Gå til innhold

Har jeg ødelagt (utseendet på) støvlettene mine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ehh... Før jul kjøpte jeg noen fine og DYRE støvletter fra Noa Noa, med for og greier, for å holde meg varm i vinter. De er i skinn som er glatt å ta på, men likevel har (eller hadde) en matt look, i lysebrunt skinn.

Tenkte jeg skulle være smart og impregnere dem før bruk. Det fulgte med en lapp som anbefalte lærfett og impregnering. Så da gjorde jeg det, men klarte likevel å få noen små saltrender på tuppene som jeg ikke fjernet fort nok, så jeg fikk noen "arr" i skinnet. Jaja, da lærte jeg det...

Så skulle jeg impregnere dem på nytt. Brukte (som sist) denne: http://www.bostonshoecare.se/exclusive/leatherprotector.php som fikk trekke inn en god stund, og deretter Bostons sprayimpregnering. Jeg så at de etter sprayimpregneringen hadde fått noen små prikker på seg, som om sprayen liksom ikke var jevnt nok fordelt. Bestemte meg derfor for å pusse dem litt. Da ble de veldig blanke... Så da har jeg endt opp med sko som ser helt annerledes ut enn da jeg kjøpte dem :/

I tillegg til at de nå er altfor blanke er de faktisk også en del mørkere i fargen enn de var, selv om de i butikken sa at den ikke ville påvirke fargen. Ser jo nå at det står på boksen at den fett/voks-tingen kan pusses til glans, men det gikk jo bra sist. Ops.

Så det jeg egentlig lurer på da er om dette kommer til å gå vekk av seg selv etter litt bruk, eller om det er noe jeg selv kan gjøre for å gjøre de mattere (og lysere??) igjen? Hva med denne fra samme merke, ser at den blant annet er beregnet for matt lær: http://www.bostonshoecare.se/exclusive/raingardsuper.php

Ok, det var dagens 1st world problem fra meg, blir veldig takknemlig om noen av dere fine KG-folk tar dere tid til å svare :-)

Anonym poster: f32f5048dab33197474210d080a12533

Videoannonse
Annonse
Skrevet

boston_suede_cleaning_brush_white_scrub.jpg

Boston%20suede%20shampo.jpg

Alt lar seg fikse. Gå til en god skobutikk med skikkelig utstyr, som Lille Grensen Sko i Oslo.

De gir råd og skikkelig veiledning. Skopleie er et eget fagområe man ikke skal ta lett på.

Sprayen er som mousse, og gni det inn i skinnet med myk del av børsten. Rens skone dine godt. Når du tar på imprignering; sett de ute, hold litt avstand på det ikke renner.

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar!

Men er ikke Suede semsket skinn? Disse er ikke det, det er glatt skinn, men med matt utseende. Men det går kanskje an å bruke produkter for semsket skinn likevel, for å oppnå ønsket resultat? :)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Men er ikke Suede semsket skinn? Disse er ikke det, det er glatt skinn, men med matt utseende. Men det går kanskje an å bruke produkter for semsket skinn likevel, for å oppnå ønsket resultat? :)

Gjør ikke noe. Det er det mildeste. Kan du legge ved bilde?

Skrevet (endret)

klarte likevel å få noen små saltrender på tuppene som jeg ikke fjernet fort nok, så jeg fikk noen "arr" i skinnet. Jaja, da lærte jeg det...

Jeg så at de etter sprayimpregneringen hadde fått noen små prikker på seg, som om sprayen liksom ikke var jevnt nok fordelt. Bestemte meg derfor for å pusse dem litt. Da ble de veldig blanke...

De saltgreiene som gir arr og annet tull kan du fjerne relativt enkelt med en ren klut eller et rent lommetørkle som er påført rent vann. Gni forsiktig med den våte kluten og la dem tørke naturlig over natten. Dette pleier å hjelpe mot den slags.

Det neste du gjorde er en big mistake. Har gjort det samme selv en gang. Det du da har gjort er å liksom "forsegle" driten med skopuss. Noe som igjen gjør det enda litt vanskeligere å fikse dem igjen, men det er ikke umulig å redde dem.

Om du selv er usikker vil jeg råde deg til å besøke en skomaker og få dem fikset der.

EDIT: Brukte du riktig skopuss forresten? Om du bruker skopuss som ikke matcher lærfargen kan du fort ende opp med å gjør dem mørkere om du eksempelvis bruker skopuss med en mørkere fargetone.

Sistnevnte er ikke direkte galt. Mange bruker denne metoden for å tweake frem en ønsket fargenyanse på sine sko.

Endret av Pene sko...
Skrevet

Takk for svar. Brukte ikke vanlig skokrem, men denne: http://www.bostonshoecare.se/exclusive/leatherprotector.php Ble fortalt i butikken at den ikke ville endre fargen.

Var også i en annen skobutikk, og der fikk jeg anbefalt å bruke skokrem uten farge fra Kiwi, for å bevare fargen som den var, og mattheten. Så leste jeg imidlertid denne artikkelen: http://www.kk.no/861779/en-av-disse-skoene-bor-ikke-brukes-naa som ikke anbefaler blank skokrem, så derfor prøvde jeg aldri det, og endte opp med dette lærfettet isteden...

Hva var det egentlig som var big mistake, og hva burde jeg ha gjort isteden?

Gjest Silvermist
Skrevet

Takk for svar. Brukte ikke vanlig skokrem, men denne: http://www.bostonsho...erprotector.php Ble fortalt i butikken at den ikke ville endre fargen.

Var også i en annen skobutikk, og der fikk jeg anbefalt å bruke skokrem uten farge fra Kiwi, for å bevare fargen som den var, og mattheten. Så leste jeg imidlertid denne artikkelen: http://www.kk.no/861...ikke-brukes-naa som ikke anbefaler blank skokrem, så derfor prøvde jeg aldri det, og endte opp med dette lærfettet isteden...

Hva var det egentlig som var big mistake, og hva burde jeg ha gjort isteden?

Fettet endret utseendet på skinnet fra ru-skinn til glatt/blankt skinn.

Gjør som Wonders skrev, børsten får sannsynligvis reddet mye.

Skrevet

Ok, skal prøve det. Takk.

Hva ville dere brukt for impregnering da? Bare spray, ikke noe annet mellom rensing og sprayimpregnering?

Gjest Silvermist
Skrevet

Ok, skal prøve det. Takk.

Hva ville dere brukt for impregnering da? Bare spray, ikke noe annet mellom rensing og sprayimpregnering?

Ja, spray for impregnering, og ikke noe annet en rensing ellers. Det vil si, du kan jo dra innom en skobutikk og høre om de har noe næring som funker på ruskinn. Kan godt hende det er kommet noen nye produkter siden jeg sjekket sist :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...