg sliter delvis med spiseproblemer, spiser bare ett måltid for dag. Ingen mellommåltider. Jeg har lyst til å begynne med trening og komme i form, for på grunn av denne "dietten" som jeg nå har holdt i snart ett år, har jeg mistet så og si all muskelmasse. Har gått ifra 86 til 65 kg. Har selvfølgelig mistet mye fett også, men musklene mine er helt borte. Jeg har problemer med å løfte min lillesøster på 17 kg og jeg får vondt av å bevege meg. I dag måtte jeg bære min 10 kilos tunge bag opp en litt bratt bakke, og jeg har enda vondt i siden og skuldrene mine. Jeg regner med at det skyldes at jeg eier null muskler... Så jeg trenger litt hjelp. Jeg ramser opp alt i punkt og håper noen kan svare. Dette blir kanskje veldig langt.

1. Jeg er livredd for å gå opp i vekt. Ja, jeg vet at jeg bør søke hjelp - men av hundrevis (bokstavelig talt) grunner kan jeg ikke søke hjelp. Jeg bare kan ikke, jeg må fikse dette selv og jeg vet at jeg klarer det. Derfor søker jeg råd og tips som kan pushe meg i gang. Jeg er ikke radmager og jeg er ikke tynn, jeg er helt normal, selv om jeg ser på meg selv som ekstremt overvektig. Jeg er 173 cm høy, og med en vekt på 65 kg (som svever da mellom 63 og 65, men akkurat nå 65) så tilsvarer jo det normal vekt. Jeg vil litt lenger ned, ettersom jeg vil bli fornøyd med min egen kropp. Jeg er redd for at om jeg legger om dietten min og begynner å trene, så vil vekten gå opp. Og det ønsker jeg overhodet ikke. Da vil dette bryte meg ned igjen, og jeg slutter å spise. Jeg ser frisk ut og jeg ser sunn ut, men jeg vet at på innsiden så er jeg det ikke.

2. Jeg sliter med prestasjonsangst og trening er vanskelig for meg. Med andre ord så er treningsstudio uaktuelt. Jeg bor i en liten hybel og jeg har ikke så stor plass å trene. Jeg kan løfte sånne små vekter (som jeg faktisk har liggende her), trene pilates osv, men jeg kan ikke kjøre for eksempel en full treningsøkt alà 30 days shred, dette har jeg prøvd, men her er ikke plass til at jeg kan bevege meg. Nei, jeg kan heller ikke lage plass, det har jeg prøvd. Jeg kan eventuelt flytte sofaen og skrivepulten + TV'en og klesskapet ut på tunet for hver gang jeg skal trene, men det går da selvfølgelig ikke. Noen ganger når jeg trener for meg selv i den lille gangen jeg har, som er uten vindu - føler jeg ofte at noen ser på meg og gjør narr av meg. Dette er problemer jeg sliter med fra barndommen, som jeg jobber med å fortrenge. Spørsmålet er, hva kan jeg trene for å DEFINERE kroppen og gjøre den fin? Treningsmetoder som ikke tar for stor plass, om noen skjønner.

3. Hva skal jeg spise!? Alt som er sunt og billig. Jeg er glad i frukt, men hvilken frukt er bra å spise? Ikke sett opp en dagsplan til meg, gi meg heller råd om enkle mellommåltid som ikke er for store. For eksempel kan jeg starte med en appelsin til frokost, men hva kan jeg spise som mellommåltid? En yoghurt? En banan? Er det sunt? Går jeg opp i vekt? Inneholder det mye sukker, fett, kalorier osv jeg kan legge på meg av? Jeg må så klart begynne i det små og øke etterhvert...

Noen som kan hjelpe meg?

Anonym poster: 5b5374b54846e10ccffb682fce8983f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ønsker egentlig ikke å bidra til slike tråder, men her må jeg bare ytre meg. Jeg vil anbefale deg å kaste vekta ut av vinduet. Vekt har ingen betydning så lenge du er fornøyd med kroppen. Om du trener vil muskelmassen øke (og det er jo det du ønsker), og da øker vekta også. Ganske mye!

Derfor; kvitt deg med vekta, og søk for all del hjelp (selv om du sier at det ikke er aktuelt). Dette er ikke sunt.

Anonym poster: 5e62e2e386fed6366fa14f3426bd1f11

• Liker 2
Skrevet

Hei. Du kan jo starte med å spise dobbel 0% yoghurt. Finnes i flere forskjellige smaker og har få kalorier. Frukt og grønnsaker kan være lurt og kanskje litt suppe vil være lurt da dette ikke er så vanskelig å få ned ;) start i det små og øk mengde etterhvert. Når det gjelder trening så vil det nok passe bra å ta en gå tur ute i frisk luft først. Øk etterhvert lengde og itensitet og start med gradvis styrketrening. Ikke se på vekta! Se heller i speilet og tenk på hvordan du føler deg i stedet :)

Anonym poster: e9a3bb9ba912d9197dd8f3e3e135f304

Skrevet

Ja, legen kan hjelpe deg.

