Floranda Skrevet 4. februar 2013 #1 Skrevet 4. februar 2013 Trenger sårt inspirasjon til nye kaker. Så tenkte vi kunne samle våre beste kakeoppskrifter her i denne tråden. Små kaker, store kaker, rullekaker, osv Blir også veldig glad viss det blir lagt med bilder av kakene.
ninuska_ Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 Blåbærkake 75 g smør 3 egg 2 dl sukker 2,5 dl hvetemel 2 dl fryste blåbær Smelt og avkjøl smøret. Rør sammen egg, sukker og smøret med en stålvisp. Sikt i melet og rør deigen glatt. Ha deigen i en liten rund form (20 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Fordel bærene over deigen (frosne bær behøver ikke tines). Stek kaken nederst i ovnen ved 200°C i 40-45 min. Avkjøl kaken i formen. Dryss med litt melis. Jeg lager den med glutenfritt mel - veldig god! 1
ninuska_ Skrevet 4. februar 2013 #3 Skrevet 4. februar 2013 Pavlova Marengsbunn: 5 eggehviter 1/4 ts salt 2 dl sukker Piskes i 10 min. Fordel i en sirkel på bakepapir. Stek på 125 grader i ca 1,5 time midt i ovnen. La den stå i ovnen mens den avkjøles. Eggekrem: 5 eggeplommer 4 ss sukker 2,5 dl melk 3 ts maizenamel Bland alt i en kasserolle og rør hele tiden mens det koker opp. Trekk til side idet det hele bobler. Du skal kjenne den tykner mens du rører. Avkjøl. Krem: 1 boks kremfløte 1 ts vaniljesukker. Piskes sammen til en luftig krem. Bland krem og eggekrem sammen forsiktig. Legg på marengsbunnen og pynt med ønskede bær. Syns skogsbær er best! 1
FruN Skrevet 4. februar 2013 #4 Skrevet 4. februar 2013 *legge igjen kakesmuler til jeg finner kombinasjon bilde-oppskrift*
FruN Skrevet 5. februar 2013 #5 Skrevet 5. februar 2013 Ikke akkurat kake, men godt er det! Pikekyss 6 eggehviter 450 gr sukker Konditorfarge etter ønske Pass på at bollen en helt ren og tørr, og at eggehvitene er romtemperert. Pisk hvitene til de blir litt stive, ha i litt og litt sukker. Pisk godt så sukkeret løser seg opp, ha i konditorfarge om ønsket. Ha massen over i en sprøytepose, om du har pyntespiss eller ei er ikke så farlig. Lag topper på et bakepapir, og sett inn til tørk på 100 grader ca en time. La stå i ovnen til den er kald. Jeg pleier å ha ovnen på varmluft, da det blir 2-3 stekebrett med pikekyss. Ypperlig å lage på kvelden, så pikekyssene kan stå og avkjøles i ovnen over natten. 1
Floranda Skrevet 6. februar 2013 Forfatter #6 Skrevet 6. februar 2013 Kakene høres utrolig gode ut. Kanskje det går an å lage mini-pavlovaer til dessert? Åh, Pikekyssene så store og flotte ut. Disse skal jeg jammen meg prøve meg på også!
FruN Skrevet 6. februar 2013 #7 Skrevet 6. februar 2013 Her er en enkel og morsom kringle Det er egentlig bare en vanlig bolledeig, fylt på samme måte som skillingsboller. Man ruller sammen deigen, og skjærer den på langs, før man vrir/fletter de to halvdelene sammen og lager en pen avslutning. Stekes som klippekrans
Susa Skrevet 6. februar 2013 #8 Skrevet 6. februar 2013 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=645288
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå