Gå til innhold

Den store bake kake tråden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger sårt inspirasjon til nye kaker. Så tenkte vi kunne samle våre beste kakeoppskrifter her i denne tråden. Små kaker, store kaker, rullekaker, osv

Blir også veldig glad viss det blir lagt med bilder av kakene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blåbærkake

75 g smør

3 egg

2 dl sukker

2,5 dl hvetemel

2 dl fryste blåbær

Smelt og avkjøl smøret. Rør sammen egg, sukker og smøret med en stålvisp. Sikt i melet og rør deigen glatt.

Ha deigen i en liten rund form (20 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Fordel bærene over deigen (frosne bær behøver ikke tines).

Stek kaken nederst i ovnen ved 200°C i 40-45 min. Avkjøl kaken i formen. Dryss med litt melis.

Jeg lager den med glutenfritt mel - veldig god!

• Liker 1
Skrevet

Pavlova

Marengsbunn:

5 eggehviter

1/4 ts salt

2 dl sukker

Piskes i 10 min. Fordel i en sirkel på bakepapir. Stek på 125 grader i ca 1,5 time midt i ovnen. La den stå i ovnen mens den avkjøles.

Eggekrem:

5 eggeplommer

4 ss sukker

2,5 dl melk

3 ts maizenamel

Bland alt i en kasserolle og rør hele tiden mens det koker opp. Trekk til side idet det hele bobler. Du skal kjenne den tykner mens du rører. Avkjøl.

Krem:

1 boks kremfløte

1 ts vaniljesukker.

Piskes sammen til en luftig krem.

Bland krem og eggekrem sammen forsiktig. Legg på marengsbunnen og pynt med ønskede bær. Syns skogsbær er best!

• Liker 1
Skrevet

*legge igjen kakesmuler til jeg finner kombinasjon bilde-oppskrift*

Skrevet

Ikke akkurat kake, men godt er det!

598657_10151798825320542_1270228098_n.jpg

Pikekyss

6 eggehviter

450 gr sukker

Konditorfarge etter ønske

Pass på at bollen en helt ren og tørr, og at eggehvitene er romtemperert.

Pisk hvitene til de blir litt stive, ha i litt og litt sukker. Pisk godt så sukkeret løser seg opp, ha i konditorfarge om ønsket.

Ha massen over i en sprøytepose, om du har pyntespiss eller ei er ikke så farlig.

Lag topper på et bakepapir, og sett inn til tørk på 100 grader ca en time. La stå i ovnen til den er kald.

Jeg pleier å ha ovnen på varmluft, da det blir 2-3 stekebrett med pikekyss. Ypperlig å lage på kvelden, så pikekyssene kan stå og avkjøles i ovnen over natten.

• Liker 1
Skrevet

Kakene høres utrolig gode ut. Kanskje det går an å lage mini-pavlovaer til dessert? Åh, Pikekyssene så store og flotte ut. Disse skal jeg jammen meg prøve meg på også!

Skrevet

550906_10152408268810542_588043877_n.jpg

Her er en enkel og morsom kringle :)

Det er egentlig bare en vanlig bolledeig, fylt på samme måte som skillingsboller.

Man ruller sammen deigen, og skjærer den på langs, før man vrir/fletter de to halvdelene sammen og lager en pen avslutning.

Stekes som klippekrans :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...