Anonym poster: 4c789883c79c1834c3eecb0bea19c08c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det på samme måte som deg. Jeg hater den vekta der, og vil egentlig bare kaste den ut av vinduet selv om jeg ikke klarer. Føler at vekta styrer hvordan dagen min blir. Jeg er tynn, men vil få mer muskler. Eier jo ingen muskler i det hele tatt nesten. Jeg spiser sunt og prøver å variere på hva jeg spiser. :)

Frokost/lunsj/kvelds kan være:

- Omelett med grønnsaker og skinke

- Havregrynsgrøt med bær/frukt

- Knekkebrød med pålegg (banan, egg, skinke f.eks)

- Skive med pålegg

- Kokte egg

- Salat med kylling/laks/torsk/tunfisk/skinke

- Havregryn med melk

- Smoothie

- Cottage cheese/kesam/vaniljekesam med frukt/bær/fun-saft

- Bananpannekaker (1 egg, 1 banan, kardemomme) og litt sukker om du vil ha det litt søtt. Ta på bær eller vanlig pålegg. :)

Anonym poster: 3d218a4a840cae2a7bb9d084dbaa6a2e

Skrevet

Dette er vanskelig å svare på. Du spør hvordan du kan definere kroppen og musklene samtidig som du sier at du ikke klarer å gå på treningssenter og ikke har plass til å trene. Hvordan forventer du da at ting skal skje, ved hjelp av magi? Har du lyst til å bli definert og legge på deg mer muskler, så må du bite i det sure eplet og jobbe med angsten din og bare komme deg av gårde på treningssenteret. Det er den letteste og mest effektive måten du kan få muskler på. Alt annet er å gå rundt i grøten og vil mest sannsynlig ikke gi deg resultater, og derav muligens gi deg en demotiverende effekt. Skal du ha naturlig progresjon må du ha muligheten til å legge på mer vekter, presse deg selv med tyngre løft fra uke til uke. Kroppsvekt hjelper deg kanskje så lenge, men ikke for alltid.

Ellers er frukt sunt, men alt med måte. Det er mye karbohydrater i frukt, mye fruktsukker. Spiser du frukt til hvert måltid blir det fort mange kalorier og ikke fult så sunt lengre.

Husk også at muskler veier mye mer enn fett, så du kan trygt "kaste vekta" og heller begynne å se i speilet etter endringer. Ikke "obsess" rundt tallet du ser på vekta.

Skrevet (endret)

Din kroppsmasseindex er nesten 22, noe som kan sies å være helt normalt og som ikke innebærer noen helserissiko vektmessig i alle fall. Du er altså hverken overvektig eller undervektig - de fleste som ser noen med en tilsvarende kroppsmasseindex vil tenke at det er det ideelle.

Dog sier ikke kroppsmasseindexen noe om hvor sunt eller usunt noen lever, at du finner grunner til hvorfor du ikke kan trene heller enn å se muligheter for å trene, samt at du har så ille spisevaner som du har - det er ikke bra.

Flere er i din situasjon, mange av dem beundrer også figuren til personer som er tyngre enn seg selv og har høyere kroppsmasseindex.

På samme måte som kroppsmasseindexen ikke sier noe om personen har sunne eller usunne vaner, så sier den heller ikke alt om figuren. Du har kanskje hørt det tidligere, at muskelvev er tyngre enn fettvev - fordelingen mellom fett og muskler tar seg også mer estetisk vakkert ut, hos en velltrent person kontra en sofasliter.

Du kan faktisk gå opp i både vekt og kroppsmasseindex, med det resultat at midjemålet blir mindre og figuren din vil ta seg mye bedre ut. Du kan være utrent som nå, med mr fett, eller du kan få en velltrent kropp som ser bra ut tross høyere vekt... Hva vil du selv?

Du trenger altså ikke være redd for høyere vekt og større BMI-tall (kroppsmasseindex), se bare på fitnessutøvere som har mye større vekt og kroppsmasseindex enn man skulle tro.

Vil du ha en kropp med svake muskler og mer fett, eller en fast og velltrent kropp som får andre til å gispe av beundring?

Resultater kommer ikke av seg selv, uten å trene må du ikke være overasket over at du har mer fett enn du burde ha og at å løfte tungt er hardt. Uten treningen fortjener du ikke annet - så der er det bare å sette igang å trene. Fra ditt utgangspunkt trenger det ikke være så svansert heller, du kan oppnå mye med kroppen i seg selv som det du løfter og med enkle midler. Hvor sterk du vil bli bestemmer du selv ved å sette deg mål, treningsmetodene tar du deretter. Nå vil du oppleve mye fremgang selv med enkle midler. Ikke så lett å vise hvordan her i et forum, med snakk med norn som kan vise deg treningsmetoder og som kan veilede og rette på deg ansikt til ansikt.

Kostholdet ditt må også endres, til at du spiser nok og regelmessig (flere måltider om dagen). Dette er viktig fordi å spise så feil som du gjør også går ut over styrken og kroppssammensetningen (forholdet mellom fettvev og muskelvev).

Mitt råd til deg blir at du skal gjøre noe for både formen og figuren din. Overse at det sikkert medfører vektoppgang, det er bare positivt i så fall - ikke la det gi deg panikk. Du kan ende med en finere figur andre beundrer deg, den fysiske formen din vil bedres og du vil få mer overskudd, du vil bli sunnere etc...

Men det kommer ikke av seg selv, og du må tørre å gjøre endringene og ikke bli skremt av vektoppgangen i seg selv da kroppen trenger tid på seg for å justere seg og bygge seg opp til noe bedre. Som kjent utvikles ikke muskelvevet og formen seg på kort tid...

Er du villig til dette, eller vil du la kroppen forfalle met?

Endret av made4u

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...