Gå til innhold

Nye katter vel i hus. To små matvrak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt katter før, og min forrige katt døde for 2 uker siden. Nå har vi vært og hentet 2 nydelige 7 måneder gamle katter, bror og søster. De er født og oppvokst i en stor familie, med mange små barn, en labrador og kattemor. Da vi kom for å hente dem, lå begge og sov tett inntil labradoren.

De har vært her i 2 dager, og alt går egentlig fint. De spiser (det kommer jeg tilbake til), drikker vann, bruker doen, koser med oss, leker. Begge virker velfødde, ikke tynne og ikke tykke.

Men de er helt "matvrak". Alt dreier seg om mat. De spiser absolutt alt som måtte ramle ned mens vi står på kjøkkenet. Vi har prøvd forskjellige typer våtmat for å se hva de liker best, men disse spiser absolutt alt med stor glede. Hele dagen går med til å fotfølge meg i tilfelle jeg skal på kjøkkenet. Går jeg inn dit, har jeg to småkatter klistret til bena mine.

Tidligere eiere fortalte at hos dem spiste kattene også "alt". Men jeg trodde ikke de mente det så bokstavelig? Kattene er tydeligvis ikke så vant med tørrfor. De spiser det, men kun etter å være helt sikker på at det ikke er annet å hente. Når vi spiser middag, sitter kattene under spisebordet og slipper oss ikke med blikket et eneste sekund.

Det ser nesten ut som om kattene har blitt opplært både av kattemor, og av labradoren? Hunder er vel stort sett mer matvrak enn katter. For meg oppfører de seg rett og slett litt som hunder. Den ene katten har også en merkelig snuse/sniffe-oppførsel. Hun snuser høylydt på det meste. Før hun tillater kos, må hun få noen minutter til å snuse grundig på oss. Jeg har aldri hørt en katt snuse så høylydt før. Men derimot: Mange hunder gjør jo det.

Vi har ihvertfall fått to nydelige pelsdotter i hus. Håper jeg klarer å venne dem til normale matvaner etterhvert?

Anonym poster: 6bcc47e057b9bb3f72f5a51b45080b80

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi dem ormekur først av alt. :)

Skrevet

Ormekur er gjerne en god idé - men kattunger har en tendens til å være noen matvrak. Passet på en kattunge rundt nyttår som vi rett og slett måtte stenge ute hver gang vi skulle spise. Det var -ingenting- på tallerkenen han ikke hadde lyst på, og det var et ordentlig mareritt. Små smygere er vanskeligere å holde vekke enn større katter, så det er gjerne en idé å bare stenge pusekattene ute av rommet frem til de er store nok til at de ikke gidder å prøve igjen når du først dytter dem vekk.

Skrevet

Min var likedan da jeg fikk han. Han spiser ikke alt lenger, men går jeg på kjøkkenet er han på plass med en gang.

Han snuser/sniffer også veldig høylytt til tider. Magen blåser seg opp som en ballong :) Så helt normalt :)

Skrevet

Takk for beroligende ord. Jeg har jo hatt katter og kattunger før, men aldri opplevd at de er så gærne etter mat. Og så blir jeg litt engstelig for at de skal spise noe de ikke tåler. Jeg prøver å ha øynene på dem konstant, men de er raske og gjerne én på hvert sted. Jeg har dessverre bare 2 øyne.

Anonym poster: e1f4e23e76e46266bf61acc6c46ca9f9

Skrevet

Katten vår er vel kanskje 3,5 nå, og hun holder på slik, hun er ett skikkelig matvrak. Hun tigger om mat hvis jeg er på kjøkkenet og når vi spiser, og hun jafser i seg alt støv/rusk, småkryp som hun måtte komme over. Snåle greier, kunne skjønt det hvis hun ikke likte tørrforet hun får, men hun spiser også det med største appetitt hvis det ikke kommer noe annet på matfatet hennes.

Vår katt var riktignok en hjemløs katt før vi fikk henne, mulig det har gitt henne disse rare matvanene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...